Hatalmas pofont kapnak Kínától az európai ellátási láncok

Elemzések2022. máj. 3.HP

Az orosz-ukrán háború után újabb komoly sokk éri a globális ellátási láncokat. Sanghajban szigorú járványügyi intézkedéseket vezettek be, miután rekordszintre emelkedett a koronavírusos fertőzöttek száma. Ennek nyomán a sanghaji és a környező kikötők előtt várakozó teherszállítóhajók száma drasztikusan megemelkedett. Emellett komoly gondot okoz, hogy a Sanghajon áthaladó teherautóforgalom mélypontra zuhant. Ez májusra a kínai export jelentős visszaesésével fog járni. A fejlemények áruhiányhoz és még nagyobb áremelkedéshez vezethetnek Európában is. Ezen sajnos nem fognak segíteni a jegybanki kamatemelések sem.

Újra lendületesen terjed a koronavírus-járvány Kínában. A 26 millió lélekszámú Sanghajban rekordon van az új esetszám. Kína zéro-covid politikája miatt április 1-től rendkívül szigorú járványügyi intézkedéseket vezetett be Shanghai-ban, mely otthont ad a világ legnagyobb forgalmú tengeri kikötőjének.

A teherszállítóhajók jelentős részét átirányítják más kikötőkbe, ahol nincs elegendő kapacitás az áru ki és berakodására.

Emiatt a shanghai-i és a környező kikötők előtt várakozó teherszállítóhajók száma drasztikusan megemelkedett. Mindez komoly logisztikai problémákat vetít előre.

Várakozó teherszállítóhajók a sanghaji és ningbói kikötők előtt, 2022 április 20.

Forrás: Bloomberg

A nemzetközi kikötők már most figyelmeztetnek, a 22 ezermilliárd dolláros globális áruforgalomra hónapokig tartó súlyos fennakadások várnak.

A Kínából az Egyesült Államokba érkező tengeri konténerek mennyisége május elejére a 2020 májusi mélypontra eshet vissza iparági szakértők várakozásai alapján. Ezenfelül a Kína és Európa közötti áruforgalom is jelentősen csökken.

A tengeri szállítmányozás terén a késések egyre nagyobbak lesznek, melyek már most is megközelítik a 100 napot.

Óceáni fuvarozás Ázsiából az Egyesült Államokba (kék szín) és Európába (piros szín), késés napokban

Forrás: Bloomberg, Flexport

A várakozási idők tehát egyre hosszabbá válnak. Ezt az is jól mutatja, hogy a sanghaji kikötőben sokkal több napot vesz igénybe az importhoz és exporthoz szükséges áru ki és berakodása.

A konténerek ki és berakodásához szükséges napok száma a shanghai-i kikötőben

Forrás: WSJ

Első ránézésre az import oldalán láthatók jelentősebb nehézségek, azonban az exportra váró áruk esetében is egyre nagyobb csúszások lesznek.

Komoly gondot okoz ugyanis, hogy a Sanghajon áthaladó teherautóforgalom a szigorú járványügyi intézkedések miatt mélypontra zuhant. Ez májusra az export jelentős visszaeséséhez fog vezetni.

Sanghajon áthaladó teherautóforgalom

Forrás: WSJ

További kockázatok

Komoly kockázatot jelent a koronavírus-járvány esetleges további terjedése, ami a kínai feldolgozóipari termelést kedvezőtlen esetben megbéníthatja.

Pekingben például nagymértékben növelte a kormány az elvégzett koronavírus tesztek számát, ugyanis sokan tartanak attól, hogy a fővárosban is felpörög a járvány.

Kína felel a globális kereskedelem 12 százalékáért. Az ellátási láncok azonban sok esetben egymásra épülnek, így a hatások sokkal messzemenőbbek lehetnek.

Ráadásul, ha még helyre is állna a kínai export, még akkor is jelentős torlódások alakulhatnak ki az európai és amerikai kikötőknél, melyek korlátos számú teherszállítóhajók befogadására képesek.

A Belgiumban található antwerpeni kikötő vezetője szerint a jelenlegi események 2022 egészére jelentős negatív hatást gyakorolnak. Az ellátási láncok nagyobb nyomás alatt lesznek, mint a tavalyi évben. Viszonyításképpen Antwerbenben található Európa második legforgalmasabb kikötője.

Az ellátási láncokat tehát újabb komoly sokk éri, ami áruhiányhoz és még nagyobb áremelkedéshez vezethet. Ezen sajnos nem fognak segíteni a jegybanki kamatemelések sem.