Elhunyt a legendás Karl Lagerfeld. Mi lesz most a Chanellel?

Hírek2019. feb. 20.F. K.

Több mint három évtizeden keresztül volt a Chanel francia divatház meghatározó alakja Karl Lagerfeld, aki február 19-én hunyt el Párizsban. A divat császárának "uralkodása" alatt 50 milliárd dollárra nőtt a brand értéke a BNP Paribas becslése szerint. Lagerfeld személyes vagyonát 450 millió dollárra teszik, különc karakterét mi sem jellemzi jobban, mint hogy imádott macskája, Choupette is a lehetséges örökösök közé tartozik.

Az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb divattervezőjét, Karl Lagerfeldet (eredeti nevén Karl Otto Lagerfeldt) 85 éves korában érte utol a halál, de szinte az utolsó pillanatig dolgozott. Igazából csak egy hónapja kezdtek az egészségi állapotáról spekulálni, amikor “fáradtságra” hivatkozva kihagyta a Chanel két párizsi haute couture show-ját. Mint mostanra kiderült, hasnyálmirigyrákban szenvedett, amit bátran viselt ugyan, de igencsak meglepte, mert büszke volt egészséges életmódjára, amelyről könyvet is írt. Igaz, ennek része volt a napi tíz doboz diétás kóla, amit azért szakértők nem tartottak annyira követendőnek.

Homályba vesző kezdetek

Az ikonikus divattervező Hamburgban született, egy jómódú, svéd származású, sűrített tejet importáló tejgyáros fiaként, ám a személyét övező legendáriumnak "hála", sokáig nem lehetett tudni, pontosan mikor. Előszeretettel tüntette fel ugyanis magát fiatalabbnak, s végül komoly újságírói oknyomozó munka kellett ahhoz, hogy több-kevesebb biztonsággal ki lehessen mondani: nem 1938-ban született, ahogyan ő állította, hanem 1933-ban. Édesanyjával együtt 1953-ban költözött Párizsba, ahol azonnal a divat bűvkörébe került, majd saját bevallása szerint

az elegáns és fényűző stílusú tervezéseiről elhíresült Pierre Balmain mellett kezdte el a pályafutását, gyakornokként.

Előtte ugyanis, egy fiataloknak szánt, 1955-ös divatversenyen első díjat nyert egy női kabát vázlatáért.

Néhány évvel később divattervezőként szerződött a legendás Jean Patou divatházhoz, de szabadúszóként dolgozott olyan divatcégeknél is, mint az olasz Valentino vagy a Fendi – ez utóbbival öt évtizeden át tartott az együttműködése.

A Chanel "császára"

Gabrielle "Coco" Chanel, az alapító halála után 12 évvel, 1983-ban bukkant fel Lagerfeld a Chanel divatháznál, és azóta töltötte be a művészeti igazgató címet, amivel talán a leghosszabb ideje hivatalban lévő vezető tervező volt a divatszakmában. 1984-ben hozta létre a saját divatházát is. Szakmabeliek visszaemlékezése szerint addig tulajdonképpen nem számított élvonalbeli tervezőnek, de

az éppen hullámvölgyben lévő Chanel élén magára talált, és olyannyira megújította, hogy a világ egyik vezető luxusmárkájává vált.

Lagerfeld sikeresen igazította a Chanel klasszikus, de olykor már unalmas darabjait a modern elvárásokhoz, és úgy őrizte meg a luxusmárka erényeit, hogy a tömegek számára is vonzóvá vált. Hogy mennyire elrugaszkodott az eredeti elképzelésektől, arról így nyilatkozott:

Coco Chanel sose tette volna azt, amit én. Gyűlölte volna.

A Chanel mai értékéről különböző becslések láttak napvilágot: a Statista szerint 2018-ban a világ vezető luxusmárkái közül a negyedik helyen állt, több mint 10 milliárd dolláros értékkel. A Bloomberg viszont a francia BNP Paribas becslését idézi, amely 50 milliárd dollárra taksálja a brand értékét. Sokat elárul az is, hogy a német Manager Magazin a Chanel tulajdonosai, Alain és Gérard Wertheimer nettó vagyonát egyenként 20 milliárd dollárra értékelte.

