Óriás nyereségek a logisztikai ágazatban 

Elemzések2023. jan. 11.Kovács Dániel

Hosszú átfutási idők, alapanyag hiányok, ukrán-orosz háború - számos problémával szembesültek idén a magyar logisztikusok. De miért volt brutális a háború hatása, mekkora áremelést mutat a Közúti Árufuvarozási Index, és mit hoz a jövő? Doór Zoltánnal, a Magyar Logisztika Egyesület (MLE) elnökével beszélgettünk.

- Röviden összegezve már látszik, hogy a hazai logisztikai szektor rendkívül nehéz, de eredményes évet fog zárni. Jelenleg az első három negyedév adatai állnak rendelkezésünkre, a vállalatok éves beszámolóinak leadása után kapjuk meg a pontos képet 2023 tavaszán - mondja a Növekedés.hu-nak Doór Zoltán, a Magyar Logisztika Egyesület (MLE) elnöke, akit arra kértünk meg, hogy az év végén összegezze, mi történt idén a logisztika világában. 

- A nehézségek szinte mindegyik alágazatnál hasonlók voltak:

bizonytalanság, magas energia és üzemanyag költségek, magas munkabér költségek, ennek ellenére munkaerőhiány, hosszú átfutási idők, alapanyag hiányok, ukrán-orosz háború

- sorolja a problémákat az egyesület elnöke hozzátéve, a háború pont nem hiányzott, ennek hatására ugyanis három fontos dolog történt. 

Lezárásra kerültek a nemzetközi áruforgalom számára az EU-s szankciók következtében Oroszország szárazföldi, vízi/tengeri/légi útvonalai, azaz gyakorlatilag a határok, valamint Ukrajna a háborús kockázatok és a megrongálódott infrastruktúra következtében kikerült a nemzetközi áruforgalomból.

A már korábban emelkedni kezdő energia árak az EU-s szankciók következtében az egekbe szöktek, az üzleti kapcsolatok pedig az EU-s szankciók következtében az orosz relációban megszűntek, az ukrán relációban pedig a háború következtében ellehetetlenültek a beszállítói kapacitások.

Mindezek miatt a gyártó vállalatok a kieső beszállítókat és anyagokat drágábban, lassabban tudják pótolni, amely a globális drágulást segíti elő.   

Természetesen ezek a magyarországi logisztikai szereplőkre is folyamatosan hatnak, nehezítik a feladatok végzését és növelik a munkavégzés költségeit.

Doór Zoltán, a Magyar Logisztika Egyesület (MLE) elnöke

Durva áremelés kellett

2020-ban az előző év nehézségei ellenére extra nyereséggel zárt a hazai közúti szektor, azonban 2021-ben a megnövekedett rendelésállomány és a fuvardíjak növekedése nem kompenzálták az emelkedő költségeket. 2022-ben folytatódott az előző évi trend, emiatt

a közúti fuvarozóknak szinte kéthetente kellett volna árat emelni. 

- A DigiLog Consulting Kft. bevezette a Közúti Árufuvarozási Index (KFX) használatát, amelynek célja a logisztikai szolgáltatások fenntartható fejlődésének és az ellátás biztonságának támogatása. A KFX azt mutatja meg, hogy mennyi árváltozással kompenzálható a költségek növekedése.

Ez 2021-ben 10 százalék körül alakult. A jelenleg aktuális belföldi KFX 128.3 %, a nemzetközi KFX pedig 122,3%,

ezek az indexek azt mutatják, hogy a minimum ennyi áremelésre volt szükség annak érdekében, hogy a közúti fuvarozók költségeit megtérítsék a megbízók - mutat rá Doór Zoltán.

24 milliárd forintos többletköltség

- A vasúti fuvarozásban 2022-ben az egyik kihívás a rendelkezésre álló kapacitások kihasználásának optimalizálása a megrendelések függvényében, a háromszorosára emelkedett vontatási áram ára (92 Ft/kWh), a pályahasználati díj mértéke és a korábbi évekről fennmaradt problémák vágányzárak és kerülőutak költsége, határátmenetek, szűk keresztmetszetek, túlszabályozott jogi környezet és munkaerőhiány - mutat rá az MLE elnöke.

A vasúti árufuvarozó szektor 2022-ben csak az energia árak növekedése miatt 24 milliárd forint többletköltséggel szembesült.

A szektor az államtól vár segítséget a problémák rendezésére.

