Most aztán nem egyszerű az EU-n kívülről bármit is rendelni

Elemzések2021. szept. 27.D.J.

Júliusban lépett életbe az új uniós áfaszabályozás. A növekedés.hu-nak a Postánál elmondták: az éles rendszer induláskor az első tapasztalok vegyesek voltak.

Még a nyár derekán vásároltam egy kisebb amerikai boltból egy táskát. Ám azután, hogy Budapestre ért a rendelésem, három hetet kellett várnom mire kézhez kaptam. Az ügyfélszolgálat ugyan segítőkész volt és kiderült, hogy nem a Postán múlott, hogy ennyi ideig elhúzódott a vámkezelés. De így is: ilyen hosszú várakozási idővel még sose találkoztam. Pedig rendszeresen rendelek az Unión kívülről.

mesélte egyik olvasónk, a 39 éves Zoltán. Ehhez hasonló problémákba mostanság többen is belefutottak, akik az EU-n kívülről rendeltek valamit az interneten.

Július elsejével ugyanis megváltozott a vámkezelési rendszer. Megszűnt az unión kívülről érkező, 22 euró érték alatti áruk áfamentessége.Erre azért is volt szükség, mert a korábbi rendszert rengetegen kihasználták. Mivel a kis értékű áruk adómentesen jöhettek be az Unióba, ezért voltak olyan eladók, akik a többszáz eurós drága elektronikai eszközöket átcímkézték. Úgy csináltak mintha azok is 22 euró alatti termékek lennének, hogy megússzák az áfafizetést.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Repülőtéri Igazgatóságának igazgatóhelyettese korábban a növekedés.hu-nak elárulta: egy postai szakember a saját szemével látta, hogyan készülnek odakint ezek a címkék. Úgy van beállítva a számítógép, hogy például csak minden tizedik csomagra nyomtat valós értéket. Ezaz eljárás jelentős károkat okozott az uniós vállalkozásoknak és az európai gazdaságnak is.

Becslések szerint a 22 euró alatti küldemények adómentessége egymilliárd eurónyi bevételkiesést okozott a tagállamoknak.

Az tehát világos, hogy váltani kellett, az adózási kiskaput pedig bekellett zárni. A Postánál megkeresésünkre elmondták, hogy komoly előkészületek előzték meg a váltás napját.

Az indulás előtti éjjelen a Nemzetközi Posta Kicserélő Központban lévő minden küldeményt továbbítottak a postákra kézbesítésre, és 0 órakor adóhatósági szemlét követően kiürített üzemmel várták az első olyan küldemények érkezését, amelyekre már – értéktől függetlenül – áfát kellett fizetni és vámeljárás alá kellett vonni.

Az első napokban több ezres nagyságrendben érkeztek az unión kívülről a küldemények, és ez a mennyiségi trend alapvetően nem változott augusztus végéig. Ez a korábbi mennyiségekhez képest jelentősen alacsonyabb, ugyanakkor az előrejelzések alapján erre számítottak.

Az áfa és a vámeljárási díj, valamint az újfajta működés miatt többen voltak azok, akik visszafogták a rendeléseiket.A Magyar Posta júniusi reprezentatív felmérésében a válaszadók egyharmada úgy nyilatkozott, hogy nem változtat a rendelésein amiatt, hogy 22 euró alatt is áfakötelessé válnak az EU-n kívülről rendelt termékek,

45 százalékuk kevesebbet rendel, míg 22 százalék kijelentette, hogy egyáltalán nem rendel az Unión kívülről. Az tehát várható volt, hogy az első pár hónapban az új vámszabályok miatt csökken az Unión kívülről rendelt termékek számossága. Kérdéses még egyelőre, hogy az őszi szezonban mennyivel nőhet a megrendelések száma.

A Magyar Postánál a növekedés.hu-nak azt mondták: az éles rendszer induláskor az első tapasztalok vegyesek voltak.

Az automatikus vámeljárási rendszer egy folyamat, amely összességében jól működik, de egyes folyamati szakaszoknál korrekcióra, finomhangolásra volt szükség.

A zökkenőmentes működés ugyanis több szereplőn is múlik, nem csupán a Postán vagy az adóhatóságon. Az automata rendszer az előre beérkezett elektronikus adatokkal dolgozik, és amennyiben ezek az adatok hibásak vagy hiányosak, vagy esetleg a postai rendszer nem tudja megfelelően beolvasni, akkor az elakadást jelent a folyamatban.

Mindezek mellett minden érintett félnek, webáruháznak, szállítónak, a Postának, a NAV-nak és az ügyfeleknek is egy teljesen új informatikai rendszert kellett megtanulni, illetve működtetni. 

A Posta jelenleg is folyamatosan ellenőrzi az automatikus vámeljárási rendszer működését és ha rendellenességet tapasztal, a szakemberei javítják azt.

A cikkünk elején taglalt példában mindenesetre a rendelt árú kifejezetten drága volt, ami rávilágít arra is, hogy a vámkezelés most akkoris jobban elhúzodhat a szokottnál, ha a rendelés egyébként átlépi a 22 eurós határt.