Többmilliós bírságot kapott a TESCO a Versenyhivataltól

Hírek2023. aug. 17.Növekedés.hu

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a vállalási határidők lejártával ellenőrizte a Tesco online bevásárlórendszerével, illetve webáruházával kapcsolatos kötelezettségvállalásait. A vizsgálat alapján az előírtak alapvetően teljesültek, komoly segítséget és biztonságot nyújtva a fogyasztóknak a koronavírus-járvány idején. A GVH a kötelezettségek teljesítésének kisebb mértékű hiányosságaiért azonban 7 millió forintos bírságot szabott ki az áruházláncra, amely részben elismerte a jogsértést.

2020 őszén, a koronavírus-járvány második hullámában egész Európában nem állt rendelkezésre kifejlesztett oltóanyag, ezért újabb járványügyi szigorítás következett.
Ebben a „bezárkózási időszakban” fogadta el a GVH a Tesco áruházlánc üzemeltetőinek korrekciós kötelezettségvállalásait, miután a cég a vevőit megtévesztve nem tájékoztatott előre arról, hogy honlapján csupán online bevásárlási szolgáltatást nyújt, nem pedig – a mindenki által megszokott, szigorúbb jogi szabályozású – webáruházit.
Az eljárás eredményeként a Tesco vállalta, hogy nem csupán korrigálja a hiányosságokat, de ezzel párhuzamosan valódi, immár országosan elérhető webáruházat fejleszt ki.
Az élelmiszer-kiszállítás lehetőségeinek bővülése hatékony segítséget jelentett a lakosság számára az érintkezések minimalizálását megkívánó járványügyi helyzetben.

A kötelezettség-csomag utolsó határidejének lejártával a GVH szakértői utóvizsgálat keretében értékelték az előírtak végrehajtását.

A vizsgálat alapján a Tesco megfelelően végrehajtotta a vállalások lényegét: létrehozott és a vállalt ideig (sőt, azt meghaladóan) fenntartott egy minden hazai vásárló számára elérhető webáruházat, a határozatban előírt kínálattal, amelyet a szolgáltatások különbségeit hangsúlyosan bemutató kommunikációval népszerűsített.

A GVH eljáró versenytanácsa tehát megállapította, hogy a Tesco alapvetően összhangba hozta magatartását az alkalmazandó jogszabályi rendelkezésekkel, a kötelezettségvállalása és így a közérdek hatékony védelmének biztosítása döntően megvalósult. Kiderült azonban az is, hogy a vállalások nem teljesültek maradéktalanul.

A cég ugyanis a kezdeti (online bevásárlási) szolgáltatásainak fejlesztésekor a vállaltakkal ellentétben nem az eredetileg rendelt, illetve a helyettesítőként kiszállított termékek egységáráról, hanem azok darabáráról tájékoztatta a fogyasztókat.

Ez az eltérő kiszerelések miatt megnehezíthette a termékek összehasonlítását, így annak eldöntését, hogy megfelel-e számukra a helyettesítő áru.

A Tesco emellett elmulasztotta egyes igazolási kötelezettségek határidejét a GVH felé – amely akkor is mulasztásnak minősül, ha az utóvizsgálat során pótolt adatokból megállapítható volt, hogy egyébként megfelelő teljesítést igazoltak volna.

A GVH Versenytanácsa – lévén, hogy a 407 millió forintos minimum-értékű kötelezettségvállalások lényegi elemei teljes egészben teljesültek – a kisebb súlyú mulasztásokért 7 millió forintos bírságot szabott ki a TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt.-re.

A hatóság tekintettel volt többek között arra, hogy a cég az utóvizsgálat során feltétel nélkül elismerte a mulasztások egy részét.