Budapest Airport HR-vezér: a vezetőség lemondott egyhavi fizetéséről

HR2022. nov. 30.Devecsai János

A belső felmérésekből kiderült, hogy a vezetők szerint a „home office”-ban dolgozók teljesítménye javult - nyilatkozta a növekedés.hu-nak Zahorán-Pirisi Zsuzsa, a Budapest Airport HR vezérigazgató-helyettesen. A Covid alatt a vezetőség lemondtott egyhavi fizetéséről, s miután az összeget a részvényesek megduplázták, a pénzből létrehoztak egy alapot, amellyel támogatni tudták azokat a munkatársakat, akik a járvány miatt gazdasági, egészségügyi vagy pszichés problémákkal kellett szembenézzenek.

Nem sokkal a rendszerváltás után döntöttem el, hogy kipróbálom magam a HR területén. Vonzott, hogy ebben a szakmában az egyik oldalról a számok és a gazdaság világában is otthonosan kell mozogni, másfelől folyamatosan emberekkel kell együtt dolgozni. A pályám során legtöbbet az FMCG szektorban dolgoztam, de általában 5-6 évnél többet nem töltöttem egy cégnél. Már csak azért sem mert kevésbé vonz a bejáratott rendszerek üzemeltetése. Kedvelem a változásokat és szeretek újat alkotni

mondta el Zahorán-Pirisi Zsuzsa, a Budapest Airport HR vezérigazgató-helyettese, aki annak idején több cégnél is majdnem a nulláról építette fel a teljes HR-funkciót.

A Budapest Airport viszont merőben más, mint bármely másik munkahely, ahol korábban megfordultam. Itt több mint 15 éve vagyok, és még mindig nem unatkozom

jegyzi meg a HR vezérigazgató-helyettes, akivel a COVID utáni életről, illetve a repülőtér HR kihívásairól is beszélgettünk.

Másfél év alatt 600 új munkavállaló

A légiközlekedésben folyamatosan kihívások egész sora üti fel a fejét. Van, hogy egy izlandi vulkán borítja fel a szokásos ügymenetet, máskor a gazdasági folyamatok görgetnek új akadályokat a piaci szereplők elé. A MALÉV-csőd földrengésszerű változásokat idézett elő Magyarországon, a COVID miatt pedig egyik pillanatról a másikra a földbe állt az egész szektor.

Jellemző, hogy azóta megint nagyot fordult a világ, a COVID során még embereket kellett elküldeni kényszerűségből, azóta viszont épphogy munkaerőt keresnek a repülőtérre:

csak az elmúlt másfél évben 600 új munkavállalót vettek fel a Budapest Airporthoz.

Mint Zahorán-Pirisi Zsuzsa elmondta: emiatt is volt előrelátó és felelősségteljes, hogy a járvány alatt igyekeztek minél több embert megtartani.

Az utasbiztonsági ellenőrök egy része például fertőtlenítési feladatokat látott el a járvány idején. Közben a vezetőség lemondott egyhavi fizetéséről. Miután az összeget a részvényesek megduplázták, a pénzből létrehoztak egy alapot, amellyel támogatni tudták azokat a munkatársakat, akik a COVID miatt gazdasági, egészségügyi vagy pszichés problémákkal kellett szembenézzenek.

Ez a támogatás elérhető volt a kényszerűségből elbocsátott munkavállalók számára is.

A járvány miatt a szokottnál is nagyobb hangsúlyt kellett helyezni a kommunikációra: felvilágosító kampányokat indítottak, a dolgozókat pedig bíztatták rá, hogy vegyék igénybe az oltásokat.

Az elküldöttek jó részét a pandémia lecsengése óta visszavették. A ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport mostanra növekedési pályára állt. Bár a járvány visszavonult, a „home office” a fehérgalléros munkavállalóknál annyira bevált, hogy az alkalmazottak egy része, aki erre igényt tart, a mai napig otthonról végzi a teendőit heti pár napban.

A belső felmérésekből ugyanis kiderült, hogy a vezetők szerint a „home office”-ban dolgozók teljesítménye javult.

Fontos volt, hogy az utasszám mostani pörgésére már a járvány alatt is készültek. A pandémia idején folyamatosan vizsgálták, hogy várhatóan mikortól hány embert kell majd felvenni a gördülékeny működéshez. Ezen a téren pedig igen csak jól vizsgáztak. Ellentétben néhány jó nevű európai repülőtérrel, náluk semmilyen fennakadást nem okozott a forgalom hirtelen felívelése,

sőt, Budapesten a várakozási idő a biztonsági ellenőrzésre a nyári forgalomban sem haladta meg a 10 percet.

Hogy a járvány végre kezd elmúlni azt jól jelzi, hogy a Budapest Airportnál két év után először idén újra tartanak karácsonyi bulit a dolgozóknak. Egy közel ezerfős rendezvényről van szó, amelyen a leányvállalatok és egy-két társcég is részt vesz. Sőt, már a nyár is programokban gazdag volt a vállalatnál: családi nap, közös grill party az 1. Terminálon, és még sorolhatnák, a közösség rendkívül élvezte, hogy végre korlátozások nélkül találkozhatnak egymással.

Úgy gondoljuk, hogy a Budapest Airport csak akkor tud minőségi élményt nyújtani az utasainak, ha a dolgozók elégedettek a mindennapi munkájuk során. A méltányos bérezés, az extra juttatások, a jó munkakörülmények, a kiemelkedő teljesítményt nyújtó munkatársak elismerése, az őszinte kommunikáció és a közösségépítő programok mind hozzájárulnak ahhoz a jó munkahelyi légkörhöz, amelyet a Budapest Airport munkatársai értékelnek és elismernek

mondta Zahorán-Pirisi Zsuzsanna.

