A pénzügyi válság idején nőttek fel: a Z generáció sokkal tudatosabb pénzügyileg

Hírek2020. máj. 30.Növekedés.hu

A legfiatalabbak sokkal tudatosabbak pénzügyileg, mint amilyen az előző nemzedék volt az ő korukban, állítja a TransUnion hitelintézet felmérése.

Lehet, hogy a Z generáció tagjai (akik 1995 után születtek) a 2008-as gazdasági válság idején kezdtek felnőni, de mire munkába álltak, már eljött a gazdasági növekedés időszaka. Ez pedig azt eredményezte, hogy a Z generáció tagjai sokkal tudatosabbak pénzügyileg, mint az előző nemzedék (az Y generáció vagy millenniumi korosztály) volt ugyanebben az életkorban.

A TransUnion hitelintézet nemrégiben végzett tanulmányában a Z generáció hitelprofilját vizsgálta. A felnőttkort elérő Z generációs fiatalok 66 százaléka aktív a hitelpiacon, azaz valamilyen hiteltermékkel rendelkeznek – számol be róla a MarketWatch.

A kutatásból az is kiderült, hogy a Z generáció tagjai sokkal könnyebben fizetik vissza az adósságaikat, mint az Y generáció tette az ő korukban.

A TransUnion szerint a Z generációs hitelfelvevők felének felső kategóriás hitelprofilja van, míg az Y generáció esetében ez csak 39 százalék volt, amikor elérték a felnőttkort.

A kedvező hitelprofil egy fiatal felnőtt esetében azért is fontos, mert egész életére pozitív hatással lehet. Egy, a LendingTree vállalat által elvégzett felmérés szerint az előnyös hitelprofillal rendelkező emberek akár több tízezer dollárt takaríthatnak meg a kamatfizetést illetően, például a jelzáloghitelek vagy a hitelkártyák terén.

Az egyik legfontosabb tényező, hogy a Z generáció sokkal könnyebben fér hozzá a hitelhez, mint a korábbi nemzedék.

Jelenleg a hitelpiacon a szabályozások stabilabbak, a válság idején ugyanakkor nagyon nehéz volt hitelhez jutni, az Y generáció jelentős része pedig ekkor lett hitelképes fiatal felnőtt.

További érdekesség, hogy a hitelképes Z generációs amerikaiak körülbelül 41 százalékának van hitelkártyája, míg ugyanebben az életkorban az Y generációs fiatal felnőtteknél ez az arány csupán 34 százalékos volt. A Z generáció emellett szívesebben vesz fel autóhitelt (23 százalék, szemben a 16 százalékkal), és személyi kölcsönt is (4 százalék, szemben a 3 százalékkal).

Ahol viszont fordul a kocka, az a diákhitel: a millenniumi korosztály nagyobb valószínűséggel vesz fel diákhitelt (44 százalék), mint a Z generáció (37 százalék).

A szakértők szerint ebben az esetben is közrejátszik a 2008-as válság. A nagy recesszió idején ugyanis a millenniumi korosztály tagjai közül sokan azért mentek főiskolára, és vettek fel diákhitelt, mert a munkaerőpiac mélyponton volt.

Manapság azonban a Z generáció tagjai akkor lépnek a felnőttkorba, amikor az amerikai munkanélküliség 50 éves mélyponton van, így viszonylag könnyebben találnak munkát rögtön a középiskola befejezése után. Ennek eredményeként kevesebben mennek főiskolára, és kevesebben vesznek fel diákhitelt.

Másfelől, ha a Z generáció tagjai jól képzettek, és tudatosan állnak a hitelpiachoz is, sokkal jobb helyzetben lesznek, ha esetleg a jövőben egy újabb gazdasági válsággal kell szembenézniük

– teszi hozzá Matt Komos, TransUnion munkatársa.