A franciák szerint jobban kéne védeni az európai autóipart az amerikaiak és a kínaiak ellen

Hírek2022. okt. 18.MTI - Venczel Katalin, Párizs

Az Európai Uniónak jobban meg kellene védenie az autóiparát Kína és az Egyesült Államok protekcionista stratégiáival szemben - jelentette ki kedden Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter.

A mi problémánk az, hogy a nagy partnereink protekcionista stratégiákat választottak

hangsúlyozta a tárcavezető a hétfőn megnyílt Párizsi Autószalonon tett látogatásán.

Vagy hatunk rájuk, és ez lesz (Emmanuel Macron) köztársasági elnök washingtoni látogatásának egyik célja. Vagy ha ez nem sikerül, fel kell tenni magunknak a kérdést, hogy milyen közös politikát alkalmazzunk európai szinten az érdekeink jobb védelméért

tette hozzá.

Emlékeztetett arra, hogy az Egyesült Államok a jövőben csak az Észak-Amerikában gyártott elektromos járművek vásárlásához kíván támogatást nyújtani.Az ilyen agresszív kereskedelmi politikákkal szemben elengedhetetlen kölcsönösséget alkalmazni a kereskedelmi kapcsolatokban Európa, az Egyesült Államok és Kína között

mondta a tárcavezető. Az európai preferenciának az uniós tagállamok által alkalmazott eszközök között kellene szerepelnie a miniszter szerint. 

Emmanuel Macron egy hétfői lapinterjúban megerősítette, hogy havonta 100 euróért bérelhetnek majd villanyautót az alacsony jövedelműek 2024-től Franciaországban. Az intézkedést a gazdasági miniszter szerint azért halasztotta el egy évvel a kormány, hogy arra az európai autógyártók felkészülhessenek, és ne az EU-n kívüli cégek használják ki a lehetőséget.

A halasztás időt hagy az európai autógyártóknak a lehető legjobb ajánlat létrehozására, és az Európai Uniónak is beleegyezését kell adnia ahhoz, hogy ezeket a járműveket szubvencióval láthassuk el

hívta fel a figyelmet.

Bruno Le Maire üdvözölte, hogy a Citroent, a Fiatot, az Opelt és a Peugeot-t összefogó Stellantis autóipari egyesülés és a Renault az elektromos autók gyártásáról tett számos bejelentést az autószalonon. Azt is kérte a két francia autógyártótól, amelyeknek az állam is részvényese, hogy harminc évig tartó külföldi gyártás után, telepítsék vissza a telephelyeiket Franciaországba.

Bruno Le Maire bírálta azokat, akik tiltakoznak az Európai Unió azon terve ellen, mely szerint 2035-től teljesen betiltanák a belső égésű motorral szerelt típusok forgalmazását.

Lehet azon sajnálkozni, hogy az Európai Unió nem hagyta meg a technológiai szabadságot az autógyártóknak, de semmi értelme utólag keseregni. Fel kell inkább gyorsítani a döntést, amelyet közösen hoztunk, azaz az átállást az elektromos autók gyártására

mondta.