Vonat vagy autó? - Melyikkel olcsóbb a Balatonra utazni? 

Utazás2021. júl. 17.Dajkó Ferenc Dániel
A rovat támogatója:

Meglepően rövid a vonatok menetideje a Balatonra. Közel sem kijelenthető, hogy az autó a drágább. Szinte ajándékba adja a MÁV a biciklis pótjegyet és a háziállat sem akadály. Az autópálya matricával is kalkulálni kell. Az egyik nem háztól házig megy, a másikkal számolni kell a dugókkal. Megnéztük, hogy autóval, vagy vasúton éri meg jobban a Balatonra utazni.

Ha nyár, akkor Balaton. Sokan így vannak ezzel, így évente magyarok százezrei kelnek útra, hogy felkeressék legnagyobb tavunkat, hogy a legmelegebb hónapokban ott töltsék el a szabadságukat. Most a pandémia miatt, mivel kevésbé megyünk külföldre, különösen így van ez. Persze a Balaton mellett számtalan másik csodálatos belföldi úticél felmerülhet, mint alternatíva, azonban kétségtelen, hogy a magyar tenger varázsa szinte utánozhatatlan.

Mivel utazzunk?

Az úti cél tehát legyen a Balaton. A kérdés viszont, hogy milyen közlekedési eszközt válasszanak az üdülni vágyók, vonatot, vagy autót. Az egyszerűség kedvéért Budapest és Siófok, illetve Budapest és Balatonfüred viszonylatában néztük meg, mennyibe is kerül, és mennyi időbe telik személygépjárművel, illetve a MÁV vasúti szolgáltatását igénybe véve eljutni a tóhoz. Nyilvánvalóan számtalan másik Balaton-parti települést választhattunk volna, azonban az arányok már így is láthatóak lesznek. A vidéki városokból utazókat sem szeretnénk diszkriminálni azzal, hogy kihagytuk őket az összehasonlításból, de sajnos túlmutat egyetlen újságcikk terjedelmében, akár csak a megyeszékhelyek beemelése az összehasonlításba.

710-es útAutóval a Balatonhoz; forrás: nif.hu

A kérdés tehát adott. Nézzük, milyen szempontok alapján döntenénk. Nyilvánvalóan a két leginkább objektív szempont az ár és az idő, tekintsük először át tehát ezeket, majd ezután vizsgáljuk meg a szubjektív szempontokat.

Most azt tételezzük fel, hogy rendelkezésünkre áll a személygépjármű és a vezetői engedély is. Az alternatív megoldásokat, mint a telekocsi, most nem vesszük figyelembe.

Jó időt futnak a vonatok

Az idő pénz, tartja a mondás. Ez igaz, sőt talán még ennél is több az idő, főleg ez esetben, hiszen az ember nem utazással, hanem pihenéssel szeretné tölteni a nyaralásra szánt időt. Lássuk hát a nagy összehasonlítást.

Ha a MÁV ajánlatait áttekintjük a társaság online jegyvásárló rendszerében látható, hogy vasúttal Siófokra alapesetben a különböző típusú járatokon 1 óra 20 perc és 1 óra 44 perc között alakul a várható menetidő. A leggyorsabb természetesen az InterCity, ami 1 óra 20 perc alatt repíti le a nyaralókat a Balaton fővárosába.

MÁV menetidőBudapest - Siófok menetidő; forrás: jegy.mav.hu

Balatonfüredre sem sokkal hosszabb az utazási idő. A leggyorsabban a Kék Hullám InterCityvel és a Kék Hullám Express vonattal érhetünk le Füredre. Ezekkel mindössze 1 óra és 46 percbe telik a vonatút. Ezeknél csak hosszabb menetidejű járatok vannak, ezek általánosan 2 óra illetve 2 és egy negyed óra hossza alatt érnek az észak-balatoni városba.

menetidő MÁVBudapest - Balatonfüred menetidő; forrás: jegy.mav.hu

Ezek az értékek nagyon jók, mondhatni kiválóak. Azonban fontos belekalkulálni, hogy sajnos időnként a vasútnál előfordulhatnak késések. Az utóbbi időben rengeteget javult a pálya állapota, láthatóan pozitív irányba fejlődik a MÁV, már új, korszerű szerelvények közlekednek a Balaton felé, így határozottan ritkábbak lettek a csúszások, de kizárni a késést teljesen nem lehet, tehát ez egy olyan tényező, ami hasonlóan az autópályák torlódásaihoz, képes meghosszabbítani a menetidőt.