A légi áruszállítás szerepe tovább nőtt 2022 évben is.

A légi áruszállítás szerepe tovább nőtt 2022 évben is. A szállított termékek köre elég jól körülhatárolható, mert a magas hozzáadott értéket képviselő árukat szállítják légi úton, ilyenek a gyógyszeripari termékek, elektronikai alkatrészek és berendezések, egyes autóipari szegmensek alkatrészei. 

- Ez a leggyorsabb, legdrágább, megbízhatóságban és biztonság tekintetében a legjobb szállítási mód. Mindezekből adódóan az áruszállító légitársaságok és repterek sikeres évet zárnak, például

a Budapest Airport 2022-re tervezett forgalmát már májusban teljesítette

- összegez Doór Zoltán hozzátéve, a hazai folyami áruszállítás korábban is érzékeny volt a Duna vízgyűjtő területére (11 ország) hulló csapadék mennyiségére oly mértékben, hogy ettől függ a fuvardíj és a szállítható áruk mennyisége, végső soron az alágazat részesedése az összes áruforgalomból (modalsplit). A 2022-es év aszályos volt, így nem tekinthető jó évnek.

Mindeközben a tengeri áruforgalomban a Covid éveit követően többszörösére emelkedtek a fuvardíjak, 2022 volt az az év, amikor konszolidálódtak, és

ma már egy Sanghai-Koper 40” konténer szállítási díja 2750 dollár. A nagy nemzetközi hajóstársaságok 2022 évre giga nyereséget könyvelhetnek el.

A nemzetközi helyzet változatlan

A 2022. évben gyakori zavarok mellett zajló globális áruforgalom nagyobb komplexitást igényelt a logisztikai szolgáltatóktól, valamint nagyobb volatilitást kellett kezelniük. Doór Zoltán szerint akik ezekben sikeresek voltak, azok növekvő árbevétel mellett megőrizték a tavalyi pozíciójukat. Az Amstrong & Associates Inc. (A&A) jelentése megállapította, hogy

a legnagyobb bruttó bevétellel rendelkező globális 3 PL szolgálatók (Third Party Logistics Provider) néhány kivételtől eltekintve csaknem ugyanabban a rangsorban maradtak, mint az A&A 2020, 2021-es jelentésében.

Így például első helyen a Kuehne+Nagel, második helyen DHL, harrmadik a DSV Panalpina, negyedik a DB Schenker, hetedik a C.H.Robinson, stb.  A legnagyobb növekedés 74,9%, a légi és tengeri szállítmányozásból, vámügynöki tevékenységből és kiegészítő értéknövelt szolgáltatásokból (International Transport Management, ITM) álló tevékenységcsoport vezette az összes 3PL szegmensen belül. 

A legnagyobb növekedés 74,9%, a légi és tengeri szállítmányozásból, vámügynöki tevékenységből és kiegészítő értéknövelt szolgáltatásokból álló tevékenységcsoport vezette az összes 3PL szegmensen belül. 

Fekete hattyúk jönnek

Megkérdeztük Doór Zoltánt, mire számít az előttünk álló évben, szerinte reálisan azt várhatják a vállalatok, hogy folytatódni fog a 2019-től elkezdődött fekete hattyúk, azaz a váratlan események érkezése. Egy biztos, a föld lakossága növekszik, az ellátási igények nőnek, a szállítási távolságok nőnek, a világkereskedelem minden évben nagyjából 10 százalékkal növekszik. 

- Mindezek figyelembevételével a 2023-as év logisztikai kihívásai

nem csak kockázatokat és nehézségeket, hanem esélyt is jelenthetnek azoknak vállalatoknak, amelyek a bizonytalanságon belül az aktuális trendeket felismerve időben lépnek, és képesek a legmodernebb, digitális alapokra épülő, fenntartható, környezetbarát üzleti modell kidolgozására és megvalósítására.

Ehhez szükséges a komplexitás képessége, rugalmasság, digitális érettség, automatizáció, robotizáció, képzett munkaerő és magas ESG index - mondja az MLE-elnök, aki az idei év legnagyobb eredményének azt tekinti, hogy a mostoha körülmények között is eredményesen helytállt a hazai logisztika szakma. Kialakultak olyan képességek, mint a reziliencia, komplex szolgáltatás nyújtására alkalmasság, magas digitális érettség, hatékony energiafelhasználás, magas automatizálás, robotizáció.