Petr Kellner barátja lett a PPF Csoport új vezetője - Ladislav Bartoníček most beszélt először terveiről

Hírek2021. ápr. 15.Növekedés.hu

Mint arról korábban beszámoltunk, 2021. március 27-én egy alaszkai helikopterbalesetben életét vesztette a leggazdagabb cseh üzletember, Petr Kellner. A PPF Csoport menedzsmentje pár nappal később, március 31-én jelentette be, hogy Ladislav Bartoniceket, a PPF Csoport egyik részvényesét nevezte ki, hogy Kellner halálát követően irányítsa a PPF Csoport összes tevékenységét.

Bartoníček a Seznam Zprávy cseh lapnak adott exkluzív interjúban beszélt arról, hogy miért éppen rá esett a választás, illetve hogyan kívánja dinamikus fejlődési pályán tartani a hatalmas cégbirodalmat.

Az interjúból kiderül, hogy az új vezető nem csak részvényese a cégnek, de az egyik legbefolyásosabb munkatársa is, és egyben közeli barátja is volt Kellnernek.

Mint mondja, jelenleg a legfontosabb feladának azt tekinti, hogy ebben a helyzetben összefogja a céget annak érdekében, hogy mindenki teljes gőzzel dolgozzon tovább a folyamatban lévő projekteken.

Kifejtette, hogy eddig a távközlési szegmensért és a Sotio biotechnológiai vállalatért felelt, de mostantól fogva a pénzügyi szolgáltatásokkal, az ingatlanszegmenssel csakúgy, mint a Škoda Transportation ügyeivel is ő foglalkozik. Továbbra is J. P. Duvieusart irányítja azonban a pénzügyi szolgáltatások és az ingatlanok területét, a Škoda vezetője pedig Ladislav Chvátal. Napi szinten nem ő irányítja a PPF ezen részeit, inkább csak a tranzakciók és a stratégia szintjén felel értük.

Utalt rá, hogy a PPF közel 99%-át tulajdonló Kellner-család örökösödési folyamataira nem lát rá, de reméli, hogy az örökösök csoportja ismert és meghatározott. Mint mondta, fontos lenne mihamarabb tisztán látni azt, hogy ki lesz ezek után a PPF végső tulajdonosa.

A hagyatéki eljárással kapcsolatban szerinte spekuláció lenne bármilyen becslést mondani, hogy meddig tarthat, és hogy akár éveken át elhúzódhat-e. A PPF egyértelmű tulajdonosi szerkezete fontos a hitelezők és az üzleti partnerek számára, tudniuk kell, ki a PPF végső tulajdonosa. Ráadásul sok szerződés tartalmaz rendelkezéseket a tulajdonviszonyok vagy végső kedvezményezettek megváltozása esetére.

A szerződések összes rendelkezését úgy szövegezik meg, hogy ez ne jelentsen veszélyt a kapcsolataikra nézve. Természetesen az első dolgok között ellenőrizték, hogy a tulajdonos megváltozása miatt kell-e valamilyen hitelt vagy tartozást idő előtt törlesztenünk, de nem áll fenn ilyesmi.

Ladislav Bartoníček elmondta azt is, hogy Renáta Kellnerovával, Petr feleségével kommunikál a családtagok közül a PPF ügyeiről, egyrészt a személyes kapcsolat miatt, és azért is, mert a dolgok jelen állása szerint ő a családfő.

Petr Kellner hiányát sok esetben megérzik ő és a munkatársai, például amikor új projekteket tárgyalnak meg és dolgoznak ki, vagy amikor stratégiát alkotnak az egyes vállalatokhoz. Bevallotta, hogy Petr rendkívüli személyiség volt, határozott jövőképpel, ami mindenkinek hiányozni fog.

Természetesen gondolkodnak azon, hogyan találhatnák meg az utódját, de ezt nem a következő néhány hónap fogja eldönteni. Fontosnak tartotta kiemelni, hogy a vállalataik önállóan is képesek érdekes ötletekkel és lehetőségekkel előállni. Emellett pedig a csapatuk olyan emberekből áll, akik már eddig is rengeteg ismeretet halmoztak fel.

A kérdésre, hogy hogyan fogja befolyásolni a PPF-et az, hogy a Home Credit kiemelt pénzügyi csoport több mint 580 millió euró veszteséget szenvedett az elmúlt évben, Bartoníček azt válaszolta, hogy a pénzügyi szolgáltatási ágazatot valóban negatívan érintette a Covid-világjárvány és az emberi mobilitás visszaesése. Ám a többi vállalat jelentős mértékben ellensúlyozta ezt. A távközlési cégek erős stabilizáló hatással bírnak, és az online kiskereskedelemmel foglalkozó Mall Csoport is jól teljesít jelenleg.