Új, korszerű szerelvények közlekednek a Balaton felé; forrás: mavcsoport.hu

Emellett fontos kiemelni, hogy ez nem háztól házig, hanem állomástól állomásig szóló menetidő, tehát a vasutat igénybe vevő személynek kalkulálnia kell azzal, hogy otthonától az állomásig is időbe telik eljutni, illetve nyilván valamennyit várakozni is kell a vonatra, hiszen nem utolsó percben az indulás előtt szokás a peronra érkezni. Érkezés után pedig a balatoni állomás és a szálláshely közötti út menetidejével is számolni kell.

Összességében tehát háztól házig a fenti értékeknél mindenképp több időt vesz vonattal időbe az utazás, de ettől függetlenül egyértelműen kimondható, hogy a MÁV által kínált menetidő abszolút reális és versenyképes.

Autóval forgalomfüggő a menetidő

Autóval sem lehet természetesen mindenkire univerzálisan igaz egzakt menetidőt meghatározni, de viszonyításképp a Google térképének útvonaltervezési adatait vettük figyelembe, Budapest központjától, Siófok, illetve Balatonfüred központjáig. A kalkulációnál alapvetően autópálya használatával számoltunk és azt feltételeztük, hogy az utazás során nem lépi át a képzeletbeli sofőr a sebességkorlátozást, azonban a forgalmi körülményekhez mérten igyekszik dinamikusan közlekedni.

Autóval a menetidő természetesen nagyon forgalomfüggő. Alacsony forgalmi terhelés mellett, például a kora éjszakai órákban 8 – 9 óra felé, vagy kora hajnalban 5-6 óra környékén akár 1 óra 5 – 1 óra 10 perc alatt is lesuhanhatunk Siófokra. Napközben forgalmasabb idősávokban a menetidő akár 1 óra 30 percre, sőt 2 óra hosszára is felkúszhat. Ha pedig valaki ne adj isten a reggeli vagy a délutáni csúcs idején vetemedne az autók hömpölygő tömegében útra kelni, az még ennél is hosszabb utazással számolhat.

Hasonló a helyzet Balatonfüreddel is. A nappali idősávokban a legrövidebb menetidő 1 óra 30 perc, de ez a forgalmasabb időszakokban könnyen akár 2 óra 10 percre is nőhet. A csúcsidőkben pedig meg is haladhatja azt. Az éjszakai hajnali órákban persze Füredre is hamarabb leérhetünk, este 8 – 9 óra felé a másfél óra gyakorlatilag garantált, de akár 1 óra és 22 perc alatt is ott lehetünk, ha igazán optimális a helyzet. Balatonfüred egyébként nincs jelentősen messzebb Budapesttől, mint Siófok, az elsőbe mindössze 127 kilométer az út, még az Aranypart városába 104 kilométer. Az Észak-Balaton központjának számító településre az autóval való eljutást egyébként nagyban megkönnyíti a nem is olyan rég kiépített 710-es elkerülő út, ugyanis korábban Balatonakarattyán rendszeresen brutális torlódások alakultak ki, amik néha még az M7-esre is legyűrűztek.

