Heti húsz orosz-magyar járatot érint a légtérzár – átlagosan 200 átrepülő járattal nőtt a hazai légtér forgalma

Elemzések2022. márc. 1.Végh Zsófia

Heti húsz járat közlekedett Magyarország és Oroszország között a konfliktus kirobbanása előtt, melyeket egy hétre biztosan felfüggesztettek az uniós légtérzár elrendelése miatt. A magyar légtér forgalma ugyanakkor átlagosan napi 200 átrepülő járattal nőtt, mondta lapunknak a HungaroControl.

Az ukrán-orosz konfliktus kirobbanása óta egyre több tagország függesztette fel légiközlekedési kapcsolatát Oroszországgal. Az Aeroflot orosz légitársaság vasárnap este bejelentette, hogy február 28-tól felfüggeszti az Európába irányuló összes járatát azt követően, hogy az Európai Unió úgy döntött, teljes légterét lezárja minden orosz repülőgép előtt.

Február 28. 00:00 órától március 6. 23:59-ig Magyarország légterébe nem repülhetnek be, ki, át az Oroszország által üzemeltetett, ott regisztrált vagy orosz tulajdonú légijárművek, kivéve a humanitárius, kutató-mentő, vészhelyzetben lévő vagy légügyi hatósági engedéllyel rendelkező járatokat.

A Wizz Air és az Aeroflot törölte minden, Budapestről korábban elérhető, orosz célállomású járatát – ez heti 20 járatot érint, írja a Budapest Airport.

Budapestről korábban 6 orosz reptér volt elérhető: Kazan, Szentpétervár, Moszkva (3 repülőtér) és Jekatyerinburg.

„Ezen szankciók nem teszik lehetővé, hogy az ország területén repülőgépeink szükség esetén megfelelő alkatrészekhez jussanak, így a jelen feltételek mellett nem tudjuk garantálni, hogy járataink visszatérhetnek Oroszországból”,

írja a Wizz Air.

A bejelentést megelőző időszakban a járatindulások az alábbiak szerint alakultak:

Budapest – Moszkva – napi 1

Debrecen – Moszkva – heti 2

Budapest – Kazán – heti 2

Budapest – Szentpétervár heti 4

Február 24-én a légitársaság arról tájékoztatott, hogy négy gépe ukrán reptereken ragadt. A kijevi Zsuljani (IEV) repülőtéren három, a lvivi repülőtéren egy Wizz-repülőgép áll jelenleg.

"A lehető leghamarabb evakuálni fogjuk az ukrajnai bázisú személyzetünket és közvetlen családtagjaikat, valamint a négy (3 Kijevben és 1 Lvivben) állomásozó repülőgépünket egyaránt"

írták kérdésünkre.

A légitársaság folyamatosan figyeli a helyzetet és az európai légtérre vonatkozó korlátozásokat és ennek függvényében dönt esetleges további intézkedésekről, ami további járatait érintheti, tették hozzá.

Az ukrán légtérzár miatt polgári utasszállító járatok továbbra sem közlekednek Ukrajnába.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről 5 ukrán repülőtér volt elérhető a Wizz Air és a Ryanair üzemeltetésében: Kharkiv, Kiev, Lviv, Odessa és Zaporizhia, összesen heti 15 járattal

, írta kérdésünkre a Budapest Airport. Az átrepülő járatok elkerülik Ukrajna és Moldávia légterét, Románia-Bulgária-Törökország útvonalon közlekednek.

Az ország légterének forgalma viszont nőtt: az ukrán légtérzár elrendelése után csütörtökön ugyanis több nemzetközi járat kerülő útvonalon közelíti meg célállomását.

Naponta átlagosan 200 átrepülő járattal lett több az előző hét azonos időszakához képest

mondta a növekedés.hu-nak a HungaroControl.

A tegnap elrendelt uniós légtérzár értelmében nem léphetnek az Európai Unió tagországainak légterébe az orosz légitársaságok által üzemeltetett kereskedelmi járatok, illetve magánrepülőgépek. A tagországok e tiltásról úgynevezett NOTAM-ot (Notice To Airmen) adtak ki, amelyről a járatok személyzete még a repülés tervezése során értesül, ennek fényében döntenek az útvonal esetleges áttervezéséről, vagy arról, hogy a földön maradnak, írja a HungaroControl. A NOTAM-ot – amelynek betartása mind a légiforgalmi szolgálatok, mind pedig a légitársaságok számára kötelező – minden esetben a polgári légiügyi hatóság adja ki.

Az Eurocontrol adatai szerint az ukrán légtérzár elrendelése nyomán csütörtökön 96%-al esett vissza a forgalom a 2019-es szinthez képest: 576 járat helyett mindössze 22 repült aznap.

A további (tehát az orosz és ukrán területeket nem érintő) járatok üzemeltetéséről szintén figyelik a légitársaságok és szükség esetén intézkednek, bár fontos, hogy biztosítsák a lehetőségét annak, hogy el tudja hagyni az adott országot az, aki szeretné.