Lehet a podcastekből pénzt csinálni? Vagy ez csak hobbi itthon?

Interjú2019. márc. 13.Péni Zsuzsa-Szabó Anna

A podcastek már nemcsak a tengerentúlon hódítanak, de Magyarországon is egyre népszerűbbek. Szalay Dánielt, a Vipcast alapítóját kérdeztük arról, hogy érdemes-e belevágni a podcast üzletbe.

De miről is beszélünk pontosan? A podcast kifejezés az iPod és a Broadcasting szavak egyesüléséből ered. Olyan hanganyagok összessége, melyekre applikáción keresztül lehet feliratkozni. A témák kiválasztása után (például politika, hírek, technika, stb.) automatikus üzenetet kapunk a frissítésekről. És, hogy miért olyan praktikus?

Lényegesen könnyebb rendszerezni a hallottakat, mindemellett a legfrissebb híreket séta, sportolás vagy vezetés közben is hallgathatjuk.

A már több, mint 10 éve létrehozott első podcastok Amerikában voltak igazán felkapottak. A modern rádiózás e formája azóta is ott hódít igazán: 144 millió ember volt már hallgató, míg 90 millió a múlt hónapban is bekapcsolódott az adásokba. 

A legnagyobb a podcast piacon az Apple, de a Google és a Spotify is egyre több pénzt szán erre az ágazatra. 

A podcastok elképesztő népszerűségét mutatja az alábbi ábra: ma már gyakorlatilag minden harmadik amerikai gyakori podcast-hallgatónak számít.

Számos vállalat arra alapoz, hogy a rajongók fizetnének a feliratkozás utáni extra tartalmakért. 2018-ban a Spotify például egymillió dollárért megvásárolta Amy Schumer podcastjának jogait, és csak a fizetősnem hallgatóknak tette elérhetővé. Később még több exkluzív előadást vett, ma már 14 híres ember beszélgetésére fizethetünk elő. 

Saját cég esetén a jól eltalált témájú podcast sikeres marketing eszköz az USA-ban: szert tehetnek új vásárlókra, vagy megrendelőkre. Ha a podcastok sokak által ismertté válnak, jó eséllyel számíthatnak arra, hogy megkeresi őket egy szponzor. A műfajban ez a leginkább bevált pénzszerzési lehetőség külföldön.

Sok podcast-készítő ezen kívül élő turnékkal egészíti ki a reklámokból befolyt jövedelmét. 

Hazánkban a legismertebbek például a Millásreggeli (Jazzy rádió), a Vipcast, ami mindentémát felölel, az autókkal foglalkozó Totalcar és a legnépszerűbbnek számító Sebestyén Balázsék reggeli műsora.

Tavaly a podkaszt.hu felmérést végzett a magyarok körében, eszerint

  • majdnem hatszor annyit férfi hallgató van, mint nő,
  • a hallgatók átlagéletkora 32 év,
  • a legnépszerűbb témák a technika, filmek, életmód, kultúra és gaming.
  • Legtöbben utazás közben vagy a házimunka során kapcsolódnak ki podcastok hallgatásával,
  • 60 százalékuk pedig még a reklámokat is szívesen fogadja ennek keretében.

Mitől jó a podcast?

Szalay Dániel médiapiaci újságíró, a Vipcast alapítója, a Media1 ügyvezető-főszerkesztője már húsz éves tapasztalattal rendelkezik a szakmában. Arról kérdeztük, hogy szerinte érdemes-e belevágni az online rádiózásba.

Szalay Dániel (Fotó: Varga Zoltán, Budapest Headshot)

Miért épp podcast, miért nem Youtube?

Azért nem Youtube, mert a podcast audio anyagait útközben is hallgatni tudják a hallgatók, tehát megvan a mobilitás mint előny, mert egy videót vezetés közben nehezebb lenne nézni. Gyártási oldalról is egyszerűbb, mert nem kell videós stábot mozgatni, és ez bensőségesebb beszélgetéseket is lehetővé tesz. Olcsóbb is így. Hasonló egy rádióhoz. Itt a hangsúly a beszélgetés témájára kerül, nem úgy mint egy tévében, ahol a vizualitás a fontosabb, és egy stábot kell mozgatni. Itt elég egy mikrofon és egy lelkes riporter akár. Ettől függetlenül vannak videós tartalmak is a vipcast.hu-n.

Hogy szerzett szponzorokat?

vipcast.hu esetében a támogatók többnyire maguktól kerestek meg bennünket. Külön salesmarketinget nem folytatunk, de azért a évek során így is volt néhány támogatás, amit minden esetben hangsúlyosan fel is tüntettünk, illetve elmondtunk.

Amikor még nem voltak szponzorok hogyan tartotta fent az oldalt?

Az oldal fenntartása kis költségből lehetséges, ezért gyakorlatilag szponzorok nélkül is működtettük, a néhány szponzor peig legfeljebb a működés költségeket fedezte. Ez egyfajta love project a részünkről. Kvázi mi magunk vagyunk a szponzorok.

Hogyan szerzett ilyen nagy hallgatóságot? 

A hallgatókat többféle csatornán is igyekezzük elérni: például a kezdetektől, vagyis 2009-től bent vagyunk az Apple iTunes podcast katalógusában, de elérhetők vagyunk Spotify-on és máshol is. Ezenkívül a podcast.lap.hu felől is jönnek látogatók. Aki egyszer feliratkozik, az utána már automatikusan megkapja a friss adásokat. Így hosszú idő alatt épült a közönségtábor, organikusan.

Meg lehet élni belőle? Érdemes belevágni?

Egyelőre megélni ebből még nehéz lenne, mi sem ebből élünk, sőt inkább kiadás, mint bevétel. A bevételek elég minimálisak, igaz, szerencsére a kiadás is.