A Netflix és a Disney háborúja még csak most kezdődik

Elemzések2020. jan. 9.Devecsai János

Laura Martin elemző szerint a Netflix akár 10 millió előfizetőt is veszíthet az idén, ha nem viszi lejjebb az árait.

Amikor az egeres cég még tavaly novemberben elindította a saját videótárát a szolgáltatásuk még a vártnál is jobban startolt. Egyetlen nap alatt 10 millióan fizettek elő a Disney+-ra, pedig volt olyan szakértő, aki azt hitte, hogy egy évet kell még várni mire ezt a mérföldkövet elérik. December végéig a feliratkozóik számát pedig meg is duplázták. Közben a Cowen & Co. nevű befektetési cég meglepő adatokkal állt elő: a felmérésük szerint a piacvezetőnek számító Netflixnél az év végén körülbelül 1 millió ember mondta le az előfizetését a Disney+ miatt.

A háború a két nagy szolgáltató között tehát már el is indult. De még így is évekbe telhet mire az egyik óriás két vállra fekteti a másikat. A Disney+-nak eleve idő kell ahhoz, hogy világszerte megvesse a lábát. Hisz a nagyobb európai piacokon még csak márciusban fognak megjelenni, Latin-Amerikába és a mi régiónkba pedig majd októberben teszik be a lábukat. Annak, hogy a videótárak harcában sokan most Disney győzelemre számítanak, persze megvan az oka. A Netflix üzleti modellje ugyanis a jelek szerint nem fenntartható. Az amerikai vállalat horribilis összegeket költ el: 2019-ben mintegy 15 milliárd dollárt áldoztak tartalom-gyártásra. Háromszor annyit, mint 2015-ben. Elképesztő tempóban forgatják a sorozatokat és a filmeket, ami miatt az adósságaik mértéke lassan 14 milliárdosra rúg.

Talán mindez meg is érné, ha sorra futnának ki a Netflixtől a minőségi produkciók, amelyek megmozgatják a fél világot. Csak hogy az alkotásaik jelentős része hidegen hagyja a közönséget. A 7Park Data adatai szerint a nézők a Netflixen töltött idejük 63 százalékában olyan tartalmakat néznek, amelyeket nem a Netflix készített. Ez pedig rossz hír a szolgáltatónak. Hogy miért? Ezt egy példán keresztül a legkönnyebb elmagyarázni.

Amikor jó 5-6 éve a videótárak piaca még kicsi volt és a Netflix volt az egyetlen meghatározó szereplő a láthatáron, a streaming szolgáltató viszonylag könnyen meg tudta győzni a nagy csatornákat és a stúdiókat, hogy egy időre adják neki a sikeres produkciók online terjesztési jogát. Így a vállalat lépcsőről lépcsőre óriási kínálatot alakított ki. A felhozatalban ott volt minden idők egyik legnépszerűbb TV-sorozata a Jóbarátok is. A WarnerMedia-val kötött 2015-ös megállapodás szerint eredetileg a Netflix évente 30 millió dollárt fizetett ki a New York-i fiatalokról szóló vígjáték-sorozatért. De ahogy nőtt a videótárak jelentősége úgy javultak a Warner tárgyalási pozíciói is:

2019-ben a Netflixnek már 100 millió dollárba került a Jóbarátok.Idén pedig már el fogják veszíteni a sorozatot, hisz a streaming akkora üzlet lett, hogy mindenki a saját szolgáltatását szeretné fejleszteni. Természetesen a WarnerMedia is: ők májusban indítják el az HBO Max-ot, amely a GO-nál is színesebb kínálattal fog jelentkezni. A Jóbarátok pedig már az ő repertoárjukba fog bekerülni.

Ahogy nő a konkurensek száma úgy a licenszelt tartalmak is szépen lassan elúsznak a Netflixtől. Ez már csak azért is bajos, mert a Hollywood Reporter felmérése szerint az amerikai Netflix nézők közel 22 százaléka vissza fogja mondani az előfizetését, ha a piacvezető kínálatából lekerülnek a Marveles képregényfilmek, amelyek előbb-utóbb a jelek szerint már csak a Disney+-on lesznek elérhetőek. Laura Martin ágazati elemző szerint a Netflix akár 10 millió előfizetőt is veszíthet az idén, ha nem viszik lejjebb az áraikat.

Előfizetők száma néhány nagy videótárnál

Netflix 158 millió
Amazon Prime 105 millió
Hulu 29 millió
Disney+ ~20 millió

Az Amazon a nevető harmadik?

A videótárak versenyében elsősorban az számít, hogy kinek a kezében vannak a legnépszerűbb tartalmak. Mivel korunk sikerfilmjeinek túlnyomó része a Disney háza tájáról kerül ki, a médiaóriás előretörése borítékolható. De ez nem jelenti azt, hogy könnyű dolguk lesz. Eleve a Disney láthatóan óvatosabb a Netflixnél: kifejezetten a streaming szolgáltatásra viszonylag kevés tartalmat gyártanak. Az egeres cég 19 új produkciót jelentett be erre az évre. Ezt a számot a legnagyobb konkurensük már januárban túl fogja szárnyalni.Nyilván nem akarnak túlköltekezni, viszont emiatt valószínűleg a növekedésük mértéke se szökik majd az egekbe.

Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a Disney-nek nem csak a Netflixet kell legyőznie. A már említett HBO Max mellett az Amazon Prime is erősíteni akar. A webáruház videótárának már most is több mint 100 millió előfizetője van. Ezek nagy része passzív tag, akik csak azért lettek előfizetők, mert cserébe rengeteg kedvezményt kapnak az Amazontól (például kérhetnek ingyenes házhozszállítást).

Viszont az online bolt szeretné aktivizálni a közönségét. A 2021-re beharangozott Gyűrűk Ura szériájukra egyes források szerint 500 millió dollárt fognak elkölteni. De náluk készül például „Az Idő Kereke” (The Wheel of Time) könyvsorozat adaptációja is. Az Apple-nek is megvan rá az esélye, hogy streaming fronton fontos szereplővé váljon, bár egyelőre a számaik nem túl ígéretesek. Tavaly a TV+ szolgáltatásuk az indulása után egy hét alatt tized annyi előfizetőt gyűjtött össze mint amennyit a Disney+ az első nap alatt.

Ázsiai helyzet

Kínát a Netflix, az Amazon, az HBO és a Disney viaskodása nem érinti. A nagy videótárakat ugyanis nem engedték be az országba. Nekik vannak saját szolgáltatóik, úgy mint például a Tencent Video, a Sohu vagy a Mango TV. Ezek viszont aligha fognak nemzetközi babérokra törni. Lehet, hogy ez szomorú, de az elmúlt évek tapasztalatai alapján a Távol-Keleten készült filmek és sorozatok az amerikai és az európai közönséget nem túlzottan érdeklik.