Rájött a Tesla, hol gyártson olcsó autót

Elemzések2024. ápr. 5.F. P.

Eddig csupa drága autót árult a Tesla, de a kereslet kimerült: aki akarta, megvette. Csodák nincsenek: sokat csak olcsó autóból lehet eladni. Úgy tűnik, Elon Musk ezt is megoldja, korai lenne temetni a Teslát.

Az utóbbi időben csupa rossz hír jött a Tesláról: Kínában kiszorítják a helyi gyártók, kevesebb autó fogy a fejlett piacokon, legutóbb pedig kiderült, hogy az első negyedévben már raktárra termelt, hisz nem sikerült eladni a gyártott mennyiséget.

Drága autóból nem fogy több

Az ok elég kézenfekvő: ugyan a Tesla tette népszerűvé az elektromos autót, de csak az első lépést tette meg: csak felső-középkategóriás és még drágább típusokkal lépett piacra, ráadásul már 4 gyára is van, és mindegyikben ezek készülnek. Igen ám, de hányan vesznek 40-50 ezer dolláros/eurós, vagy ennél is drágább autót évente, amikor ez még a Nyugat-Európában is több, mint egy éves nettó átlagkereset, az USA-ban pedig nagyjából annak felel meg?

Nyilvánvalóan ez véges vevőszámot jelent, pláne, ha már más gyártók is versenybe szállnak. Eljutott a Tesla évi 2 milliós eladásig: ebben az árkategóriában a fejlett világban sem lehet többet értékesíteni. Már rég el kellett volna kezdeni a tömegtípus(ok) gyártását, amelyből sok milliót lehet eladni évente.

Le kell szorítani a költségeket

Most nem is tehet mást a cég, de ahogy ezt Elon Musktól elvárjuk, átgondoltan teszi. Azzal nehezen jutna előre, ha texasi vagy kalifornai gyárában, esetleg Berlinben kezdené az olcsónak szánt típust gyártani, hisz ezeken a helyeken a munkaerőt aranyáron kapja. Olcsó autót úgy, hogy még haszon is legyen rajta, legfeljebb teljesen automatizálva, emberi munkaerő nélkül tudna gyártani, de eddig még ő sem jutott el.

A kínai gyártás, ahol a munkaerőköltség jóval kisebb, zsákutca, mert az USA már vámolja, Európa pedig meg tervezi vámolni az ott gyártott autókat, legyen az akár Tesla vagy Dacia. Maradt egy megoldás: olyan országot választani, ahol kedvező a gazdasági környezet, a munkaerő még olcsóbb, és egyelőre senki nem tervez komolyabb vámot kivetni.

Az ideális helyszín

Kézenfekvő választás India, amely nagy ütemben veszi át a világ gyára szerepet Kínától, invitálják a feldolgozóipari befektetőket: Elon Musk egyenesen a miniszterelnök vendége volt tavaly, aki biztatta a befektetésre, megfelelő kedvezményeket is ígérve, amelyek azonban nem merítitik ki versenyjogilag az állami támogatás fogalmát.

A Tesla 2-3 milliárd dollár közti befektetést eszközöl Indiában, és 3 helyszín közül fog választani, melyek infrastruktúrája megfelelő az autógyártóknak. Ha a döntés megvan, a gyár rendszerint gyorsan felépül, miközben még a megfelelő típust vagy típusokat is ki kell fejleszteni, de most már látszik realitása annak, hogy 2025-ben valóban lehet nagyobb mennyiségben eladható, 20-25 ezer dolláros autója a cégnek.

Nem véletlen, hogy a részvényesek eddig nem rettentek meg igazán, mérsékelten esett az árfolyam, ami így még mindig nagy növekedést áraz, talán nem is véletlenül.