Elbírja majd a magyar logisztika az új akkugyárakat? 

Interjú2023. nov. 13.Kovács Dániel

Pár éven belül sorban adják majd át hazánkban az új akkumulátorgyárakat, amelyek azonnal bele is kezdenek a termelésbe. De vajon készen áll a hazai logisztika arra, hogy a rengeteg elkészült akkumulátort zökkenőmentesen a rendeltetési helyére szállítsa? A Növekedés.hu Dr. Doór Zoltánt, a Magyar Logisztikai Egyesület elnökét kérdezte, aki feltárta, mivel lehetnek problémák, és melyik az a terület, ahol az MLE már most belekezdett a felkészülésbe.

Már most is számos nagyobb akkugyár működik Magyarországon, és a java még fel sem épült. Emlékeztetőül: a debreceni CATL üzeme történelmi léptékű beruházás lesz, nem utolsósorban éves szinten 100 gigawattóra termelési kapacitással, amelyek egyebek mellett a Mercedes-Benz, a BMW, a Stellantis és a Volkswagen járműveibe kerülnek majd. Szintén Debrecenbe  települ a kínai EVE Power akkumulátorgyára is, amely kifejezetten az épülő BMW gyár igényeit fogja kiszolgálni.

Ezzel önmagában  kiemelt akkumulátoripari központtá lép elő a kelet-magyarországi nagyváros, nem is beszélve az ország más pontjain megvalósuló nagyberuházásokról. Okkal merül tehát fel a kérdés, hogyan birkózik majd meg a feladattal a hazai logisztika?

„Az akkumulátoroknak súlya van, azt el kell szállítani” - ezt Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter jelentette ki a Századvég Vidék konferenciáján, ahol arról beszélt, hogy

jelentős bővülés előtt áll a magyar logisztikai és szállítmányozási szektor, amely most még csupán a GDP öt százalékát állítja elő, ám ez 2030-ra tíz százalékra emelkedhet.

Azt azonban a miniszter sem rejtette véka alá, hogy a közeljövőben érkező nagy ipari beruházások miatt szükség lesz a szállítás továbbfejlesztésére is, mint mondta, „a kormány tervezi az M1 autópálya bővítését, mert a jelenlegi kamionforgalom mellett autóútként üzemel. Ugyanakkor a keleti és a déli határátkelők szűk kapacitása a növekedési lehetőséget korlátozza”.

A logisztikai kapacitásokban lesznek szűk keresztmetszetek

Megkérdeztük Dr. Doór Zoltánt, a Magyar Logisztikai Egyesület elnökét, hogy szerinte mekkora kihívást jelent majd a hazai logisztikai ágazatnak, ha beindulnak a mostanában bejelentett akkumulátorgyárak? 

- A közelmúltban bejelentett akkumulátorgyárak, illetve az akkumulátor alkatrész gyárak tervezett termelési adatairól jelenleg nincs információnk. Annyit tudunk, hogy 2025-ig kb. harmincezer munkaerő foglalkoztatását ígérik - mondja a Növekedés.hu-nak az MLE elnöke hozzátéve, a korszerű akkumulátorgyárakban automatizált termelés folyik, ahol az élőmunka igény magasabban kvalifikált, elsősorban felügyeletre, esetleges beavatkozásra, karbantartásra irányul. A nehéz, vagy monoton fizikai munkát robotok végzik.

Két kihívás előtt állnak a gyárak. Egyik a képzett munkaerő biztosítása. Az akkumulátor-értéklánc vállalatai a magyarországi feldolgozóipar olyan centrumtérségeibe érkeztek, ahol jelenleg is alacsony a munkanélküliség és általános a munkaerőhiány. A másik kihívás a logisztikai kapacitások rendelkezésre állása. 

- Munkaerő vonatkozásában az akkumulátor iparági stratégia negyvenezer fő átképzésével számol 2025-ig, ez a szám szerintem nem reális. Az átképzendők egy része elsősorban a hagyományos autógyártásból fog jönni.

A szakképzés jelenleg nem áll készen a piac igényeinek kielégítésére. Mindenesetre a munkaerő közvetítő cégek is készülnek jelentős külföldi létszámokkal - húzza alá Doór Zoltán, egyúttal arra is figyelmeztet, hogy a logisztikai kapacitásokban lesznek szűk keresztmetszetek.

Az akkumulátorok és alkatrészeik ideális árui lennének az intermodális áruszállításnak, hiszen az alkatrészek jelentős része Távol-Keletről érkezik. Ehhez jóminőségű vasúti pályahálózat kellene, amely jelenleg nincs, ugyanis felújításra vár.

A Budapest-Belgrád vasútépítés befejezésre vár. Készül az Országos Vasúti Árufuvarozási Koncepció, készül a vasúti V0 megvalósítási tanulmánya. (okt. 16-i információk alapján) Az akkumulátor gyárak viszont hamarabb megépülnek, mint ahogy ezek a tervek megvalósulnak. Amíg a vasúti pályahálózat felújítására nem lesz elegendő forrás, nem lesz zökkenőmentes a logisztika. Addig a közúti fuvarozás fogja biztosítani a konténerek szállítását.

Már idén elkezdődnek a képzések

- A Magyar Logisztikai Egyesület már több évtizedes múlttal rendelkezik a képzések területén. Legújabb helyszínként Nyíregyházán indul Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzés október 28-án - mutat rá Doór Zoltán hozzátéve, Nyíregyháza mellett az egész régióból, Debrecenből és Miskolcról, valamint ezen városok környékéről is várják a logisztikai szektor iránt érdeklődőket. Legyen az karrierváltó vagy olyan fiatal felnőtt, aki ezen a területen kíván új ismeretekre szert tenni. 

- Emellett akár az országhatáron túlról érkező, magyarul tudók jelentkezését is örömmel látjuk. Nem csak az akkumulátor szektorhoz kapcsolódó beruházások kapcsán lehet érdemes az MLE által, a Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzés keretein belül nyújtott ismeretek elsajátítása. Az ország keleti részében számos olyan beruházásra lehet számítani, amelyhez szorosan kapcsolódik a logisztika is, így az itt szerzett tudás, számos helyen kamatoztatható - hangsúlyozza az MLE elnöke.