Az alternatív tejek már zavarják a tehéntej piacát

Hírek2019. júl. 9.Növekedés.hu

A növényi eredetű tejek forgalma egyre jobban nő. Forgalmuk becslések szerint eléri az évi 16 milliárd dollárt. Ez már a tehéntej piacát is zavarja. Csak abban tudnak reménykedni, hogy ez egy múló hóbort.

Egyre népszerűbb a zabtej a trendi kávézókban. A baristák szerint ennek van a legjobb íze a kávéhoz és sokkal könnyebben kezelhető a többi alternatív tejhez képest. A mandula- és szójatejnek leáldozott - legalábbis a kávézókban. 

Növényi eredetű tejek utáni kereslet egyre nő. A fogyasztók egészségügyi, környezetvédelmi okok miatt sokszor nyúlnak a hagyományos tehéntejek helyett az alternatív választékhoz. A Mintel piackutató cég felmérése szerint, Amerikában a megkérdezetteknek fele már alternatív tejet vásárolt az elmúlt három hónapban. Nagy Britanniában a Nemzeti Statisztikai hivatal hozzáadta az alternativ tejeket a mainstream termékek közé a fogyasztói indexében, ami jelzi, hogy a trend hosszútávú. Az Innova Market Insights 2018-ra a piacot 16 milliárd dollárra becsülte.

A régebben népszerú alternatív tejek mint például a szója vagy a mandula tej már nem olyan népszerűek mint régen. A mandula tejet főleg Amerikában kedvelték egészen addig, amíg meg nem kérdőjelezték a környezettudatosságát. Egy mandulához ugyanis legalább öt liter víz szükséges hogy a végén mandulatej legyen belőle.

A zabtej állítólag eléggé környezetbarát és viszonylag egészséges is. Nagy Britanniában az ALbeit zabtejmárka forgalma 2018-ban 76 százalékkal nőtt, a kókusztej 24 százalékkal,  a mandula 14 százalékkal, a szója tej pedig csak 5 százalékkal nőtt. Ezrópa vezető zabtej készítóje, az Oatly, már évtizedek őta állít elő zabtejet eleinte főleg laktóz érzékenyeknek. Az Oatly azonban rebrandingelte magát, felült az egészségtudatos vonatra és ma már a menő kávézókon keresztül eléri az összes fogyasztót. Az üzlet az egekben szárnyal – mondja Ishen Paran a szóvivő. A vevők szupermárketekben is látni akarják a zabtejet, először Europában utána már Amerikában is. A fogyasztói kereslet miatt 2017 végén zabtej hiány állt fenn, ennek eredményeképp elkezdték forgalmazni az Amazonon, ahol az árak az egekben jártak a kereslet miatt.

Biztos jele egy hóbortnak, hogy amilyen gyorsan jött olyan gyorsan is megy, állítják a kritikusok.

A tejipar mindenesetre reméli, hogy ez valóban csak egy hóbort. A tejipar már elkezdte érezni az alternatív tejek keresletelszívó hatását. Ezért egyre jobban odafigyelnek az edukációra, különböző kampányokat indítva a tej fontosságáról, mint peldául a #MilkTruth.

2017-ben az Európai Bíróság a tejipar mellett döntött, amikor megtiltotta a vállalatoknak, hogy a tej vagy vaj szót használják a növényi alternatívákra. Amerikában a gyártók ugyanezt akarják. De ennek ellenére nem minden cég ennyire ellenséges. Jó néhány cég maga is elkezdett gyártani laktózmentes termékeket, hiszen végülis a keresletet ki kell elégíteni, ahhoz túl tartós a mostani hóbort.