710-es elkerülő útA 710-es elkerülő út; forrás: Google Térkép

Mindemellett fontos kiemelni, hogy egy komolyabb dugó esetén teljesen kiszámíthatatlan a menetidő, és akár elfogadhatatlan hosszúságúra is nyúlhat az utazás. Amennyiben valaki nem szeretne autópálya matricára költeni, akkor főúton akár fél órával is hosszabb lehet átlagosan a menetidő. Emellett természetesen egyértelmű, hogy Gazdagrétről nem ugyanannyi lejutni a Balatonhoz, mint Pestszentlőrincről, ezzel azonban mindenkinek magának kell számolnia, hiszen a lakóhely egyénfüggő.

Az utazási időt tehát általánosságban véve kiveséztük, jöhet a másik húsbavágó kérdés, az ár, azaz mennyibe is kerül eljutni a Balcsira.

Árban meglepően jó az autó

Az alábbi táblázatokban összefoglaltuk a személygépjármű üzemanyagköltségét, illetve a vonat költségeit.

utazási költség1. Táblázat: Üzemanyag költség Budapest és Siófok között személyautóval
vonatjegyár2. Táblázat: Vonatjegyek árai Budapest és Siófok viszonylatában
üzemanyag költség3. Táblázat: Üzemanyag Budapest és Balatonfüred között személyautóval
vonatjegyár4. Táblázat: Vonatjegyek árai Budapest és Balatonfüred viszonylatában

Bármily meglepő, de első ránézésre ez alapján az autós utazás a nyerő, azonban érdemes ennek kicsit jobban a mélyére nézni. Egyrészt az emberek túlnyomó többsége nem rendelkezik éves, országos autópálya matricával, így a költségoldalon azzal is számolni kell. Ha egy hétre utaznak, akkor elég a legolcsóbb heti matrica, ez az autopalyamatrica.hu-n levő ár tábla szerint 3640 forintba kerül, egy kéthetes nyaralás esetén azonban már a drágább havi engedélyt kell megváltani 4970 forintért. Ezt az összeget mindenképp hozzá kell csapni az autós költségekhez, ami csökkenti, vagy esetleg el is tünteti a vonathoz képesti ár előnyt.

Látni kell persze, hogy minél többen utaznak autóval annál inkább megéri azt választani, ez persze teljesen logikus. Ha valaki egyedül utazna, annak abszolút jó választás a vonat, főleg, ha az autópálya matricát is bele kalkuláljuk az árba.

Emellett egyéb költségei is vannak egy autónak, hiszen az autó amortizálódik, illetve vannak alapvető fenntartási költségei (szerviz, adó, biztosítás) ami valójában meg kéne jelenjen a kilométer árban, azonban mi most nem számoltunk vele, hiszen ezen a téren óriási a szórás az autók között.

Fontos kihangsúlyozni továbbá, hogy egy esetleges dugó keményen megemelheti az üzemanyag fogyasztást. A fogyasztás kapcsán egyébként is meg kell jegyezni, hogy mi átlagos fogyasztású autókkal számoltunk. Egy igazán takarékos modern jármű, például egy hybrid 4 liternél alacsonyabb fogyasztásra is képes lehet, ellenben egy benzinfaló sportautóval akár bőven 10 liter feletti értékeket is produkálhatunk, egy szó, mint száz, a táblázatban szereplő számok a leggyakoribb autótípusok fogyasztásaira vannak szabva.

Ellenben bármily meglepő, a vonatnál is lehetnek járulékos költségek. Az állomásra való kijutás, illetve onnan a szálláshelyre jutás különböző mértékű költségekkel járhat, amire érdemes mindenkinek gondolni utazás előtt.

Biciklivel a MÁV a nyerő

A háziállat szállítása is plusz pénzbe kerülhet a MÁV-nál, azonban baráti a vasúttársaság árazása ezen a téren, egy állat jegye mindössze 550 forint Siófokig. Mindenképpen jó dolog, hogy kedvenceink is felvihetők a vonatokra, azt azonban fontos megjegyezni, hogy aki nyaralt már kutyával, vagy éppen macskával az tudja, hogy a szükségleteik miatt még ilyen rövid távon is szerencsésebb saját járművel utazni.

A bicikliért is fizetni kell a vonaton, ez azonban már inkább az ajándék kategória. Jelképes 99 forint a kerékpár szállítás díja. Ez végtelenül előremutató dolog a MÁV-tól. Ha autóval akarunk biciklit szállítani, akkor ha nem kisbusszal járunk drága kiegészítőket kell vásárolnunk a járművünkhöz, vagy pedig lent a tónál kell kerékpárt bérelnünk, ami nyilvánvalóan több mint 99 forint.

Ezek voltak tehát az objektív szempontok. Azonban nem csak ezek alapján döntünk.

Nem minden az ár és az idő

Ha az autó előnyeit nézzük, akkor meg kell említeni a kötetlenséget, a másoktól való függetlenséget. Szintén az autó mellett szól, hogy több poggyászt tudunk magunkkal vinni, amennyiben nem egy minimális csomagterű kabrióval utazunk. További előnye a gépkocsinak, hogy a nyaralás alatt megkönnyíti, hogy mászkáljunk a környéken.

Az autó hátránya például a forgalomnak való nagyfokú kitettség, valamint a biztonság, ugyanis a vonat egyértelműen biztonságosabb. Az is fontos szempont, hogy a sofőr számára fárasztó lehet az út, a vonaton viszont optimális esetben mindenki pihenhet.

A vasút előnye a már említett biztonság, illetve a nyugalom, hiszen senkinek nem kell a vezetéssel foglalkozni. A mai Balatonnál közlekedő vonatok már komfortosak is. Modern büfékocsik, klimatizált utastér várja az utazókat, tehát egyáltalán nem mondható, hogy kényelmetlen lenne a vonat. Sajnos az állomások állapota, főleg a fővárosban még hagyhat maga után némi kívánnivalót, de ezen a téren is nagyon jó irányú változások indultak meg a MÁV-nál. További érdeme még a vonatnak, hogy rendkívül környezetbarát, akinek ez fontos szempont, annak ezt is érdemes a mérlegre tenni.

balaton expresszA mai Balatonnál közlekedő vonatok már komfortosak is; forrás: mavcsoport.hu

Hátránya a vonatnak a kötöttség, illetve, hogy nincs velünk komolyabb közlekedési eszköz a nyaralás alatt, valamint, hogy nem háztól házig megy, és hogy idegenekkel kell utaznunk, továbbá limitált mennyiségű poggyászt tudunk csak magunkkal vinni.

A fentiek mellett persze számtalan érvet és ellenérvet lehetne hozni mindkét utazási forma mellett, azonban már ebből az összehasonlításból is levonhatóak alapvető következtetések.

Nincs valódi nyertes

Összességében mindenképp kijelenthető, hogy egyik közlekedési eszközre sem mondható, hogy egyértelműen jobb, vagy rosszabb, mint a másik. Látható, hogy ma már a vonat is egyértelműen egy élhető alternatíva az autóval szemben. Időben és mindent egybevetve árban is versenyképes a MÁV. Az autó is jól teljesített, pont a költség oldalon, ahol sokan gyengébbnek gondolnánk, kifejezetten jó a gépkocsi, főleg, ha többen is utazunk benne. 

Valójában a döntés valószínűleg mindenkinek az egyéni szimpátiája alapján fog megszületni, vannak autósok, akik sosem fognak vonatra szállni, és vannak vasút hívők, akik semmi pénzért nem utaznának autóval. Hosszútávon viszont mindannyiunk, de főleg a környezetünk számára az lenne a legjobb, ha minél többen választanák a vasutat. Ehhez jó az irány, amin elindult a nemzeti vasúttársaság, remélhetőleg, ha látják a növekvő igényeket, és a források is az elmúlt évekhez hasonlóan rendelkezésre állnak, akkor akár további fejlesztések is várhatóak a MÁV vonalain, ami még több embert sarkall arra, hogy vonattal utazzon.  

(Címlapkép és boritókép forrása: mavcsoport.hu)