Már a második generáció is vezeti a magyar tulajdonú Euronicsot

Interjú2022. feb. 3.Végh Zsófia

A pandémia kezdete óta jelentősen növelte online árbevételét és jelenlétét a Euronics műszaki áruházlánc, mely tavaly országosan a 6. legnagyobb és az egyetlen tisztán magyar tulajdonban lévő webáruházát működtette. A cég nemcsak az értékesítést digitalizálja: a munkatársaik oktatását is, idén pedig robotizált raktárba költözik miközben bővíti a forgalmazott termékek csoportját, mondta lapunknak Fazekas Bálint, tulajdonos, kereskedelmi ügyvezető.

Milyen hatással volt a járvány az áruházlánc működésére?

A koronavírus hatására az online értékesítési csatorna 30-40 százalékkal növekedett 2020-ban a korábbi évhez képest – vagyis egy év alatt – durván kétéves növekedés valósult meg a piacon. 2021-ben az online növekedés üteme lassult, ahogy az élet kezdett visszatérni a régi kerékvágásba, az offline értékesítés erősödött.

2020-ban áruházainkat nem érintette a boltzár, sőt, az otthoni munkavégzés hatására kimondottan jól teljesített a hálózat. Tavaly tavasszal azonban mind a 67 üzletünket be kellett zárnunk több hétre. Most az offline boltlátogatási kedv a magas; a 2019-es szintet ugyan nem éri el, de jóval meghaladja a tavalyi számokat.

A koronavírustól függetlenül is folyamatosan a többcsatornás értékesítési modellünk tökéletesítésén dolgozunk. Online árbevételünket jelentősen növeltük:

2 éve mégcsak a 12. legnagyobb árbevételű webshop voltunk az országban – tavaly már a 6. és az egyetlen tisztán magyar tulajdonban lévő.

2017-től jelentős változásokat eszközöltünk a vállalati stratégiában, mely az infrastruktúrát, az arculatot valamint az online- és offline bolthálózat működését érintő újításokat foglal magában. 2019-ben megújult a logónk, új szlogent vezettünk be, valamennyi üzletünket felújítottuk, saját hatáskörünkbe vontuk a raktárkezelést. Mindezek elengedhetetlen fejlesztések voltak a továbblépéshez, mert aki nem lát rá logisztikai szolgáltatásaira, az nem tud a hatékonyságon javítani.

Az eltelt években összesen hétmilliárd forintot fektettünk a fejlesztésekbe.

Milyen beruházásokat terveznek még?

Januárban megújul a webshopunk, márciusban új, robotizált raktárba költözünk, ahol részben humán munkaerő nélkül folyik majd a munka. Fontos, hogy a fix költségeket alacsonyan tartsuk és ne költsünk feleslegesen.

Több boltnyitási lehetőséget vizsgálunk vidéken és a fővárosban, hiszen tapasztalataink szerint a vásárlói bizalomhoz a webes mellett szükség van a személyes jelenlétre is.

A személyre szabott, egyéni igények szerinti szaktanácsadás, valamint a gyors rendelési és kiszállítási lehetőségek adnak választ a vásárlók valódi igényeire.

Mennyire könnyű a fenti feladatok elvégzésére megfelelően képzett munkaerőt találniuk?

Az elmúlt években nagymértékben átalakult a munkaerőpiac. Az új generációt nehéz lekötni. Nagy a fluktuáció, ami abból is adódik, hogy a belépő, fiatal kollégák még nem tudják, pontosan mivel szeretnének foglalkozni.

A munkatársak képzéséhez is másképp állunk.

Teljes oktatási anyagunkat digitalizáltuk, profi filmesekkel készíttettünk oktatóvideókat, és a vizsga is online felületen történik.

Egy olyan rendszert próbáltunk létrehozni, ahol a kollégák úgy tanulhatnak, ahogyan egyéb médiatartalmakat is fogyasztanak. Mindez elengedhetetlen, ha a jövő tehetségeit szeretnénk magunkhoz vonzani.

Családi vállalkozásként kiállunk az embereinkért, a munkaerő megtartása rendkívül fontos. A járvány és a bezárások idején sem került sor leépítésre, a bolti állományt más területekre, például online ügyfélszolgálatra irányítottuk át, ahová az offline forgalom is átterelődött. 

Hogyan hatottak a nemzetközi szállítási nehézségek működésükre?

A globális ellátási láncban felmerült problémák minket is érintenek: a kikötői és szállítási késések miatt bizonyos termékekből szűkebb készlet áll rendelkezésre. Hiánytól egyelőre azonban nem tartunk, ugyanis folyamatosan töltöttük az év folyamán a készleteinket . Jelenleg az áruházi készlet 25%-kal haladja meg a tavalyi szintet. Bizonyos termékekből így is előfordulhat, hogy éppen az a szín, vagy tudású termék, amit a vásárló szeretne nem elérhető.

Az árak emelésén nem gondolkozunk. Úgy döntöttünk, hogy a beszállítói áremelkedést nem a vásárlókra terheljük, inkább alacsonyabb haszonkulccsal dolgozunk.

Az elmúlt években bővítettük az áruházainkban elérhető árucikkek körét; a kertészeti és barkácstermékek tavalyi bevezetése óta jelentős részesedést szereztünk ezen a piacon. További  termékcsoportok forgalmazását is tervezzük, különösen a magasabb kategóriás, komolyabb berendezések - például grill, kültéri fűtőberendezés – kategóriáiban gondolkodunk.

Szintén újdonság a termékkínálatban  a játékok kategóriája is, amelynek értékesítése idén karácsony előtt már elindult – ez például egy olyan terület, amely komoly növekedést ígér.

Az elmúlt években egyre nagyobb szerepet vállal a cégben. Hogyan osztják meg a feladatokat édesapjával?

A generációváltás egy hosszabb folyamat a cégünk életében, melyre tudatosan készült édesapám és én is.

2018-ban a sajátmárkás Dyras termékeink népszerűsítésén dolgoztam, a márkát  sikerült felfuttatni egy éven belül: így 2019-ben már 2-2,5 milliárd forintos árbevételt ért el. 2021 februárjától kereskedelmi ügyvezető pozícióban dolgozom, emellett továbbra is az igazgatósági tanács tagja vagyok. Édesapám is aktív, ő foglalkozik a gazdasági, logisztikai és műszaki hátteret nyújtó területekkel. Ahogy kifutnak az egyes projektek ezeken a divíziókon, ott is én veszem majd át az irányítást.

A nettó kiskereskedelmi árbevételünk 2021-ben várakozásaink szerint meghaladja a 80 milliárd forintot, a következő évekre is az ideihez hasonló mértékű növekedéssel tervezünk.