Hatalmas BYD siker - nálunk is gyártják az Európát letaroló modelleket

Elemzések2024. jan. 12.Kovács Dániel

Miközben mindenki a tervezett szegedi BYD-gyárra figyel, a kínai gyártó már hét éve működik hazánkban. Komáromi gyárukban százszámra készülnek az elektromos buszok, az eladások pedig annyira pörögnek, hogy már bővíteni is kellett az üzemet. Jól megy a nyugat-európai piacszerzés is, friss hír, hogy egy holland közlekedési társaságtól befutott egy gigamegrendelés.

Az elmúlt esztendő végén nagyot robbant a hír, hogy hazánkban építi fel első személyautókat gyártó üzemét a BYD.

A hírverés nem véletlen, a kínai autóipari óriás 5 milliárd euróra becsült beruházása a magyar gazdaság szempontjából kiemelt jelentőségű.

De miért esett a gyártó választása Szegedre, mikor olyan fajsúlyos szereplők is versenybe szálltak a gyárért, mint Németország, ahol a tervek szerint a  a Saar-vidék gyengélkedő iparának adtak volna némi vérfrissítést a gigaberuházással?

A magyar kormány jó kapcsolatot ápol az ázsiai nagyhatalommal, de ezen túlmenően számos pragmatikus szempont is amellett szólt, hogy jó helye lesz nálunk a hatalmas üzemnek.

A korábbi tapasztalatok azt mutatják, hogy a BYD elérheti a célját, és a magyarországon gyártott autókkal az egész kontinensen meg tud jelenni. Ez ugyanis egy másik kategóriában már sikerült nekik. 

Komáromban már hét éve folyik a gyártás

A BYD 2017. áprilisában, Komáromban nyitotta meg első európai gyáregységét azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy az Európai Unióban “házon belül” legyen.

A gyártás szempontjából ideális elhelyezkedésű Nyugat-magyarországi városban  20 millió dolláros beruházással felhúztak egy, 60 000 négyzetméteres üzemet, ahol működni kezdett a BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. 

A gyárból kigördülő tisztán elektromos meghajtású buszok egy része a hazai flottákat erősíti, Salgótarján, Pécs és Tatabánya helyi közlekedésében vesznek részt, és a Volán színeiben is találkozhatunk velük, de a gyártó szempontjából nyilván fontosabb, hogy A nyugat-európai villanybusz-piacon is sikerült a remélt áttörés.

Már a komáromi projekt beindítása előtt is kaptak megrendelést, a magyarbusz.info. összefoglalója szerint

2015 júniusában az Amszterdam-Schiphol repülőtér szerzett be összesen 35 darab BYD villanybuszt, melyek akkor a világ első repülőtéri szolgálatot ellátó elektromos autóbuszai közé tartoztak. 2019-ben pediga Brüsszel-Zaventem repülőtér fenntartója, a Brussels Airport Company (BAC) társaság rendelt be 30 darab elektromos hajtású autóbuszt, amelyeknek immár mindegyike Komáromban gördült le a gyártósorról.

Gyorsan bővíteni kellett

A megrendelések felfutását jól mutatja, hogy három évvel a gyár megnyitása után máris bővíteni kellett azzal a céllal, hogy nagyjából 200 komplett villanybusz körüli éves gyártókapacitását közel ötszörösére, évi 1000 darabra emeljék.

Most értünk a többlépcsős beruházás végére, amelynek keretében többek között a fényező üzem kapacitása a kétszeresére nőtt, növeltük a gyártási ütemhelyek számát, és egy új csarnokrész épült a meglévő infrastruktúrához. A bővítés mellett egy napelemrendszert is kapott az üzem

- mondja a Növekedés.hu-nak Laskói József, aki a BYD komáromi gyárának programvezetője.

Kérdésünkre megerősítette, csakugyan a bővülő megrendelések miatt volt szükség a bővítésre, ennek köszönhetően idén akár 3-400 busz is elhagyhatja majd a gyárat.

Pontos becslésekbe csak a bonyolult buszbeszerzési tenderek kiszámíthatatlansága miatt nem akart bocsájtkozni, azt azonban nem rejtette véka alá, hogy folyamatosan érkeznek hozzájuk a megkeresések. Év elején jelent meg, hogy

a Belgium flamand régiójában szolgáltató De Lijn közlekedési társaság igazgatótanácsa 92 darab tisztán elektromos hajtású, 12 méter szóló autóbusz beszerzésére adott engedélyt.

A szakportál azt is megszellőztette, hogy a beszerzés összértéke meghaladja a 43 millió eurót, átszámítva több, mint 16,1 milliárd forintot, ám hosszú távon ennél is nagyobb üzleti lehetőséget jelent az, hogy

a De Lijn egy korábbi tendergyőzelem erdeményeként egy legfeljebb 500 darabos szállítási keretszerződést is aláírt a kínai cégóriással – a most lehívott széria már ennek a részét képezi, illetve hogy a Magyarországon készülő villanybuszok átadása várhatóan 2025 elején kezdődik. 

Már le tudják nyomni a nyugati konkurenciát

A  De Lijn üzlet érdekessége, hogy a közlekedési vállalat könnyedén választhatott volna hazai gyártót is, alig pár éve, egy kisebb léptékű, 2021-es tenderükön például a még a Van Hool volt a befutó, a flamand parlament, és a szakszervezetek ezúttal is erősen lobbiztak a helyi cég mellett mondván, az állami pénzből üzemeltetett flamand szolgáltató válassza inkább a hazait a Magyarországon gyártott buszok helyett.

Azonban a döntés megszületett, és az iparági hírek szerint a kedvezőbb vételár, valamint a rövid szállítási határidő miatt választották a BYD ajánlatát.