A legnagyobb infrastrukturális beruházások Afrikában

Elemzések2021. jan. 26.Fellegi Tamás

Afrika jelenleg a gazdaságilag legkevésbé fejlett kontinens, ugyanakkor sok országában már megindult az igen erős, esetenként két számjegyű gazdasági növekedés. A fejlődést sokszor az infrastruktúra hiánya gátolja, így óriási beruházások zajlanak. Bemutatjuk a legnagyobbakat.

Nigéria

Nigéria Afrika legnépesebb országa több mint 200 millió lakossal, egyúttal a kontinens olajhatalma is. Az ország még sokáig szeretne az olajexportból bevételt szerezni, de a finomított termékek piacán is erősítene. Afrika leggazdagabb embere, Aliko Dangote gigantikus, 2365 hektáros területen felépíti a kontinens legnagyobb olajfinomítóját, amely napi 650 ezer hordó kapacitású lesz. A létesítményt idén tervezik megnyitni.

Az olajexporthoz, egyúttal az egyéb termékek kiviteléhez és az import fogadásához jelentős kikötői kapacitásra van szükség, ezért Lagosban új kikötő épül, amely a legmélyebb lesz a kontinensen, így bármekkora hajókat tud fogadni.

A létesítmény kínai beruházásként épül: a Chonese Development bank 629 millió dolláros hitelt nyújt, a China Harbour Engineering Company őedig 221 millió dollár értékű részvényt birtokol a projektben. A létesítmény akár 170 ezer munkahelyet is generálhat, nyitását jövőre tervezik.

Nigériában egy óriási vasúti beruházás is zajlik, amely Lagost az ország északi részén, a nigeri határ közelében fekvő Kano városával köt majd össze. A project ugyancsak kínai támogatású beruházás: a China Civil Engineering Construction Company építiti. Az első szakaszt már átadták, a következő részt idén decemberben tervezik megnyitni.

Egyiptom

Egyiptomban két óriási beruházás zajlik: az egyik a Szuezi-csatorna bővítése, a másik egy új főváros építése Kairótól 50 kilométerre a sivatagban. Az egyre nagyobb forgalmú és egyre nagyobb hajók által igénybe venni kívánt Szuezi-csatornát 2015-ben már bővítették, most újabb szélesítésre kerül sor: 1,1 milliárd dollárt szánnak munkákra. A csatorna maximális kihasználtsága létfontosságú Egyiptom számára, mivel az áthaladó hajóktól szedett díj a 100 millió lakosú ország egyik legfontosabb bevételi forrása.

Az új főváros, vagy legalábbis kormányzati és pénzügyi központ Kairótól 45 kilométerre keletre épül. Így az sem kizárt, hogy idővel összenő a két város.

A a túlzsúfolt, 20 millió lakosú jelenlegi fővárosból minél több embert szeretnének átköltöztetni az új városba, ahol a tervek szerint 6,5 millió ember lakhatása és megélhetése lesz biztosítva. A két város összeköttetését egy 4 milliárd dolláros beruházásként épülő, az új várost Kairó központjával, illetve Gizával összekötő gyorsvasút fogja biztosítani.

Etiópia

Etiópia nagyrészt magasan fekvő ország, ott ered a Kék-Nílus, amely a Nílus vízhozamának 85 százalékát szállítja. Logikusnak tűnt, hogy egy óriási vízierőművet építenek rajta, kihasználva a vízhozamot és a magasságkülönbséget. Az 5 milliárd dolláros óriásberuházás a szudáni határ közelében zajlik, és ha elkészül, a tervek szerint Etiópia jelentős áramexportőr lesz, csak hogy van egy gond.

A duzzasztómű mögötte víztározó feltöltése a folyó több éves vízhozamát igényelné, ami Szudán és Egyiptom vízellátását komolyan veszélyeztett. Az országok között ezért most tárgyalások folynak a feltöltés üteméről.

Kenya

Kenya legnagyobb beruházása a az országot átszelő fő vasútvonal korszerűsítése, lehetővé téve, hogy az ország belseje és a tengerparti Mombasa kikötője között akadálytalanná váljon az áruszállítás. Az első, majdnem 500 kilométeres szakasz Mombasa és Nairobi között már 2017-ben elkészült,

a 3,8 milliárd dolláros beruházást 90 százalékban a kínai Exim Bank finanszírozta, az építési munkákat a China Road and Bridge Corporation (CRBC) végezte.

A második Nairobi és Naivasha közti szakaszt 2019-ben nyitották meg, itt a turistaforgalom lényegesebb, mint az áruszállítás. A másfél milliárd dolláros beruházást ugyancsak az Exim Bank finanszírozta és a CRBC kivitelezte. A vonalat tovább tervezik építeni, egyúttal közvetlen kapcsolatot teremtve a szomszédos Etiópiával, Ugandával és Dél-Szudánnal, fellendítve az országok közti kereskedelmi forgalmat.

Namíbia

A viszonylag kevéssé ismert délnyugat-afrikai ország legnagyobb kikötőjét, amely ötmillió tonnás forgalmat bonyolít évente, 300 millió dolláros beruházással fejlesztették, ennek eredményeként kapacitása megduplázódott. Az új konténerterminál, amelyet 40 hektáron, a víztől visszanyert, feltöltött területen építettek, szeptembertől fog teljes kapacitással működni.