A Chanel diadalmenetére jellemző, hogy a 2017-es árbevétele már 9,6 milliárd dollárra rúgott, ami alig maradt el az első helyezett Louis Vuitton 10,6 milliárd dollárjától.

A divatház világszerte 20 ezer alkalmazottat foglalkoztat, miközben 2017-es üzemi profitja 2,7 milliárd dollár körül alakult. Lagerfeld hatalmas munkabírását mutatta, hogy egyéb együttműködései mellett évi nyolc kollekciót tervezett a Chanelnek, miközben nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Párizs legyen a divat fővárosa.

A hóbortos divatdiktátor

Lagerfeld a ruhatervezésben markáns stílusáról volt híres, miközben olyanokat öltöztetett mint Diana hercegnő, vagy Keira Knightley brit színésznő, de ügyfelei között tudhatta Nicole Kidman és Cate Blanchett színésznőket valamint Pharrell Williams énekest. Még filmekben is szerepelt, és már életében dokumentumfilmeket forgattak róla. A tervező ikonikus megjelenéséhez hozzátartozott fehér haja, állandóan viselt fekete szemüvege, valamint magasnyakú inge. Erről úgy vélekedett, hogy

önmagam karikatúrája vagyok, jól is van ez így, tetszik. A velencei karnevál nálam egész évben tart.

A Karl "császár" (Kaiser Karl) nevet is a munkához való rendíthetetlen hozzáállásával érdemelte ki, de híres volt csípős nyelvéről is. Heidi Klum modelről például azt állította, hogy nem tudja kicsoda, és Franciaországban sosem volt ismert. A brit énekesnőt, Adele-t kicsit kövérnek nevezte, bár azt elismerte, hogy szép arca és isteni hangja van. Katalin hercegné húgát, Pippa Middletont is leszólta, amikor megjegyezte: nem tetszik neki az arca, inkább a hátsóját kellene mindig mutogatnia.

Rengeteg hóbortja volt, ezek közül talán hófehér, elegáns macskája, Choupette iránti szeretetét lehet kiemelni. Többször is úgy nyilatkozott róla, hogy egy igazi úrinő, az ereiben biztosan kék vér folyik, és szívesen feleségül venné. Choupette már eddig is a világ leggazdagabb macskája volt, 4,6 millió dolláros vagyonával, amelyet maga "keresett", különféle reklámfilmekben való szereplésével. Emellett 170 ezer követője van a közösségi médiában, és egy könyvnek is főszereplője. A cicának Lagerfeld halála után sem kell lemondania a személyes testőrről és az őt kísérő két gondozóról, a hírek szerint ugyanis részesül gazdája vagyonából. 

Komolyabb problémákkal kell megküzdenie a Chanel divatháznak az ikonikus tervező halála után. Lagerfeld utódját már megtalálták kreatív helyettese, Virginie Viard személyében, de nem tudni, mit tesznek a céggel a tulajdonos testvérek, akik maguk is a hetvenes éveik felé járnak. Egyes spekulációk szerint az utóbbi időben olyan szervezeti átalakulások zajlottak le a divatháznál, amelyek tőzsdére vitelt vagy eladást vetítettek előre, de ezt mindvégig tagadták. Ugyanakkor tény, hogy

a luxuscikkek szektorában is zajlik a konszolidáció, a felvásárlás.

Az LVMH vagy a Gucci-t birtokló Kering SA luxuskonglomerátumok igyekeznek bekebelezni a piacot, miközben megjelentek a kínai érdeklődők is, mint a Fosun – amely például a Lanvin francia divatházba vásárolta be magát – vagy a  Shandong Ruyi. Az olyan családi kézben lévő vállalkozások azonban, mint a Chanel, a Prada, a Ferragamo vagy a Chopard egyelőre nem eladók.