Mihez vezethet az orosz dízel-, és benzinkivitel tilalma?  

Elemzések2023. okt. 3.Sz.A.

Oroszország szeptember 21-én bejelentette, hogy megtiltja a benzin és a dízelolaj kivitelét a belföldi hiány miatt, ez alól csak négy volt szovjet ország képez kivételt. Később annyi módosítást történt, hogy a nagy kéntartalmú, azaz igen környezetszennyező dízel exportálható. Mi lehet a háttérben?

Sokan azt gondolják, hogy az orosz olajexportot korlátozták, de erről szó sincs: a nyersolajat boldogan adja Oroszország, örül, ha van olyan vevő, akit nem korlátoznak a szankciók.

Ilyen például India, ahol a gyors gazdasági növekedés az energiaigényt is növeli, ugyanakkor az országnak igen jól jön, hogy lényegesen olcsóbban veheti meg az orosz olajat, mint például a közel-keletit.

Amit korlátoznak, azok a feldolgozott termékek: a belsőégésű járművek által használt benzin és dízelolaj. Oroszország arra hivatkozik, hogy belföldön hiány lépett fel, aminek, ha így van, több oka lehet.

Az egyik, hogy csökkent a finomítói kapacitás a szankciók miatt, vagyis nehezen jutnak megfelelő alkatrészekhez, nehezebb a karbantartás.

Egy másik lehetséges ok, hogy a harci cselekmények és a 800 km-es front ellátása hatalmas mennyiségű üzemanyagot igényel, és ezt a többletet nem tudják a finomítók megtermelni, ha exportra is szállítanak.A Reuters szerint a rubel gyengélkedése miatt előnyösebbé vált az export, és ez is lényeges szerepet játszik abban, hogy csökkent a belföldi kínálat. Kérdés persze, hogy a kieső orosz exportnak milyen hatása lehet a világpiacra.

Eddig naponta átlagosan 1,07 millió hordó gázolajat exportáltak, amivel a piac 13 százalékát tudta magáénak Oroszország, benzinből viszont csak szerény mennyiség, 100 ezer hordó volt az export.

Európában közvetlen hatás ugyan nincs, mivel a szankciók eleve tiltják az orosz feldolgozott termék behozatalát, de közvetett már van, ugyanis sok közel-keleti ország, amely nagy mennyiségben finomít olajat, megveszi és sajátjaként újra eladja azt Európába, persze nem tudni, hogy ez mekkora mennyiséget érint.

A korábban Európába exportált orosz dízelből a legnagyobb tétel, 400 ezer hordó Brazíliába irányult, jelentős piac volt Törökország is, emellett főleg afrikai országok voltak a vásárlók - írja a Reuters.

A kieső mennyiséget az érintett országok könnyedén be tudják szerezni máshonnan, ahogy ezt az orosz olaj vásárlása, az európai szankciók kezdet előtt tették, Törökország emellett hajlandó a magas kéntartalmú dízelt is megvásárolni.

Hiány így elemzők szerint nem lesz a piacon, ugyanakkor a már most is magas finomítói marzsok növekedhetnek, illetve tartósan magasan maradhatnak.