A Škoda, amelyet elég nehéz helyzetben vettek át, minden korábbinál nagyobb bejövő rendelésállománnyal rendelkezik, ami alapvető fontosságú egy ilyen vállalat esetében.

Felvetődött a kérdés, hogyan fogják kezelni a pénzügyi szolgáltatások visszaesését legnagyobb vállalatcsoportjuk, a Home Credit esetében. Bartoníček bevallotta, hogy Kína elég problematikus ország ebből a szempontból, dolgozniuk kell rajta, de azt tagadta, hogy drámai lenne a helyzet. Őszintén bevallotta, hogy kemény csapás érte a fogyasztási finanszírozást, de erre reagálva jelentősen csökkentették a működési költségeiket Kínában, mérsékelték az új ügyletek számát, és a sokkal kedvezőbb kockázati profillal rendelkező ügyfelekre összpontosítottak, hogy kézben tudják tartani a területet. 

Bartoníček elárulta azt is, hogy jelenleg meglehetősen nagyszabású átalakulás zajlik náluk: hagyományos "fizikai" fogyasztási hitelintézetből fintech vállalattá transzformálódik a cég. Radikálisan, 60 ezer főre csökkentették a létszámot, ami mintegy fele a korábbinak.

Beszélt arról is, hogy a távközlési divízióban jelen vannak a távközlési infrastruktúra, a szolgáltatások és – a TV Nova cseh tévécsatornát is magában foglaló CME Csoport tavalyi felvásárlása óta – a média is, ugyanis ezek a területek jól kiegészítik egymást. Ha kedvező lehetőség adódik, akkor pedig megfontolják más médiavállalatok felvásárlását is.

Bartoníček elárulta: a távközlés, a média és a pénzügyi szolgáltatások szinergiáival kapcsolatban pragmatikusan viszonyul a kérdéshez. Szerinte lehet költői módon viszonyulni a szinergiákhoz, de meg is kell valósítani őket. A közös technológiahasználatnak véleménye szerint természetesen vannak lehetőségei a távközlési és a pénzügyi szolgáltatások területén. A távközlés naprakész technológiailag, ami segít ebben. Dolgoznak mesterséges intelligenciával, sokat fektetnek bele. A Home Credit egyik hitelképesség-vizsgáló eszköze is ilyen alapokon működik, nem tudnának meglenni nélküle.

Véleménye szerint a távközlés és a televízió kapcsolata teljesen nyilvánvaló. A távközléshez kapcsolódó szolgáltatások lehető legszélesebb körét szeretnénk kínálni ügyfeleinknek.

A televízió is része ennek. Először is, a CEM képes olyan tartalmat előállítani, amelyet fel tudnak használni. Másodsorban, már elegendő vásárlóerővel rendelkeznek ahhoz, hogy további tartalmakat vásároljanak a piacon, és azt ügyfeleik rendelkezésére bocsássák. A televízió elgondolása szerint radikális változáson megy keresztül: a lineáris tévénézéstől egy olyan modellre állnak át, ahol az egyén kiválaszthatja, hogy mit néz és mikor. És ezért különböző módokon lehet fizetni. Ezen a ponton tudnak a távközlési vállalatok hathatós segítséget nyújtani a televíziós szolgáltatóknak belépni a digitális világba, ami nagyon fontos lépés, és már folyamatban van. Mindenki látja, hogy milyen sebességgel nő a Netflix és más szolgáltatók - ők ebben is szeretnének részt venni.

A kérdésre, hogy Bartoníček milyen potenciált lát az e-kereskedelemben, a Mall Csoportban, azt felelte, a PPF nem többségi tulajdonos a vállalatban, hanem a három részvényes egyike, Patrik Tkáč és Daniel Křetínský befektetési cége, a EC Investments és a Jakub Havrlant vezette Rockaway mellett. Bartoníček elmondta, a PPF részéről tudatosan léptek be az adott időpontban ebbe az iparágba, mert úgy gondolták, hogy előnyös lehet a jelenlét és a tapasztalatszerzés. A világgazdaság egyik növekvő szegmensének látták, és nem akartak kimaradni belőle. Véleménye szerint nagyon érdekes volt tavaly látni, ahogy hirtelen kilőtt a Mall és a Heuréka teljesítménye.

