Az év egyik meglepetése: egy popsztár pörgeti az amerikai gazdaságot?

Elemzések2023. júl. 22.D.J.

Taylor Swift turnéja olyan óriási lökést adott a vendéglátóiparnak, hogy arra még a FED is felfigyelt.

Nem sűrűn fordul elő, hogy az amerikai jegybank szerepét betöltő FED a gazdasági értékeléseiben popsztárokról értekezzen, de a napokban mégis ez történt.

A philadelphiai irodájuk szerint a 33 éves énekesnő Taylor Swift a hátára kapta a helyi szállodaipart, hisz neki hála a hotelfoglalások olyan magas szintre ugrottak, amire példát 2020 eleje, vagyis a koronavírus-járvány kipattanása óta nem láttak.

Swift legújabb turnéja, amely a The Eras címet viseli már négy hónapja tart Amerikában.

Ezidő alatt pedig akármelyik nagyvárosban tűnt fel, a helyi gazdaságba máris elkezdtek folyni a dollármilliók.

Amikor most nyáron Chicagóban egymás után három koncertet is tartott rekordszámra ugrott a lefoglalt szállodai szobák száma. A fellépések idején átlagosan napi 44 383 vendéghely talált gazdára. Ilyen magas adatokat eddig még nem láttak – állítja a város marketingszervezete a Choose Chicago.

Közben két Las Vegas-i koncert elég volt ahhoz, hogy a szerencsejáték fellegvárában a turizmus kilőjön a COVID előtti szintre.

Egy amerikai kutatócég a QuestionPro utánajárt és kiderítette, hogy egy átlagos Swift rajongó átváltva olyan 440 ezer forintot költ el a turné kapcsán. A pénz egy része belépőjegyekre, utazásra, ruházkodásra és merchandising termékekre megy el. A becslésük szerint ha a koncertlátogatók továbbra is ilyen ütemben fognak költekezni

akkor a mostani turné csak az Egyesült Államokban 1500 milliárd forintnyi fogyasztást fog generálni.

A nemzetközi sajtó mindenesetre nem spórol a hangzatos kijelentésekkel. A Guardianben megjelent egy véleménycikk, amelyben arról értekeznek, hogy Swift azután, hogy Ausztráliába is eljut az országot talán még a recesszióból is kihúzhatja.

Ez azért elég nagy túlzásnak hangzik, akár csak a CBC felvetése, amely szerint Taylor Swift az amerikai gazdaságot is megmentheti.  

A New York-i Columbia Business School egyik professzora szerint egy biztos: a Swift koncertek körüli fokozott érdeklődés jelzi igazán, hogy végre az USA-ban kezdik teljesen maguk mögött hagyni a járványt, a turisztikai szektor pedig a jelek szerint legalább kis időre fellélegezhet.

Ahol az énekesnő fellép a vezetők annyira hálásak, hogy egy jelképes gesztusként a koncertek idejére még néhol a várost is átnevezik. De például a kaliforniai Santa Clara nem csak hogy ideiglenesen felvette a "Swiftie Clara" nevet,

de a popsztárt a fellépés idejére még tiszteletbeli polgármesterré is kinevezik.

Madonnát is lepipálta

A tizenkétszeres Grammy-díjas énekesnő újabban több új rekordot is bezsebelt.

A napokban Taylor Swift lett a legtöbb listavezető albummal bíró női előadó, ezzel letaszította a trónról Barbra Streisandot.

Swift ráadásul az első olyan nő, akinek az amerikai top 10-es eladási listában egyszerre négy albuma is szerepel.

A Forbes úgy tudja, hogy az énekesnő már nagyobb vagyon fölött rendelkezik, mint Beyoncé és Madonna. A karrierje során 740 millió dollárt halmozhatott fel, míg a pop másik két királynője „csak” valamivel több mint 500 milliót.

Swift egyébként kislány korában egy olyan farmon nőtt fel, ahol karácsonyfának való fenyőket termesztettek. A nagymamája profi operaénekesnő volt. Részben miatta már korán nyitott volt a zene világára. Swift 12 éves korában már gitározott és saját zenéket írt.

Rá egy évre a család eladta a pennsylvaniai farmot és átköltöztek a countryzene bölcsőjébe.

Nashville-ben már 14 éves korában egymást érték a fellépései. Még be se töltötte a 15-öt, de dalszerzőként már le is szerződtette a Sony.

A karrierjének talán a legnagyobb lökést viszont az adta, amikor egy lemezigazgató Scott Borchetta felfigyelt rá és segített neki, hogy 16 évesen kiadhassa az első dalát. A többi, ahogy mondani szokták, már történelem.