A Tesla-vezér káoszt hozott a Twitterre - De van benne rendszer

Elemzések2022. dec. 18.D.J.

A közösségi oldal korábban több százmillió dolláros veszteséget termelt. Elon Musk most megpróbálja nyereségessé tenni.

Mióta Elon Musk 44 milliárd dollárért magához ragadta az egyik legnagyobb közösségi oldalt, a Twittert, úgy tűnhet, hogy a szájton elszabadult a káosz. A dolgozók felét kihajították, az új funkciók jöttek-mentek, Musk összekapott a Fehér Házzal és még a hirdetők egy része is lelépett.

Hogy Musk sikeressé tudja-e tenni a Twittert az még nem világos, de érdemes tudni: az oldal sok szempontból elég tragikus állapotban volt, amikor a Tesla-vezér átvette a botkormányt.

A Twitter az egyik oldalról a világháló egyik sarokköve, főleg az Egyesült Államokban, ahol Trump bejegyzései egy időben a választásokra is komoly hatást gyakoroltak. A másik oldalról viszont üzletileg jó ideje ingoványos talajon áll.

A bevételek túlnyomórészét, egész pontosan a 90 százalékát a hirdetések teszik ki, ezekből viszont nem jön be annyi, hogy a szájt profitábilisan tudjon működni. Csak idén a második negyedévben 1,1 milliárd dolláros árbevétel mellett 270 millió dolláros veszteséggel zárt a Twitter.

Az elmúlt tíz évből nyolcban zártak mínuszban, úgy hogy a reklámbevételek az utóbbi időben a szokottnál is jobban elkezdtek gyengélkedni.

Az egyik fő probléma, hogy a Twitter üzemeltetési költségei a hasonló oldalakhoz képest irreálisan magasak. Jellemző, hogy a Facebooknál az egy dolgozóra jutó árbevétel kétszer nagyobb, mint a Twitternél.

Nem véletlen, hogy amikor Musk rendet akart tenni akkor az alkalmazotti létszám visszavágásával kezdte a munkát: a hétezer dolgozónak úgy a felét szélnek eresztette.

Musk hasonlóan működteti a Twittert, mint az űripari cégét a SpaceX-et és a Teslát.

Az indulásnál egyfajta ötletbörzét tart: több merész elképzelést is kipróbál, ami pedig működik azt megtartja.

Persze egy olyan szolgáltatásnál, amelyet 450 millió ember használ, nagyobb visszhangot kapnak a zsákutcát jelentő ötletek, mint egy űripari cégnél, ahol csak egy szűk kör értesül a dugába dőlt elképzelésekről.

Tipikus példák a nevek mellett megjelenő kék pipák: a Twitteren eredetileg ez a jelzés arra szolgált, hogy egyértelművé tegye a felhasználók előtt, hogy a fiók használója valóban az, akinek állítja magát. Mivel Musk ezt a koncepciót dobta és a kék pipáért bárki fizethetett, ellepték az oldalt a kamuprofilok.

Mivel sokáig nem volt világos, hogy pontosan mennyire lehet bízni a kék pipákban, még tőzsdei zavarokat is okozott néhány felhasználó. Volt, aki az egyik nagy amerikai gyógyszeripari vállalatnak az Eli Lilly-nek adta ki magát és bejelentette, hogy ingyen lesz az inzulin.

A cég tőzsdei árfolyama egy időre be is dőlt ettől.

Viszont Musk láthatóan nem csak a nyereséges működést tűzte ki célul. Saját bevallása szerint szeretne az eddigieknél nagyobb szólásszabadságot biztosítani a Twitteren. Ezt az elvet követve elkezdte kiteregetni a szennyest. Újságírókon keresztül nyilvánosságra hozta, hogy milyen elfogult volt korábban a Twitter moderálása.

A bemutatott belső levélváltás szerint volt arra példa, hogy a Biden-kampánycsapattól érkező kérést közvetlenül teljesítettek a korábbi üzemeltetők.

Szintén a szólásszabadság nevében több korábban letiltott felhasználói fiókot újra aktiváltak Musk alatt, köztük például Donald Trumpét is. Bár a volt elnök nem élt a lehetőséggel és egyelőre nem kezdte újra használni az oldalt.  

A letiltott felhasználók újbóli megjelenése miatt viszont a hirdetők egy része elkezdett aggódni: félnek tőle, hogy az eddigieknél könnyebben utat találnak maguknak a szélsőséges vélemények a portál felületén, ezért a reklám-bevételek egyelőre Musk alatt tovább apadtak. Ráadásul a milliárdosnak láthatóan sajátos elképzelése van a szólásszabadságról, hisz alatta több újságíró, köztük a New York Times és a CNN munkatársának is felfüggesztették a fiókját

azután, hogy foglalkoztak azzal a profillal, amely Musk magánrepülőjének a mozgásáról értekezett.

Az biztos, hogy Musk alatt a Twitter kimozdult az eddigi holtpontról, de két hónappal a felvásárlás után még kérdés, hogy tényleg a nyereségesség felé tart-e. A Harvard egyik professzora Andy Wu szerint mindenesetre erre van esély. Viszont ehhez Musknak vagy el kell fogadnia a hirdetők néhány kérését és szigorítani kell az oldal moderálásán, vagy alternatív bevételi források után kell néznie.