A Fiat társul a Tesla-val, hogy elkerülhesse az EU bírságait

Hírek2019. ápr. 10.Növekedés.hu

Mi értelme előírni a szennyezőanyag-kibocsátást, ha papíron történő egyesülésekkel az autógyárak kijátszhatják azt. Ezt teszi a Fiat és a Tesla is.

Jövőre új, szigorúbb előírások lépnek életbe az Európai Unióban. Az autók átlagos szennyezőanyag-kibocsátása nem haladhatja meg a 95 grammot kilométerenként.

E követelmény teljesítése érdekében az autógyártók valamennyi modelljük figyelembevételével vállalati átlagot számolnak: a francia PSA Group például összesíti minden egyes, általa kibocsátott Peugeot, a Citroen és az Opel márkájú jármű adatait.

Lehetőség van azonban arra is, hogy a gyártók más vállalatokkal úgynevezett nyitott csoportokat hozzanak létre.

A Fiat Chrysler (FCA), az autógyártók között elsőként, februárban a Tesla-val kezdeményezte egy nyitott csoport létrehozását.  A közelmúltban a bejelentette: megállapodott az amerikai céggel egy olyan együttműködésről, amely lehetővé teszi, hogy elkerülhesse az Európai Unió új szennyezőanyag-kibocsátási normáinak megsértésével járó büntetést. 

A megállapodás szerint, amelyről először a Financial Times írt, az FCA megvásárolja azt a jogot, hogy besorolhassa saját flottájába a Tesla elektromos autóit. A két vállalat autóinak egy flottába sorolása révén az olasz autógyártó alacsonyabb átlagos szennyezőanyag-kibocsátási adatról tehet jelentést.

A Financial Times szerint az FCA leszögezte: elkötelezett autói kibocsátásának csökkentése iránt, de a nyitott csoport „rugalmasságot biztosít olyan járművek gyártására, amelyeket vevői vásárolni akarnak, és megengedi a költségtakarékossági szempontok érvényesítését is”.

Az FCA, amely versenytársaitól elmaradt az elektromos autók gyártásának fejlesztésében, tavaly bejelentette: négy év alatt közel 9 milliárd eurót tervez költeni olyan elektromos járművek kialakítására, amelyek megfelelnek a világszintű szennyezőanyag-kibocsátási normáknak.

A Tesla nem erősítette meg a megállapodás tényét.

Nincs információ az üzlet értékéről sem. A Financial Times azonban arról írt, hogy az megközelítheti akár a többszáz millió eurót is.

Az elektromos autókat gyártó Tesla az elmúlt három év során több, mint egy milliárd eurónak megfelelő összegre tett szert szennyezőanyag-kibocsátási kvótáinak más amerikai autógyártók részére történő értékesítéséből, írja a bbc.com hírportál.