Brexit: gond van az étellel a briteknél - háborús állapotok az üzletekben

Elemzések2021. szept. 3.D.J.

Az áldatlan állapotokért nem csak a Brexit és a világjárvány a felelős. Már a pandémia előtt is gond volt a szállítási láncokkal.

Az Egyesült Királyságban számos üzlet úgy néz ki mintha háborús állapotok lennének. A szupermarketekben sokszor üres polcok várják a vásárlókat. Jó pár helyen az alapvető élelmiszerekből, így például a zöldségekből is komoly hiány van.

Emiatt a szigetországban az utóbbi hetekben számos étterem le kellett húzza a rolót.

A helyi McDonald's pedig bekellett jelentse, hogy turmixot nem tudnak felszolgálni, mivel a hozzávalókhoz nehezen tudnak hozzájutni. Az ételautomaták egy része teljesen üres.

Az online rendeléseknél pedig gyakran abba futnak bele a vásárlók, hogy a rendszerben már nem lehet kapni a kinézett terméket ezért a weblap helyettesítő áruk felé tereli a vevőket.

Az egyik népszerű gyorsétteremlánc a Nando’s-nál a csirkehús beszerzése jelent gondot.

A brit fogyasztói szövetkezet vezetője Steve Murrells nemes egyszerűséggel közölte: ekkora hiányt még sose látott élete során.

Az utóbbi hónapokban a helyzet folyamatosan romlott.

A YouGov piackutatócég felmérése szerint júliusban a különféle üzletekben a britek 36 százaléka találkozott élelmiszer-hiánnyal. Azóta ezaz arány felment 45 százalékra.

Az előrejelzések szerint a helyzet aligha fog mostanában javulni.

Valószínű, hogy karácsonyig, ha csak a kormányzat nem hoz radikális lépéseket, a hiány akár tovább is dagadhat.

A brit húsipari feldolgozók szövetségének a vezetője Nick Allen szerint számos közkedvelt brit fogás valószínűleg hiányozni fog majd az ünnepi asztalról: így a pulyka és a göngyölt malac is. Utóbbinak ugyanis a termelése a harmadára eshet vissza. Az elmondása szerint ez a mostani áldatlan állapot lesz egy ideig az új norma. Úgy fogalmazott:

Jelenleg úgy tűnik, hogy az ágazatban keletkezett zavarok átnyúlnak majd a következő évre.

Bár sokan kongatják a vészharangot, a TESCO szerint fontos hogy az emberek ne dramatizálják túl a helyzetet, és ne kezdjenek el pánikszerűen felvásárolni mindent, amit érnek.

Nem csak a Brexit a hibás

A szigetország jelenleg két nagy válsággal is küzd egyszerre. Egyrészt a világjárvánnyal másrészt a Brexittel is. Az áruhiány elsősorban azért lépett fel, mert az áruszállítóknak nincs elég sofőrjük.

A logisztikai iparág becslései szerint úgy 100 ezer kamionsofőr hiányzik az ágazatból.

Egy részük azért esett ki, mert az ország kilépett az Európai Unióból. Akik EU-s állampolgárként foglalkoztak fuvarozással, azok közül tavaly úgy 14 ezren tértek vissza az Unióba és azóta közülök alig pár száz tért vissza.

De önmagában a mostani állapotokat nem lehet csak a Brexittel magyarázni. A világjárvány tehet arról például, hogy a teherautó-vezetők képzése tavaly jelentősen visszaesett. A pandémia miatt kevesebb mint feleannyi új teherautó-vezető kapott engedélyt mint a korábbi években.

Mindennek tetejébe Nagy-Britanniában a fuvarozás terén már a Brexit és a koronavírus-járvány előtt is komoly problémák voltak.

Egy átlagos teherautó sofőrnek van, hogy napi 15 órát kell vezetnie. Mindezért a helyi viszonyokhoz képest nem kapnak kiemelkedő fizetést.

Ahogy az egyik sofőr a 44 éves Mark Hughes panaszolta a Guardian-nek: a nevelőapja 35 évvel ezelőtt keresett ugyanebben a szakmában heti 550 fontot. Azóta nem sok minden változott. A járvány előtt az ő fizetésük is pont ekkora volt.

Mivel nem kecsegtet nagy jövővel, ezért a szállítási szakma nem igazán vonzza a fiatalokat. Most a brit teherautó sofőrök átlag életkora 55 év.

Kevesebb mint az 1 százalékuk számít 25 évnél fiatalabbnak.

Amikor jött a járvány sok idős sofőr inkább nyugdíjba vonult vagy pályát váltott. Az tehát már csak az utolsó szög volt az ágazat koporsójába, amikor az uniós állampolgárságú sofőrök jelentős része is eltűnt az országból.

Bár a sofőri fizetések az utóbbi hónapokban pont a válság miatt elkezdtek nőni, nehéz a semmiből több tízezer megbízható sofőrt szerezni. A szakmai szervezetek közül sok annak örülne, ha megkönnyítené a brit kormány az uniós sofőrök munkavállalását.

Bár az áruhiányért főleg a szállítmányozást érintő problémák felelnek, vannak más rétegei is a mostani krízisnek.

A kelet-európai munkások, akik a Brexit óta eltűntek az országból rengeteg ágazatból hiányoznak. A brit Nemzeti Termelői Egyesület valamint az Élelmiszer- és Italszövetség számításai szerint az étel és ital ágazatban úgy 400 ezer betöltetlen állás van. A munkaerőhiánytól egyebek mellett az éttermek, a húsfeldolgozó üzemek és a növénytermelők is szenvednek.