Mi lett a benzinkutakkal az ármaximalizálás után? 

Elemzések2021. dec. 9.Kovács Dániel

Több mint két hét eltelt azóta, hogy a kormány bevezette a hatósági áras benzint. Akkor úgy tűnt, nagy bajban lesznek a kutak, sokan tömeges bezárásoktól tartottak. Az első napokban úgy tűnt, még az ág is húzza őket, mert a beszerzési ár felfelé kúszott, ám végül, ha szűkült is az árrés, katasztrófa nem történt, mára pedig a kőolaj ára is nagyot esett.

Rosszul indult a hazai benzinkutak számára a rögzített hatósági benzinár bevezetését követő hét. Az előző napokban a Brent olaj hordónkénti ára komoly kilengéseket mutatott,

még 85 dolláron is járt, majd visszaesett 82 dollárra, végül november 15-én, amikor életbe lépett a benzinár-stop, 83 dolláron állt

- írta meg a  holtankoljak.hu.

Csakhogy eközben portál azt is megírta, hogy a forint történelmi szintre gyengült a dollárral szemben, 320,7 forintot kellett fizetnünk a dollárért, ami néhány nap alatt 3 százalékos változást jelent, márpedig ez szintén kihat a benzinárra.

Azaz még az 500 forintos benzinárhoz képest is emelkedés lett volna indokolt, amikor életbe lépett a 480-as hatósági ár.

Sokan azt jósolták akkor, hogy tömegesen fogják lehúzni a rolót a benzinkutak, mégsem indult el bezárási hullám, legalábbis Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára azt mondja, nem tud egyetlen bezárt kútról sem.

- A legjobb tudomásom szerint, bár erről hivatalos információ nem igazán van, egyetlen egy kút bezárására sem kerül sor, legalább is a Szövetségen belül biztosan nem - mondja a Növekedés.hu-nak a főtitkár.

De hogyan tudnak a kutak átvészelni egy ilyen szorult helyzetet?

Damoklész kardjaként lebegett a fejünk felett a kőolaj világpiaci árának az alakulása. Nincs a földön olyan közgazdász, aki meg tudná mondani, hogy egy hónap múlva ez hol fog állni. Valaki bejelent valamit, és hirtelen felmegy, vagy éppen lezuhan. Az volt a mi nagy dilemmánk, hogy mi lesz, ha felfelé indul

- mondja egy kis, Pest-megyei benzinkút tulajdonosa, aki neve közléséhez nem járult hozzá. Azt viszont elárulja, bármennyire rossz is volt a helyzet, a legrosszabbat mindvégig megúszták, nem kellett veszteségesen működniük, egy minimális árrésük azért maradt.

Persze lecsaphatott volna Damoklész kardja, ha tovább emelkedik a kőolaj ára, nagy baj is lehetett volna. Csak hogy nem így lett.

Ugrált a kutasok pulzusa, de végül melléjük állt a szerencse

- A kőolaj árak erőteljesen csökkentek az elmúlt napokban, már a 70 dollár alá is bementünk - mutatja telefonján az olajár grafikonját a benzinkutas, amely éppen kicsivel 69 dollár felett mozog.

Ez nagyjából 15 százalékos csökkenést jelent, így, noha még mindig a piaci ár alatt mérjük az üzemanyagot, már nem annyira rossz helyzet - vélekedik a benzinkút tulajdonosa, hozzátéve, azért az ing-gatya még mindig behúzva, de vélhetően ennek is köszönhető, hogy nem indultak bezárások az elmúlt két hét során, ami még elég rövid idő, ahogy a vállalkozók többségének, a benzinkutasoknak is vannak tartalékaik.

Persze nem örülnének annak, ha ezt szép lassan fel kellene élni, de védőhálónak elég. Így most mindenki kivár, megnézi, hogy alakulnak az árak. 

Hasonlóan vélekedik Grád Ottó is, szerinte jelen pillanatban mintegy2050 benzinkút működik Magyarországon, hogy ezek közül egy sem döntött a bezárás mellett, ennek elsődleges oka, hogy a trendek azt mutatják: az olló, ami a piaci ár és a hatósági ár között van, a következő hetekben egyre jobban fog záródni, az átmeneti bevétel kiesést pedig kénytelenek tudomásulvenni.

Bezárni nem egyszerű, főleg a kis kutakat lenne nehéz

Grád Ottó úgy látja, hogy sokkal komolyabb folyamat végigvinni egy kútbezárást mint ezt az átmeneti időszakot átvészelni.

Az általunk megkérdezett tulajdonos ezt azzal egészíti ki, hogy hidegzuhanyként érte a jogszabály, amely szerint bezárás esetén más üzemeltető venné át azt a kutat, amelyet évtizedek óta üzemeltet.

- Ez az én magántulajdonban lévő ingatlan, hogy engedjek ide be egy idegen üzemeltetőt az akaratom ellenére? Úgy gondolom hogy erre nem fog sor kerülni - teszi hozzá. Ráadásul a benzinkutat, és a hozzá tartozó kis boltot családi vállalkozásként viszik, a családtagok megélhetése függ tőle.

Így természetesen nehezebb helyzetben vannak, mint az automatikusan működő kutak, ahol nincs szükség alkalmazottakra, vagy mondjuk az Auchan benzinkútjai, hiszen az árúházláncnak nem az üzemanyag a fő profilja, mondhatni csak egy marketingeszköz a sok közül.

A legkevésbé talán azokat a nagy, multinacionális kúthálózatokat érinti a hatósági ár, mint az OMV vagy a Shell, de még a MOL-t sem nagyon üthette meg, még három héttel ezelőtt, a legborulátóbb időszakban is azt írta egy, az Erste Market-en megjelent elemzés, hogy becslésük szerint 20-25 forintot veszít a MOL literenként a kormányzati lépés miatt, ami azt jelenti, hogy 4-5 milliárd forintos EBITDA csökkenést okoz ez a döntés.

Csak összehasonlításképpen, a 2021-es éves MOL Csoport eredményvárakozásuk 986 milliárd forint, szóval a hatás 1 százalék alatt van az éves eredményre vetítve.

A jósok sem tudják, mi lesz három hónap múlva

 Grád Ottó azt nem tudta megmondani, ha letelik a kormány által megszabott három hónap, meghosszabbítják-e majd  a hatósági ár alkalmazási jogszabályt.

Ez  túl nagy idő intervallum ahhoz hogy jósolni lehessen. Három hónappal ezelőtt senki nem mondta volna meg, hogy hamarosan 80 dollár feletti kőolajárak lesznek. Egy hétre előre sem lehet megmondani, mi lesz - hangsúlyozza a MÁSZ főtitkára, aki szerint az előttünk álló hetekben az dönt majd el mindent, hogy milyen irányba megy a járványhelyzet.

Ha rosszul alakulnak a fertőzöttségi adatok, szigorúbb korlátozó intézkedések következnek, ami visszaveti a fogyasztást, és vélhetően lesz egy jelentősebb visszaesés a gazdasági fellendülésben. Ennek hatására tavaly is lefelé ment a benzinár. Viszont ha egy átmeneti hullámvölgy lesz csak, és optimista marad a piac, akkor elkezdhetenek felfelé menni az árak.