Bajban egy autógyártó, aki a Tesla sikerét akarta másolni

Elemzések2024. márc. 18.F. P.

Leállította termelését a Fisker elektromos autógyártó, miután sok járműve van raktáron, a pénze pedig fogyóban. Tankönyvi példa arra, mikor nem szabad beragadni egy befektetésbe.

A vállalkozás alapítójáról elnevezett Fisker Inc. elektronos autógyártó bejelentette, hogy 6 hétre leállítja a termelést, abban a reményben, hogy elkerülheti a csődeljárást. A kaliforniai cég már késedelembe esett egy 8,4 millió dolláros kamatfizetéssel múlt héten. A cég jelezte, hogy veszélybe került fizetési kötelezettségeinek teljesítése, ezért nem zárható ki, hogy csődvédelembe kell menekülnie.

Teljes értékvesztés

A cég részvénye 14 százalékot esett hétfőn, de ez már alig számít, hisz csak idén 90 százalékkal zuhant a papír,

az egykori kibocsátási árhoz képest pedig nem is értékelhető a jelenlegi, csak centekben mérhető részvényárfolyam.

Aki a társaság papírjaiból vett, és nem hozta el a nyereséget a 2021-es általános iparági lelkesedés idején, vagy utána nem húzott stopot, hogy ne engedje befektetését veszteségbe kerülni, az mostanra minden pénzét elveszítette.

Fisker, 5 év, dollárban. A teljes értékét elveszítette. Forrás: stooq.com

Próbálkozások

A Fisker azt is közölte, hogy szeretne egy 150 millió dolláros tőkeemelést végrehajtani azokkal a befektetőkkel, akik 2025-ben részvényre váltható kötvényekkel rendelkeznek. A cég talán abban bízik, hogy miután most biztosan elbukják pénzük, hajlandóak lennének további forrásokat áldozni a a cég megmentésére, azonban erősen kérdéses, hogy látnak-e ebben fantáziát, vagy úgy döntenek, hogy ez a pénz is csak elveszne.

A cég jelezte, hogy egyúttal egy meg nem nevezett nagy autógyártóval is tárgyal lehetséges befektetésről: korábban a Bloomberg szerint a Nissannal tárgyaltak. A Fiskers 1470 autós raktárkészlettel rendelkezik 200 millió dollár értékben, most megpróbálja ezeket eladni, vélhetően jelentős kedvezménnyel.

Gyakori eset új iparágaknál

A Tesla sikerén felbuzdulva sokan próbálkoztak az iparágban, pláne, amikor könnyű volt ehhez pénzt gyűjteni, hisz a tőzsdén olyan mágikus hívószó volt az elektromos autó, mint most a mesterséges intelligencia. Sokan ilyenkor úgy kezdenek bele, hogy lesz, ami lesz, itt a sok befektető pénz: vagy sikerül, vagy nem.

Az új ágazatokban ez gyakori:

a befektetőknek ilyenkor érdemes mindig különösen körültekintőnek lenni, mivel az ilyen mánia szakaszokat meglovagló vállalkozások többsége rendszerint elvérzik.