Hiába drágult meg az áruszállítás, romlott a szolgáltatás minősége

Elemzések2022. nov. 7.Dajkó Ferenc Dániel

A logisztikai szektor nem tudta kezelni a pandémia után a gazdaság gyors visszapattanását, ráadásul megjelent a rendelési volatilitás. Az ágazat költségei már korábban is növekedésnek indultak, ezt tetézte az üzemanyagár drágulás, az ukrajnai háború, az energiaválság és az infláció. Emiatt drasztikusan megemelkedtek a fuvarozási díjak, miközben romlott a szolgáltatás minősége. A helyzet azonban a logisztikai vállalatoknak sem kedvező, hiszen a magas díjak ellenére nemhogy javult, de még romlott is a cégek jövedelmezősége - hangzott el az MKT 60. Közgazdász-vándorgyűlésén.

Nem tudták kezelni a gazdaság visszapattanását

Manapság a logisztikával kapcsolatban többnyire a nehézségek jellemzőek.

Az elmúlt években a koronavírus pandémia miatt volt egy jelentős gazdasági visszaesés, emiatt a logisztikai szolgáltatások iránt is visszaesett a kereslet. Erre válaszul a logisztikai vállalatok is költséget és kapacitást csökkentettek. Ezt követően azonban hirtelen pattant vissza a gazdaság és erre más ágazatokhoz hasonlóan a logisztika sem volt felkészülve – fogalmazott Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője, a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) Logisztikai Szakosztályának elnöke, az MKT 60. Közgazdász-vándorgyűlésén, a ’’Lehet-e újra átokból áldás a logisztika?’’ című kerekasztal-beszélgetésen.

Változékony rendelési állomány

A sofőrök egy részét elbocsátották, a kamionokat leállították. A szakma így nem tudta lereagálni a növekvő keresletet, amiből kapacitáshiány keletkezett. Ezen túl posztkovid hatásként megjelent a rendelési volatilitás. Rengeteg termék előállítása akadozott. Ez azt jelenti, hogy egyszer jelentős volumenben gyártottak, míg más esetekben két-három hónapig is szünetelhetett a gyártás. A logisztika esetében azonban a szállítási eszközök nem tesznek lehetővé nagy rugalmasságot. Van egy bizonyos szállítási kapacitás, ami ha épp nincs mit szállítani kihasználatlan, de ha túl sok a szállítani való, akkor sem lehet többet szállítani, mint amit a kapacitások engednek. Így vagy nem tudta a logisztika kiszolgálni a piaci igényeket, vagy kihasználatlanul álltak a kapacitásai – sorolta az ágazatot sújtó nehézségeket.

Elszálltak a költségek

A költségek már a Covid előtt is emelkedtek. Ez a járványt követően folytatódott, sőt kiegészült a növekvő üzemanyagárakkal és a munkaerőhiánnyal - ismertette.

Ebbe a helyzetbe érkezett idén a háború, az energiaválság, illetve az infláció, ami felgyorsította ezeket a folyamatokat, illetve elmélyítette ezeket a nehézségeket – tette hozzá.

Ennek az egyik legfontosabb következményei a növekvő fuvarozási díjak.

Sokszorosára nőtt fuvardíjak

A pandémia hatására a légi fuvarozásban általánosan két és félszeres díjakkal kellett számolni, míg a tengeri fuvarozásban pedig akár a tízszeresére is emelkedhettek az árak. Ezekhez képest a vasúti és közúti fuvarozásban most megjelenő 30 százalékos áremelkedés eltörpül. Ezek az árak most némileg szelídülnek, de még mindig sokkal magasabbak, mint a 2019-esek – húzta alá.

Rosszabb szolgáltatás drágábban

A magasabb árak ráadásul nem járnak együtt magasabb szolgáltatási minőséggel, sőt a munkaerőhiány és a korlátos kapacitások miatt még romlott is a szolgáltatás minőség. A drágábban rosszabb szolgáltatás nyújtása nem érdeke a logisztikai szolgáltatóknak, sőt megoldandó problémának tekintik. A hajózási társaságokat kivéve nem realizálnak rajta extra profitot, sőt jelenleg kifejezetten csökkent a vállalatok jövedelmezősége – hangsúlyozta Lajkó Ferenc.

Megoldható problémák

A helyzet megoldása érdekében stratégiai területként kell kezelni a logisztikát. Ez igaz a megrendelői oldalra is, mivel fontos hogy a megrendelési szokások módosításával segítsék a logisztikai zavarok csökkentését. Emellett fontos, hogy a megrendelők partnerként kezeljék a logisztikai szolgáltatójukat és ne csak költségelemként tekintsenek a logisztikára - mondta.

Kontrollálni kell a költségeket is, hiszen gyorsan változnak a költségelemek, erre jó példa a kamionokat érintő autópálya matricák árváltozása – tette hozzá.

A szakember hiányt a szakemberek képzésébe való befektetéssel lehet enyhíteni. Nagyon nehéz kérdés jelenleg, hogy mit oktassanak azoknak a leendő munkavállalóknak, akik a logisztikai folyamatokat irányítani, ellenőrizni fogják, hiszen a korábbi módszerek nem használhatóak a mostani helyzetben.

Ezeknek a problémáknak a megoldásával, pedig újra átokból áldássá lehet fejleszteni a logisztikát – húzta alá.

A teljes kerekasztal-beszélgetés megtekinthető az alábbi videóban: