8 FONTOS AKTUALITÁS, AMIVEL EGY BIZALMI VAGYONKEZELŐNEK TISZTÁBAN KELL LENNIE

Elemzések2024. máj. 2.Növekedés.hu

A közelmúltban többször is történtek változások a bizalmi vagyonkezelésekre vonatkozó szabályrendszert illetően, amelyekkel lépést tartani sok vagyonkezelőnek kihívást jelenthet. Az alábbiakban összegyűjtöttük a legfontosabb változásokat és teendőket, hogy a működő bizalmi vagyonkezelési struktúrák teljes mértékben megfelelhessenek a jogszabályi előírásoknak.

  1. Adójogszabályok változása

Ahogy már egy korábbi írásunkban említettük, 2023. december 30. napjától újabb változások léptek hatályba a bizalmi vagyonkezelés kapcsán, ezáltal - többek között - ismételten lehetőség adódott a vagyonkezelésbe adott eszközök adómentes felértékelése. Az erre vonatkozó pontos feltételeit a törvény részletesen meghatározza, de fontos kiemelni azt a szempontot, hogy ha eltelik 5 év a vagyonrendeléstől a vagyonkiadásig, akkor a kedvezményezett adómentesen juthat hozzá a tőkéhez. Ugyanakkor az új szabályok alatt megvalósított vagyonrendeléstől számított 5 éven belül kifizetett összeg után 15% személyi jövedelemadót (valamint korlátozott szocho-t) kell fizetni. Vagyis a korábbi vagyonrendelésekre nem terjed ki az 5 éves tőkekivételi korlát, azonban mindenképpen javasoljuk figyelembe venni a fenti korlátot, hogy elkerüljük az esetleges adóvitákat és csupán indokolt esetben nyúljunk a tőkéhez.

 

  1. Eszközérték-nyilvántartás vezetése

Szintén a 2023. december 30. napjától életbe lépett adójogszabályok rendelik el az ún. eszközérték-nyilvántartás kötelező létrehozását és vezetését a jogszabály változás után létrehozott vagyonrendelések esetében. A lényege, hogy a vagyonkezelőnek a vagyonrendeléskor meghatározott nem realizált eszközérték-növekményről nyilvántartást kell vezetnie. Eszerint állapítják meg az adófizetési kötelezettséget, ha a vagyonrendelést követő öt éven belül történik a tőkekiadás.

 

  1. Éves beszámoló elfogadása

Arra való tekintettel, hogy a gazdasági társaságokhoz hasonlóan a kezelt vagyon önálló alanya a számviteli törvénynek, így a kezelt vagyon részére is éves beszámolót kell készíteni május 31. napjáig. Mivel javarészt év közben történik a BVK struktúrák felállítása, ezért csupán a törtévre vonatkozik az első beszámoló. A kezelt vagyon beszámolóját nem kötelező közzétenni a vagyonkezelőnek, azonban adózási szempontból is nagyon fontos, hogy a beszámoló idejében és pontosan készüljön el.

 

  1. Kedvezményezettek kifizetése

Kedvezményezetti kifizetéskor dokumentációval kell alátámasztani, hogy tőke vagy hozam kerül kifizetésre, amelyre közbenső vagy év végi beszámoló készítése a legmegfelelőbb. A kifizetésről a vagyonkezelőnek érdemes a kezelt vagyon éves beszámolójának elfogadásával egyidejűleg rendelkeznie. Egyes esetekben a vagyonkezelőnek a tőkekiadás után adatszolgáltatási kötelezettsége van az adóhatóság felé, amely a kiadást követő 30 napon belül esedékes. Amennyiben adófizetési kötelezettség is keletkezik, az a vagyonkezelőt (a kifizetőt) terheli.

Tehát kifejezetten fontos, hogy a kedvezményezetti kifizetés esetén minden folyamat alaposan legyen dokumentálva és a kifizetés megfeleljen a bizalmi vagyonkezelési szerződésben foglaltaknak.

 

  1. (Cég)értékelés készítése

A korábbi struktúrák kialakításánál is kitértünk erre a szerződésekben, azonban most már jogszabályi szinten is rögzítésre került, hogy a vagyonrendelőnek igazolnia kell a vagyonkezelésbe adott vagyontárgyak értékét, amely az átláthatóság és az esetleges adóviták elkerülése érdekében szükséges. Ez a kötelezettség különösen társasági részesedéseknél vagy más, nem pénzügyi eszközöknél lehet meghatározó jelentőségű, ahol a részesedések vagyonrendelés napjára megállapított értékét értékeléssel kell alátámasztani. A BVK-ba adott vagyontárgyak piaci értékének megállapítása a kezelt vagyon könyvelése szempontjából is fontos tényező, hiszen a kezelt vagyon könyveiben a vagyonkezelésbe adott vagyontárgyak értéke fogja képezni az induló tőkét.

Amennyiben a bizalmi vagyonkezelésben nem társasági részesedést helyeznek el, akkor is szükséges meghatározni az adott vagyontárgy értékét: például az értékpapíroknál vagyonrendeléskori árfolyam szerint, ingatlan esetén ingatlanszakértő által készített értékbecsléssel vagy adásvételi szerződéssel.

Mindenképpen ajánlott alaposan átnézni, hogy az értékelések megfelelően elkészültek-e.

 

  1. Adószám igénylése és bankszámla nyitása

Azt követően, hogy az MNB nyilvántartásba vette a bizalmi vagyonkezelési jogviszonyt, a következő lépés az adószám igénylése a kezelt vagyon számára. Az adószám igénylés lebonyolításában örömmel segítségére vagyunk, amennyiben kérdése merülne fel. Habár a NAV az adószámot néhány nap alatt kiadja, azért az igénylést érdemes mielőbb elintézni, hiszen a kezelt vagyon részére csak adószámmal lehetséges bank-, értékpapír- vagy egyéb befektetési számlát nyitni.

A bankszámlanyitás a kezelt vagyon részére szintén egy összetett folyamat, ugyanis a bankok compliance osztálya számtalan információt és dokumentumot kér be a számlanyitáshoz, valamint alaposan ellenőrzik a tényleges tulajdonosokat is. Tekintve, hogy a kedvezményezetti kifizetésekhez és egyéb befektetési tevékenységekhez rövidesen szükség lesz egy külön, kifejezetten a kezelt vagyon számára nyitott számlára, javasoljuk minél hamarabb elindítani az egyeztetéseket a kiválasztott bankkal.

 

  1. Adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése az MNB felé

Az MNB 54/2021. számú, 2023. november 24. napján módosult rendelete alapján a bizalmi vagyonkezelőnek adatszolgáltatási kötelezettsége van az MNB felé. A bizalmi vagyonkezelői tevékenységet folytató szervezeteknek be kell nyújtaniuk az általuk kezelt vagyon mérlegét a rendeletben előírt F10 adatlap felhasználásával, amelyet vagyonkezelő elektronikus úton, az ERA rendszerén keresztül tehet meg. Amennyiben a vagyonkezelő könyvelője rendelkezik hozzáféréssel a felülethez, ezt ő is elkészítheti.

A 2023-as évet illetően az első adatszolgáltatást 2024. február 28. napjáig szükséges benyújtani. Ezt követően az adatközlést éves gyakorisággal kötelező teljesíteni. A határidő elmulasztása esetén az adatszolgáltatás beküldhető az adatszolg@mnb.hu e-mail címen is.

 

  1. Pénzmosási szabályzat elfogadása

A vagyonkezelőnek el kell fogadni a pénzmosási szabályzatot, amely a közelmúltban került frissítésre. A szabályzat hatálya az alábbiakra terjed ki:

  • a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzését és megakadályozását szolgáló bizalmi vagyonkezelői tevékenységekre,
  • az ügyfelek kockázati besorolására, átvilágítására és monitorozására,
  • a gyanús pénzügyi műveletek bejelentésével, nyilvántartásával kapcsolatos feladatok végrehajtására,
  • az ügyletek felfüggesztésére,
  • a pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtására.

A szabályzat mintájának letöltésére az MNB felületén van lehetőség.


Amennyiben cikkünkkel kapcsolatban bármilyen kérdése van, forduljon bizalommal szakértőinkhez.

Érdeklődik a bizalmi vagyonkezelés vagy a vagyonkezelő alapítvány iránt? Mi segíthetünk!

Telefon: +36 1 889 2800

E-mail: info@vagyontervezes.hu

Web: vagyontervezes.hu

A cikk a Jalsovszky Ügyvédi Iroda megrendelésére készült. A cikkben foglalt információk a Növekedés.hu és kiadója részéről nem minősülnek ajánlattételnek, a cikk tartalmáért a Növekedés.hu és kiadója nem vállal felelősséget.