Rohamosan növekszik az e-autók száma és a töltőállomások kiépítése Magyarországon

Elemzések2021. dec. 20.Tarsoly Bálint

A tisztán elektromos autók száma nyolcszorosára, az e-töltők kiépítettsége több mint tízszeresére növekedett az elmúlt három évben.

Az elmúlt három évben mind az elektromos autók eladási számai, mind pedig a köréjük épülő infrastruktúra növekedése rekordokat döntött meg. Az autóipar villanyosítása Európában és Magyarországon is ütemesen fejlődik, egyes ágazatok fejlődése közel tízszeresére nőtt a 2018-as értékekhez képest.

A jelenlegi szabályozások értelmében a zöld rendszámos autókat négy kategóriába sorolhatjuk. Az „5E” jelölésű gépkocsik tisztán elektromos hajtáslánccal rendelkeznek, az „5N” a hatótávnövelő elektromos, az „5P” a tölthető hibrid és az „5Z” az egyéb nulla emissziós kategória jelölései.

A környezetkímélő járművek nagyléptékű térhódítása

A zöld rendszámos személyautók száma az előző év végi adatok szerint kicsivel több, mint 27 000 volt, ami idén ősszel már a 38 700-at is meghaladta. Ez egy 30,2 százalékos emelkedést jelent, viszont ha a 2018. januári értékekhez mérjük, amikor 4.836 zöld rendszámos autó járta a magyar utakat, akkor nyolcszoros növekedésről beszélünk.

Érdemes megemlíteni, hogy a közel 40.000 környezetkímélő autó 48,5 százalékát a tisztán elektromos villanyautók teszik ki, amit 31,8 százalékkal a hatótávnövelő elektromos változatok követnek. Az 5P kategória a teljes zöld rendszámos állomány kevesebb, mint negyedét teszi ki, míg az 5Z jelenléte elenyésző.

Az elmúlt három évben a legkelendőbbek az 5E-k voltak, melyek száma 2018 januárja óta nyolcszorosára nőtt. Ez az idei statisztikán is megfigyelhető: A Belügyminisztérium adatai szerint szeptemberben 870, októberben már 1029 darab teljesen elektromos autóval bővült az ország autóparkja. Ez utóbbi rekordnak számít, mivel a villanyosok havi regisztrációja még sosem érte el az ezres darabszámot!

A környezetkímélő járművek területi eloszlása

Az e-autózás népszerűségének és a töltőhálózatok gyors fejlődésének köszönhetően a zöld rendszámos járművek száma a fővároson kívül is ugrásszerűen emelkedik. 2020. október végén 24.500 környezetkímélő autó szerepelt az adatbázisban, melyek közül 13.245, vagyis az összes jármű 54 százaléka volt vidéki használatban.

Hasonló eredménnyel zárult ez év októbere is: A közel 38.700 jármű 57,1 százalékát Budapesten kívül állították forgalomba.

A töltőállomások száma is gyors növekedésnek indult

Akárcsak a tisztán villanyos autók, a töltőállomások száma is nagy léptékben emelkedik. Három évvel ezelőtt országszerte kevesebb mint 200 töltőoszlop működött az országban, ami 2021 első negyedévére majdnem elérte az 1500-at.

Az engedélyköteles elektromos töltőállomások száma 2020 első negyedévében 930 darab volt, melyek közül 405 darabot a fővárosban létesítettek.

Ez a szám egy évvel később 1471 volt, közülük 555 darab Budapesten található. 2020 és 2021 első negyedévei között megyei szinten (Budapestet nem számítva) Pest megye töltőhálózatának fejlesztése fejlődött a legtöbbet. A töltőoszlopok száma 73-ról 169-re nőtt. A következő helyen Fejér megye végzett, ahol a 12 hónapos időintervallumban 25 állomást létesítettek, így a megyében már 71 helyen tölthetjük autóinkat. Az utolsó helyen Tolna megye végzett, ahol 12 töltőhely áll rendelkezésre.

A hazai és európai töltőállomás hálózatok kiépítettsége

Annak ellenére, hogy az elmúlt egy évben a hazai töltőhálózatok kiépítettsége rengeteget fejlődött, még jócskán elmarad a nyugat-európai értékektől.

Az acea.auto felmérése szerint Magyarország 100 km-nyi útszakaszon átlagosan kevesebb, mint egy töltőponttal rendelkezik. Hasonló értékkel bír Lengyelország, ahol ez a szám 0,4, Görögországban pedig 0,2.

A versenyt Hollandia vezeti, ahol 100 km-re 47,5 töltőpont jut, amit 34,5-tel és 19,4-gyel Luxemburg és Németország követ. Ausztriában már szerényebb a felhozatal, ott 6,1 állomást találunk.

Annak ellenére, hogy a töltőhálózat kiépítése az EU országaihoz képest elmaradott, a korábbi, hazai értékekhez képest hatalmasat fejlődött. A jelenlegi adatok szerint a zöld rendszámosok közül a tisztán elektromosok megtarthatják első helyüket és várhatóan a környezetkímélő gépkocsik forgalomba helyezései ismét meghaladják a havi ezres darabszámot.