Már a WC-papírt is a neten rendeljük – a válság borította a kiskereskedelmet

Elemzések2023. júl. 26.Devecsai János

Egyre több időt töltünk a termékek kiválasztásával, a helyettesítő termékek népszerűsége pedig nőtt. Az eMAG-ot és az Euronics-ot kérdeztük, hogy miként élik meg a mostani gazdasági válságot.

A válság lecsapott a magyar pénztárcákra. A piacvezető hazai e-kereskedőnél, az eMAG-nál a lapunknak elmondták: 2023 első három hónapjában már annyi áruhiteles vásárlás valósult meg náluk, mint tavaly 8-9 hónap alatt. A legtöbben okostelefont, laptopot és televíziót vettek részletre, a mosógép csak egy kicsivel maradt le a top háromból. Jól látszik, hogy idén nem a 0 százalék THM, hanem a minél hosszabb futamidő élvez prioritást:

januártól március végéig ötből csupán két terméket vásároltak “ingyenhitelre”, ennél jóval népszerűbb a kamatos, de négy, három vagy két évre szóló részletfizetés.

A tudatosabb vásárlás egyre inkább nyomon követhető, ami azon is tetten érhető, hogy az eMAG vásárlói körében is előtérbe kerültek a helyettesítő termékek és a jellemzően olcsóbb alternatívát jelentő saját márkás termékeiket (például Star-Light, Steinhaus, A+, Kondition) is a korábbiaknál többen keresik.

Az eMAG.hu webanalitikájából az is jól látszik, hogy a felhasználók a korábbinál több időt töltenek kereséssel, az adatlapok tartalmának átböngészésével, ami azt sugallja, hogy rendelés előtt alaposabban megfontolják, hogy melyik terméket vásárolják meg. Egy másik látványos trend, hogy a kedvezőtlen gazdasági viszonyok miatt termékek új kategóriái váltak online slágerré.

Különösen látványos az online rendelések térhódítása a vécépapír esetében: 2019-ről 2020-ra hatszorosára, 2018-hoz képest pedig huszonötszörösére emelkedett a vásárlások száma a pandémia első évében.

A növekedés a járvány lecsengése óta is töretlen:

2021-ben már a 2018-as számokhoz képest harmincszoros mennyiség fogyott, tavaly közel harminchétszeres, ami már tízezres nagyságrendű havi eladásokat jelent.

Már üdítőitalokat és ásványvizeket is rendelnek a vásárlók az eMAG-ról, tavaly nagyjából háromszor annyi alkoholmentes üdítőt rendeltek a vásárlók, mint a pandémia első évében, míg idén az első négy hónapban már annyi italt vásároltak, mint 2021-ben összesen. A mostani helyzetben kifejezetten jól jön, hogy az eMAG-nál már korábban elindult a külső kereskedőpartnerek termékeit kínáló „Marketplace”.

Míg az értékesítés volumene az eMAG mint forgalmazó tekintetében visszaesett az előző év azonos időszakához képest, addig a Marketplace partnerek forgalma növekedni tudott. Az eMAG-nál a növekedés.hu-nak úgy nyilatkoztak:

A partnerekkel való együttműködés egy valódi win-win helyzetet tudott kialakítani, amiben az ő láthatóságuk és növekedésük és az eMAG piacvezető pozíciója is tovább tudott erősödni. Ha nem a forgalmat, hanem az eladott darabszámot vizsgáljuk, akkor még látványosabb a Marketplace jelentőségének növekedése: az emag.hu-n eladott termékek mennyisége a tavalyi év első öt hónapjához képest még bővülni is tudott néhány százalékkal.

Árbevétel csökkenés

A válság okozta forgalomvisszaesés már a kiskereskedelem szinte minden területén, így a műszaki termékek körében is érezhető. "Míg a tavalyi év első fele jelentős forgalomnövekedést hozott megelőző év azonos időszakához képest, addig a tavalyi év végére a növekedés üteme fokozatosan lassult, idén pedig már több olyan hónapot is magunk mögött tudhatunk, ahol árbevételben elmaradtunk a tavalyitól – erről már az Euronics értékesítési és operációs igazgatója beszélt a növekedés.hu-nak.

Hunyady László elmondta: az árbevétel visszaesését az értékesítés volumenének jelentősebb csökkenése okozza, amelyet az infláció hajtotta áremelés nem kompenzál teljes mértékben.

Ez a jelenség a teljes műszaki piacra igaz, így az ő árbevételünkben is érvényesül. Az Euronics a tudatos készletgazdálkodásnak köszönhetően sokáig változatlan árakat tudott kínálni a vásárlóknak.

Azonban vannak olyan gyorsan pörgő cikkcsoportok – például a telefonok, vagy az IT termékek, amelyekből folyamatosan új szériákat adnak ki a gyártók -, amelyekből nem célszerű nagy készleteket felhalmozni.

Ezek a termékkörök ráadásul jobban ki is vannak téve a külföldi beszerzésből fakadó árfolyam-ingadozásnak, így ezek esetében hamarabb találkozhattak áremelkedéssel a vásárlók.

„Összességében elmondható, hogy az idei első negyedévben az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest csökkent az eladott termékek mennyisége, de kisebb mértékű a visszaesés, mint a kiskereskedelmi szektor többi területén.

Árbevétel szempontjából egyelőre csak visszafogott csökkenést látunk céges szinten, mindössze 8 százalékkal teljesít gyengébben az idei első negyedév a bázis időszakhoz képest.” – mondta el Hunyady László, aki hozzátette: a webkereskedelem súlya némileg visszaesett a teljes műszaki piacon.

Ez számunkra nem jelent jelentős kockázatot, mert az Euronics omnichannel szereplő a piacon, valamint árbevételében a hagyományos bolti értékesítés súlya még mindig jelentősen meghaladja a webshop-ét.