Levegő Munkacsoport: Ránk fér a 30 kilométeres sebességkorlátozás

Hírek2021. okt. 11.Növekedés.hu

Régóta zajlik a vita a 30 km/órás sebességkorlátozásról lakott területeken. Most az Európai Parlament állt ki mellette: a közlekedésbiztonság javítása érdekében egyebek mellett 30 km/órás sebességkorlátozás bevezetését javasolja a lakott területeken. A Levegő Munkacsoport álláspontja szerint a korlátozás bevezetése számos egyéb előnnyel is járna.

Ahol eddig bevezették, sikeres az általános 30 kilométer/órás sebességkorlátozás azért is, mert – a balesetek számának és súlyosságának csökkenésén túlmenően – mérséklődik általa a zaj- és légszennyezés is.

A biztonságosabb utcákon lakók többet sétálnak és kerékpároznak, ami jelentősen hozzájárulhat az egészségi állapotuk javításához.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke elmondta:

Ma már nagyon sok ember szinte mindenhová autóval megy. Továbbá a nagy autóforgalom sok helyen élvezhetetlenné teszi a gyaloglást és a kerékpározást. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy a lakosság egyre kevesebb fizikai mozgást végez, aminek pedig tragikus következményei vannak: az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint a mozgásszegény életmód Európában évente egymillió ember korai halálát okozza, és számtalan megbetegedést idéz elő, illetve súlyosbít: többek között szív- és érrendszeri betegségeket, 2-es típusú diabéteszt, vastagbélrákot, mellrákot, csökkent csonttömeget, depressziót és elhízást. Sajnos Magyarország élen jár Európában a túlsúlyos emberek arányát tekintve, ami most, a koronavírus-járvány idején fokozott kockázatot jelent.

Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse hozzátette:

Az úthálózat ugyan azért van, hogy el tudjunk jutni egyik helyről a másikra. Eközben azonban figyelnünk kell azokra, akik az utak mentén laknak. Az a jó, ha levegőjüket minél kevésbé szennyezzük, zajjal minél kevésbé zavarjuk őket. Ahogy mások is így tesznek ott, ahol mi lakunk. Ezért jó, hogy Budapesten is egyre több a 20 vagy 30 kilométeres sebességkorlátozású övezet.

A civil szervezet szerint a kedvező tapasztalatok ellenére még sok a tévhit a 30 km/órás sebességkorlátozású övezetekkel kapcsolatban, ezért széles körű felvilágosító munkára van szükség az eloszlatásuk érdekében.