Tapasztalatai szerint a tévénézők szokásaihoz kicsit hasonlóan a fogyasztói szokások is változnak. Az ő szempontjukból nézve a legfontosabb változás az online kiskereskedelmi értékesítés növekvő, széles körű elfogadottsága.

Szerinte az emberek akkor sem fognak visszatérni a régi szokásaikhoz, amikor már nem hordanak maszkot. Elmesélte, hogy még a 85 éves anyukája is felfedezte, milyen nagyszerű dolog online bevásárolni a Košíkban (cseh online élelmiszer-házhozszállítási szolgáltatás), így most már ő is használja a szolgáltatást.

Felvetődött a kérdés, hogy folytatódik-e Csehországban az e-kereskedelem konszolidációja, és igaz-e a feltevés, hogy csak a legjobban hangolt gépezetek működnek tovább. Erre Bartoníček csak helyeselni tudott, rámutatott, hogy fel kell ismerni, és meg kell nézni, milyen sokat fordítanak az Amazon és a hasonló cégek kutatás-fejlesztésre és logisztikára. Jól érzik magukat ebben a szegmensben, és állítása szerint rengeteg energiát fognak belefektetni.

Szó volt még arról is, hogy meglepően magasak a cseh fogyasztók elvárásai az online vásárlás, például a szállítási idő terén. Bartoníček szerint ez azért lehet, mert elkényeztették őket. Az egy napon belüli szállítás például egyedi jelenség Csehországban, és nagyon drága szolgáltatás.

Ezután Bartoníček a rákgyógyászati szereket kutató biotechnológiai cég, a Sotio fejlesztéséről beszélt az újságírónak. Őszintén bevallotta, hogy komoly összegeket fektettek a Sotióba.

Ezek egy része már megtérült, amikor eladták részesedésünket a svájci NBE-Therapeuticsnak. Ő maga nagyon optimista egyes vizsgálati fázis előtti (pre-trial) programok gazdasági potenciálját illetően, és elmondta, hogy most van egy klinikai vizsgálatok első fázisában tartó programjuk, amelynek nagyon ígéretesek az adatai.

Elmondta, hogy a kutatások jelentős része helyben zajlik, és a konkrét technológiákon vagy szabadalmakon kívül is sok minden használatára szereznek engedélyt külföldről. DCVAC gyógyszerük (aktív sejtes immunterápiás platform – szerkesztői megjegyzés) rendkívül izgalmas kezelési forma a páciensek bizonyos szegmense számára, amint ezt a II. fázis eredményei alapján látták. Jelenleg a regisztráción dolgoznak, mivel a klinikai vizsgálatok III. fázisa ebben az esetben 5-7 évig tart, ami rendkívül hosszú idő.

Bartoníčeket arról is faggatták, hogy szeretnének-e nyugat felé terjeszkedni.

Bevallása szerint jelenleg határozottan szeretnének bővülni az Egyesült Államokban, mivel ott van a piac.

Ha az ember aktív szeretne lenni a biotechnológiában, de nincs bevezetve az amerikai piacon, csak másodhegedűs lehet. Ők pedig nem ezt szeretnék. Szerinte túl korai arról beszélni, hogyan bővítik a földrajzi összetételt, inkább a konkrét lehetőségektől függ. Vagyis, ha látnak valami érdekeset, azt mindig fontolóra veszik.

Az ingatlanpiacon, a bankokon és a biztosítótársaságokon kívül is vannak kapcsolataik, és hosszú múltra tekintenek vissza Oroszországban, de egyelőre nincs olyan projekt kilátásban, amellyel jelentősen diverzifikálnánk tevékenységüket. Kínában, ahol eddig a pénzügyi szolgáltatásokra összpontosítottak, jelenleg semmilyen új irányba nem törekszenek aktívan. Azonban opportunistának vallja magukat, a szó legpozitívabb értelmében. Ha érdekes lehetőséget látnak, mindig megvizsgálják. Ez olyan képesség, amelyet a PPF-nek meg kell őriznie.

Végül az interjú zárásaként megkérdezték, véleménye szerint mit szeretett volna megtenni Petr Kellner a PPF-nél, amire már nem volt lehetősége. Bartoníček erre azt felelte, hogy olyan sok minden volt, hogy erre nem egyszerű a válasz. A munkájának élt, rajongott érte, ahogy mindenki, de mégis mindenkinél sokkal intenzívebben. A Monetát, a Sotiót vagy a távközlést illetően elég világosan látják, merre kell haladniuk, és dolgoznak rajta. De szerinte Kellner biztosan előállt volna újdonságokkal. Ebben rejlett a nagyszerűsége: mindig meglepte őket egy újabb érdekes ötlettel.