Új csodarobot érkezett a honvédséghez - Több hetes kiképzés kell a kezeléséhez

Hírek2024. feb. 19.Növekedés.hu

A REMOTEC gyár legújabb, Andros F6B típusú nehéz tűzszerészrobotjával bővült az MH 1. Tűzszerész és Folyamőr Ezred robotflottája. A technikai eszköz új képességeiről, kezeléséről és műszaki paramétereiről Dencsik Lajos főtörzsőrmester adott interjút a Honvédelem.hu-nak.

Az F6B típus nem teljesen új technika, hanem a korábbi verzió továbbfejlesztett változata.

Ennél a típusnál a kezelő kart egy határoló rendszerrel látták el, vagyis a művelet során – műszaki hiba vagy elhibázott irányítás miatt – a robot nem tud magában kárt tenni. A kar védelmén felül a vezérlőpult is kapott néhány új biztonsági funkciót, így az operátorok nyugodtabban tudnak dolgozni - számolt be a honvédelem.hu-nak.

Mint mondta, háromfajta vezérlésről beszélhetünk.

Az egyik legegyszerűbb, amikor az irányítópult egy kábellel, közvetlenül csatlakozik a robotegységhez. Ezt az irányítási módot leggyakrabban a raktárban, illetve a teherautóra fel- és leálláskor használjuk, mivel ez a legegyszerűbb manőverezési forma. Művelet során lehet optikai kábel segítségével irányítani a robotot, ekkor akár 366 méteres távolságból is tudunk vele dolgozni.

A harmadik módszer a rádiófrekvenciás vezérlés, amivel tereptől függően 200 és 1500 méter közötti távolságból tudunk irányítani.

Két állandó kamera található a robotban: ezek az elülső és a hátsó nézetet mutatják. Az operátornak lehetősége van arra, hogy további kamerákkal szerelje fel a testet. Feladattól függően az operátor akár hat kamerával is dolgozhat, hiszen a toronykamera, célzókamera is a rendelkezésére áll, valamint a forgórendszerre is szerelhet egyet.

Fontos, hogy minél több kamerával tudjunk dolgozni, hiszen a képernyőn csak két dimenzióban látunk, ezért a több kameraállás gyorsabb, pontosabb feladatvégrehajtást eredményez. Ezért örülünk, hogy az új modell hőkamerát is kapott.

Az operátoroknak kell tisztában lennie azzal, hogy mi az az árokmélység és szélesség, ami még nem jelent problémát a robotnak, de kialakításából adódik, hogy terepen is megállja a helyét, hiszen adott esetben háborús körülmények között kell bizonyítania.

A több hetes operátorképzés során nagy hangsúlyt fektetnek a terepviszonyok megismerésére, hiszen egy-egy akció sikere múlik azon, hogy mennyire tudjuk megközelíteni a célterületet. Láthatjuk, hogy a lánctalpon felül segédkerekekkel látták el az eszközt, ezzel akár óránként hét kilométeres sebességgel is képes haladni. A kerekek eltávolítása után a robot pont olyan széles lesz, hogy a repülők és buszok széksorai között elférjen.

Munka közben álló helyzetben van, a munkagépekhez hasonlóan „letalpal”, vagyis stabilizálja magát, hiszen a kar akár másfél méterre is képes kinyúlni, ami a robot súlypontjának megváltozását eredményezi.

Az F6B önsúlya kétszáznégy kilogramm, de felszereltségtől függően akár 270 kilogrammot is elérheti. Az akkumulátor töltöttségét nagyban befolyásolják az időjárási körülmények, ugyanis az esős, hideg idő nagymértékben csökkenti a töltöttséget.

Emellett az emelkedők, nehéz terepviszonyok között is gyorsabban merül az egység, de átlagos körülmények között három órán át tud egy akkumulátorral működni. Az igénybevételt üzemórában mérik, minden ötven üzemóra után részleges vizsgálatot végeznek a roboton, valamint száz üzemóránként teljesen átvizsgálják. Ennek során a zsírozáson túl alkatrészeire szedik az egységet, így biztosan mindig a legjobb műszaki állapotban végzi a munkáját - számol be a honvédelem.hu.