A NAV már online is rendel, így buktatja le a csaló kereskedőket

NAV Infotár2023. júl. 12.Növekedés.hu
A rovat támogatója:

A NAV szünet nélkül monitorozza az online piactereket, közösségi oldalakat, amelyeken egyre nagyobb volumenű az e-kereskedelem, az utóbbi években ipari méreteket öltött az a sajátos reklámözön, amivel a virtuális médiában igyekeznek megszólítani a vásárlókat. A kiterjedt piac szereplőinek működése jelentős kockázatokat hordoz, ami az állam költségvetési bevételeit veszélyezteti. Tipikus visszaéléseket, gyakran a fogyasztóknak és a tisztességes kereskedőknek is kárt okozó, illegális piaci gyakorlatokat térképeznek fel a NAV munkatársai. A jellemzően inkognitóban tevékenykedők kilétét és azt, hogy mi zajlik a valóságban, számtalan módszerrel képesek kideríteni.

Az említett kockázatokat hordozza, ha az interneten olyan speciális terméket kínál valaki, amit csak engedéllyel lehet forgalmazni – például dohányárut, alkoholt; nemesfémből készült, márkavédett terméket –, vagy valamit gyanúsan alacsony áron hirdetnek.

A kockázatok felmérése után kiválasztott hirdetések nyomán komoly és összetett háttérmunka kezdődik a NAV ellenőrzési szakterületén.

A hirdetések mögötti cégek azonosítása jelenti az ellenőrzés kulcsát.

Gyakori, hogy a legkézenfekvőbb módszerrel indul a folyamat, az online rendeléssel, ami gyakorlatilag próbavásárlást jelent. A csomag átvételében is vannak óvatosabb kereskedők, akik kizárják a személyes átvételt, és a rendelést postán és futárszolgálat bevonásával teljesítik.

Feladóként általában valótlan adatok szerepelnek, de ilyen esetekben is csak idő kérdése, hogy a NAV kiderítse a valódi feladót, és személyén keresztül a kereskedő céget.

Az elektronikus térben zajló kereskedés beszédes nyomokat hagy az interneten, amiket feltárva és elemezve lényegében nem jelent gondot az ügyletek körülményeinek feltérképezése. Ezek a nyomok – módszeres eltitkolásuk ellenére is – információval szolgálnak a kereskedő árukészletéről, partnereiről, vevőköréről és egyéb jellemzőiről. A feltárt adatok pedig összehasonlíthatók azokkal, amiket az adott cég szolgáltat magáról a NAV-nak, online számláin, online pénztárgépén keresztül, alkalmazottainak bejelentésével és bevallásaival.

A háttérmunka nyomán kiderített adatok, szabálytalan gyakorlatok indokolják, hogy az ellenőrzés a kereskedő üzletében, telephelyén, azaz a helyszínen folytatódjék. Ekkor a kereskedő esélyt kap arra, hogy magyarázattal szolgáljon a NAV által feltárt eltérésekre, furcsaságokra, azonban igen ritka, hogy a visszaélésre utaló jeleket az ellenőrök félreértsék.

Ha a kereskedő nem tudja tevékenységének és árujának „tisztaságát” igazolni, a NAV munkatársai felkutatják a helyszíni bizonyítékokat – lefoglalhatják a gyanús árut, az üzleti iratokat, megvizsgálhatják és lemásolhatják a számítógépen tárolt információkat, szakértőket hívhatnak.

Tendenciák, adatok, 2023

A korábbi évekhez hasonlóan idén is kiemelt ellenőrzési feladat a webhelyeken, portálokon értékesítők adókötelezettségeinek ellenőrzése.

Az éves ellenőrzési tervvel összhangban megvannak az állandó, illetve a piaci sajátosságok alapján változó területek a NAV internetes monitoringtevékenységében és az ennek kapcsán kezdeményezett ellenőrzési cselekményekben.

Az adóhatóság ellenőrzéseket végző munkatársait nagyban segíti az információtechnológiai ellenőrzéseket végző szakterület, melynek munkatársai egyszerre rendelkeznek adóellenőrzési, valamint szakértői szintű informatika tudással, továbbá speciális műszaki eszközökkel feladatuk elvégzéséhez. Ezen munkatársak aktívan alkalmazzák a nyílt forráskódú, internetes monitoringot segítő megoldásokat is, melyeket ők fejlesztenek, illetve gondoskodnak azok naprakészségéről az adott feladatoknak megfelelően.

Az ellenőrzések előkészítésében a legtöbb erőforrást az egyes internetes oldalak tartalma mögötti valós személyek azonosítása igényli, mivel a virtuális térben sokan csak álnéven vagy épp csak egy jelentéssel nem bíró felhasználói névvel szerepelnek. Az adózó, az internetes értékesítő mögötti valós személy azonosításához, esetenként húsznál is több, különböző, nyilvános, internetes platformon, közösségi felületen gyűjtenek adatot a NAV munkatársai.

Éves szinten a munkatársak nagyságrendileg mintegy húszezer weboldal monitorozását végzik.

Így átfogóan monitorozzák például a szállásközvetítő, ételkiszállítási platformokat, de nyomon követik bizonyos termékek internetes forgalmazását is. Így például folyamatosan figyelemmel kísérik a jövedéki- és a dohánytermékek (például Elf Bar, vágott dohány,); mobiltelefonok, tabletek és azok alkatrészei, kiegészítői; informatikai cikkek; arany, ezüst, bizsu ékszerek, drágakövek; kávégépek, kávék, kávékapszulák, utántöltők forgalmát és értékesítőit, különösen, ha a piaci ár alatt hirdetik termékeiket.

Az online piacterekhez kapcsolódó kockázatelemzési munkát ettől az évtől a nemzetközi információcserében érkező adatok is segítik. A platformüzemeltetőknek ugyanis új kötelezettsége, hogy a digitális platformon értékesítőkről, a megszerzett jövedelmekről adatot kell szolgáltatniuk az illetékes tagállamok adóhatóságai részére (DAC7 irányelv[1]). Ez azt jelenti, hogy ettől az évtől a NAV-nak tudomása van valamennyi belföldi magánszermély, illetve adózó külföldi platformon történt értékesítéseiről is.

Az elektronikus kereskedelemben részt vevő adózók ellenőrzésének adatai 2022

   

ügyek száma

 

megállapítással végződő ügyek száma

 

bírság összege

 

nettó adókülönbözet összege

 

jogkövetési vizsgálat

 

1588

 

322

 

53 m Ft

(mulasztási bírság)

     

adóellenőrzés

 

33

 

30

 

1,46 mrd Ft

(adóbírság)

 

3,95 mrd Ft

 

2023 I. félév

 

ügyek száma

megállapítással végződők száma

bírság összege

nettó adókülönbözet összege

jogkövetési vizsgálat

682

176

27 m Ft

(mulasztási bírság)

 

adóellenőrzés

20

20

685 m Ft

(adóbírság)

1,5 mrd Ft