Ma már a H&M a világ egyik legnagyobb divatmárkája – miért?

Siker2022. feb. 18.B.F.

A svéd divatóriás, a H&M uralja a fast fashion világát. Sikerében közrejátszik a kreatív marketingstratégiája és az extra gyors termelése. Manapság a fenntartható fejlődés a cég egyik kiemelt célja.

Erling Persson 1947-ben indította el a H&M-et, ekkor nyitotta meg első üzletét a svédországi Västeråsban. Prestont olyan híres üzletek inspirálták, mint az Egyesült Államokban található Neiman Marcus – írja a The Richest.

Fia, Stefan, aki 1982-ben vette át az irányítást, hatalmas globális ellátási láncot épített ki, és a fejlődő országok olcsó gyárait használta fel, hogy a kollekciók jutányos áron készülhessenek el.

A fast fashion az 1990-es évek végén és a 2000-es évek elején lett igazán népszerű, a H&M Group pedig a divatipar egyik meghatározó szereplőjévé vált.

Bár manapság nagyon sok vállalat kínál prémium kategóriásnak látszó, viszonylag olcsó ruhákat, évtizedekkel ezelőtt egyáltalán nem ez volt a jellemző: a vásárlóknak hónapokig kellett spórolniuk, hogy különleges alkalmakra tudjanak venni valamilyen szép ruhát.

A H&M főleg a középosztályt szolgálja ki. Egyszerű üzleti koncepciója van: a cégnél törekednek arra, hogy jó minőségű ruhákat dobjanak piacra, de az ár, az olcsóság az elsődleges szempont.

A cég sikerében a hatékony marketingstratégia is nagy szerepet játszik. A termékmenedzser elemzi a H&M termékek keresletét és kínálatát, és ha szükséges, módosít az értékesítés módján. A cél minden esetben, hogy hatékony marketingstratégiát alakítson ki az új kollekciókkal kapcsolatban. A H&M a promóciós stratégiára is nagy hangsúlyt fektet: a reklámozás, az értékesítés-ösztönzés és az internetes promóció segíti a márka globális terjedését.

A H&M felismerve, hogy a fast fashion mekkora szerepet játszik a környezetszennyezésben, egyre nagyobb hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra.

A H&M legújabb őszi/téli „Conscious” kollekciója újrahasznosított poliésztert, gyapjút és egy újrahasznosított műanyagból készült Econyl nevű anyagot tartalmaz.

Ezenkívül a márka két új anyag bevezetését is elrendelte: az újrahasznosított kasmírt és az újrahasznosított bársonyt. Az újrahasznosított anyagok használata a divatiparban egyébként is egyre elterjedtebb.

A H&M célja, hogy 2030-ra minden terméket kizárólag újrahasznosított anyagokból állítson elő.