„A változatosság erőt ad”

A Budapest Airportnál jelenleg úgy 1470 ember dolgozik. Az átlagéletkor 40 év, de nagy a szórás. A speciális, műszaki területeken viszonylag sok az idősebb dolgozó. Itt a HR-nek az egyik fontos feladata, hogy biztosítsa az utánpótlást. Ugyanakkor az utasbiztonsági és a terminál információs munkatársak főleg fiatalokból állnak.

Hiszünk abban, hogy a változatosság erőt ad egy szervezetnek. Ebbe beletartozik a kor, az eltérő háttér és a különböző személyiségek jelenléte egy-egy csapatban. No meg persze a nemek aránya, amely nálunk olyan 50-50 százalékot tesz ki

mondta el Zahorán-Pirisi Zsuzsa, hozzátéve, hogy annak is örülnek, hogy ebben az elég férfiasnak mondható iparágban náluk a vezetők körében 31 százalékot tesz ki a nők aránya. Ezt a számot pedig folyamatosan igyekeznek növelni.

„A repülőtér működtetéséhez nagyon sok terület precízen összehangolt munkájára van szükség, hiszen a Budapest Airportnál közel 100 szakma képviselteti magát, a mérnöktől az informatikuson és a repülőtér-forgalmi szakembereken keresztül a hordárig vagy a fenntarthatósági szakemberekig. Ahhoz, hogy felszálljon a repülőd, vagy hogy jól érezd magad a Terminálon, mindannyiunk munkájára szükség van” –mondta Zahorán-Pirisi Zsuzsanna.

A Budapest Airportnál egy sajátosság, hogy mindenkinek van teljesítményértékelése a poggyászrakodó kollégáktól a pénzügyeseken át a vezetőkig. A jó eredmény pedig bónusszal jár.

Amikor értékelésre kerül a sor, mindenkinél vizsgálják az elvégzett munka minőségét is. Ezzel is arra motiválják a dolgozókat, hogy minél jobb munkát végezzenek.

„Úgy vélem, ennek a rendszernek is köszönhető, hogy a nemzetközi utaselégedettségi felméréseken (ASQ) rendre kimagaslóan szerepelünk. Az idei harmadik negyedévben 7,5 százalékos javulást értünk el a 2019-es csúcsévünkhöz képest. Az utasbiztonsági területen a folyamat gyorsaságát, a várakozási idő rövidségét és az ellenőreink kedvességét kiemelkedőre értékelték az utasaink” – mondta el Zahorán-Pirisi Zsuzsa, aki leszögezte: fontos, hogy megfelelő kapcsolat legyen a munkáltató és a munkavállaló között.

Náluk például több csatornán keresztül is elérhető a vezérigazgató, az idén novemberi Town Hall meetingen például Chris Dinsdale egy közel kétórás rendezvény keretében ismertette a munkavállalókkal a vállalat céljait, és válaszolt közvetlenül a kollégák kérdéseire.

Ami a juttatásokat illeti: idén kétszer emelték meg a béreket. Márciusban 13 százalékkal, majd az infláció miatt októberben újabb 10 százalékkal toldották meg a fizetéseket.

A legmotiválóbb visszajelzéseket a dolgozóinktól kapjuk

Tőlem rendre megkérdezik, hogy ugye mivel reptéren dolgozol ezért ingyen repülőjegyet is kapsz. Ez egy általános félreértés: mi nem légitársaság vagyunk

jegyzi meg a HR vezérigazgató-helyettes. Viszont jó pár egyéb formában támogatják a dolgozókat: például egészség-megőrzési programokat indítanak, munkába járási támogatást biztosítanak a Budapesten belül ingázóknak, de munkavállalók számára különleges kedvezmények is elérhetőek a Terminálon. Van saját focicsapatuk, de azokat is támogatják, akik más sportágakban próbálják ki magukat.

"A Budapest Airport számára a vezetés és a szervezeten belüli munkakultúra kiemelt fontosságú, ezért a vállalat 2021-ben támogató és kötelező irányelveket határozott meg a BUD vezetői és rajtuk keresztül a teljes szervezet számára. Ennek keretében 7 vezetői irányelvet fogalmaztunk meg, amelyek támogatják a vezetőket a mindennapi munka során és rajtuk keresztül az egész céget a vállalati kultúra fejlesztésében."

Az útmutató példákon keresztül segít, hogy a vezetők mit tegyenek és ne tegyenek annak érdekében, hogy megtalálják a megfelelő módját a kollégák támogatásának, motiválásának és bátorításának, valamint a fejlődésükhöz szükséges megfelelő környezet biztosításának.

Többek között ennek is köszönhető, hogy a Budapest Airport munkavállalóinak válaszai alapján immáron sokad ízben 2022-ben a repülőtér-üzemeltető megkapta a legkiválóbb munkáltatóknak járó Gold fokozatú akkreditációt. Az Investors in People nevű nemzetközi szervezet felmérésében részvevő 75 ország 15 ezer vállalatának mindössze 17 százaléka mondhatja el ezt magáról.

Büszkék vagyunk rá, hogy idén az Investors in People legjobb nemzetközi munkáltatói közül a TOP 7-be kerültünk. A HR-eseknek is kell a motiváció a hétköznapi munkához, és nekünk ezek nagyon pozitív visszajelzések, de azt hiszem, hogy a legmotiválóbb visszajelzéseket mindezek mellett is a dolgozóinktól kapjuk.

mondta Zahorán-Pirisi Zsuzsanna.