Mennyire nagyhatalom az autógyártásban Magyarország? 

Elemzések2021. szept. 16.Fellegi Tamás

Az autó-, és alkatrészgyártás a rendszerváltás óta a magyar gazdaság egyik döntő szegmense lett. Vajon hogy állunk ezzel a világban összességében és egy főre jutó adat tekintetében?

Kihívások

Az autóipar szempontjából komoly kihívás volt az elmúlt közel két év a világjárvány miatt, és ez még nem ért véget, hisz most a félvezetőhiány akadályozza a gyártást. Van egy másik, hosszabb távú kihívás: az elektromos autók gyártására való átállás a belsőégésűekről, a piaci kereslet függvényében. Hogy ez pontosan hogy fog lezajlani, kik lesznek a nagy nyertesek és vesztesek úgy az autógyártók, mint a gyártásban komoly helyen álló országok szintjén, azt még nem lehet felmérni, bár a piac egyelőre a Teslára fogad, hisz a cég piaci kapitalizációja nagyjából akkora, mint az összes többi autógyáré együttvéve, miközben termelése csak töredéke a legnagyobbakénak.

Járvány előtti kép

Az egyes országok és gyártók részesedését így a jelenbeli, sőt, reálisabban talán a járvány előtti utolsó „békeév” alapján tudjuk felmérni. Természetesen jelentős eltérések lehetnek abban is, hogy egy ország mennyi kész autót gyárt (esetleg csak összeszereli azokat) és mennyi alkatrészt, akár motort, ami nem jelentkezik az eladott autók statisztikájában. Egy közelítő képet azonban kaphatunk, ha megnézzük, hány autó készül egy országban, és ez lakosságarányosan milyen számot jelent.

A felzárkózás fontos eleme

Közismert, hogy térségünk a rendszerváltás óta erősen felfutott az autógyártásban, a volt keleti blokk országai számára ez egy komoly lehetőség volt a gazdasági felzárkózás területén. Nem is véletlen, hogy az országok gazdasági súlyukhoz képest viszonylag elől szerepelnek az autógyártási statisztikákban.

Autógyártás az elmúlt 70 évben

Ami a világ autógyártását illeti: 2017-ben volt a csúcson, 97 millió darabbal, köszönhetően az ekkor tetőző gazdasági konjunktúrának. 2019-re 92 millió darabra mérséklődött a szám, majd tavaly a járványnak köszönhetően 78 millió darabra esett vissza a termelés. Hogy a hosszabb távú trendet is lássuk:

1950-ben még mindössze 10,5 millió volt a szám, az 50 milliót 1995-ben lépte át.

A legnagyobbak

Darabszám tekintetében a legnagyobb gyártó Kína, a csúcsévben 29, tavaly 25 millió darabbal, miközben 20 éve ennek csak a tizedét gyártották. Második helyen az Egyesült Államok áll a csúcsévben 11, tavaly közel 9 millió darabbal. Érdekesség, hogy a második világháború utáni időszakban a világ termelésének 80 százalékát adta az USA, így majdnem kizárólagosan birtokolta a piacot, míg jelenleg 12 százalék körüli a részesedése. A harmadik helyen Japán áll: 2017-ben közel 10 millió autót gyártottak, tavaly 8 milliós volt a termelés. A japán autógyártás a 60-as években kezdett felfutni, majd a 70-es évek végén jutott csúcsára, amikor megelőzte az USA adatát, az első helyre került, és a 90-es évek elejéig ott is maradt.

  Gyártott autók száma 2019-ben a legnagyobb termelésű országokban, millió darab. Forrás: OICA (Autógyártók Nemzetközi Szervezete)
Kína 25,7
USA 8,8
Japán 8,1
Németország 4,7
India 4,5

Német gyártás

A negyedik hely Németországé, amely a zenitet korábban, 2011-ben érte el 6,1 millió darabbal, és onnan 2017-ig kisebb, majd azt követően jelentősebb visszaesés kezdődött. Ez azonban nem gondot jelez a német autógyártásban: egyszerűen arról van szó, hogy

a termelés egyre nagyobb hányadát telepítették a német gyárak térségünkbe, ahol jóval kisebbek voltak a költségek.

Térségünk

A csúcsév adatai alapján jelentősebb, 4 millió fölötti gyártó még India, Dél-Korea és Mexikó, a térségünk, mindenekelőtt a visegrádi országok közül tavaly Szlovákia volt az első 1,2 millió darabbal és utána jött alig kisebb számmal Csehország, a járvány előtti években azonban még Csehország jóval Szlovákia előtt járt. A járvány előtt Magyarország következett a lista 21. helyén közel 800 ezer darabbal, majd félmillió körüli darabszámmal Lengyelország és Románia.

Lakosságarányos adatok

Ezek után nézzük meg, hogy lakosságarányosan hogy alakul a gyártás, és itt jönnek az érdekességek, mivel a világbajnok Szlovákia, ahol 1000 lakosra 200 gyártott autó jutott 2019-ben. Második Csehország 134, a harmadik Szlovénia 1000 lakosonként 100 autóval, negyedik helyre kerül Magyarország ezer lakosonként 80 autóval.

  Az ezer lakosra jutó évente gyártott autók száma alapján legnagyobb gyártók 2019-ben
Szlovákia 200
Csehország 134
Szlovénia 100
Magyarország 80

Tőlünk nem sokkal marad el Dél-Korea és Japán, majd Spanyolország és Németország következik. Ezek alapján egyértelmű, hogy

a lakosságarányosan legnagyobb gyártók a szűkebb értelemben vett térségünkben találhatók.