Hiába trendi, a roller valóságos pénztemető és még veszélyes is

Elemzések2020. júl. 8.D.J.

Az elektromos rollerek kölcsönzésével foglalkozó cégek már a koronavírus-járvány előtt is bajban voltak. A piacvezetőnek számító Lime-nál már a járvány előtt is közel száz embert kellett elbocsátani.

Pár év leforgása alatt az elektromos rollerek elárasztották a világ nagy városait. A mozgolódás már itthon is beindult. Hisz a legnagyobb piaci szereplő az amerikai Lime már Magyarországon is jelen van. Mellettük pedig Budapesten egy osztrák hátterű kihívó is megjelent a Breezy képében. A kereslet rohamosan növekszik. Az előrejelzések szerint Európában és az USA-ban a piac mérete 2025-re a 12 milliárd dollárt is elérheti. Tavaly világszerte 774 ezer rollert lehetett kölcsönözni a világon, de a várakozások szerint ez a szám négy év múlva 4,2 millióra fog nőni.

A gond csak annyi, hogy az ágazati cégek egyelőre képtelenek nyereséget termelni.

Sok vállalat már a rajtvonal előtt elbukik. Főleg azok a társaságok, amelyek az olcsó kínai import helyett saját e-rollereket akarnak fejleszteni. Tavaly két amerikai startup a Unicorn és az Inboard még azelőtt tönkrementek, hogy az első fejlesztésük megjelent volna a piacon. De a nagy szereplők sincsenek könnyű helyzetben. A Lime-nál már a koronavírus-járvány előtt is komoly fejtörést okozott, hogy miként lehetne nyereségbe fordítani a vállalatot.

A cél érdekében még az év elején leépítésekbe fogtak.

Már január elején, amikor nyoma se volt a mostani válságnak, a társaság 14 százalékos leépítésről beszélt. Emellett úgy döntöttek: 12 piacról teljesen kivonulnak. Néhány amerikai nagyvárosban is felszámolták a működésüket, így például Atlantában, San Diegoban és Phoenixben.

A helyzetet pedig a koronavírus csak tovább rontja. A Lime egyik nagy konkurense a Bird Rides márciusban majdnem a dolgozói harmadát, mintegy 400 embert bocsátott el. Az egyik fő probléma magukkal az elektromos rollerekkel van, mivel túl hamar tönkremennek. A világ egyik legnagyobb tanácsadócége a Boston Consulting Group elemzése szerint egy e-rollernek négy hónapig kéne működnie ahhoz, hogy kitermelje az árát. A városokban használt rollereket azonban általában egy-másfél hónap után már ki kell dobni.

Mivel sok a piaci szereplő a verseny pedig roppant kiélezett, a cégek nem tudnak érdemben árat emelni.

Csak hogy lássuk milyen összegekről van szó: itthon a Lime-nál egy 250 forintos kezdő ár után a roller használatért 50 forintot kell fizetni percenként. A cégek jövőbeli kilátását rontja, hogy több nagyvárosból is kivannak tiltva. Prágában és Párizsban vagy épp a budapesti V. kerületben jelentősen korlátozták az e-rollerek használatát. Ennek az egyik oka az, hogy ezek a közlekedési eszközök kifejezetten balesetveszélyesek.

Egy amerikai számítás szerint az e-rollerek 44-szer sűrűbben kerülnek balesetbe, mint a motorkerékpárok.

Mivel a rollerezőknek alig 4 százaléka visel sisakot, ezért viszonylag gyakoriak a fejsérülések.