Erre figyeljen, ha téli gumijait nyárira cseréli!

Hírek2018. márc. 23.Növekedés.hu

Bár csak a naptár alapján köszöntött be a tavasz, azért lassan csak elvonul a tél, s ismét itt lesz az ideje az autógumik cseréjének, azaz a téliek helyett nyárikat kell felszereltetni. De pontosan mikor és hogyan, hová tegyük a leszerelt gumikat, s érdemes-e négyévszakosokat venni, hogy megspóroljuk az évi két procedúrát? Íme, a válaszok.

Mikor cseréljünk?

Verheti a fejét a falba, aki a március második hétvégéjén mért 17-18 fok alapján elérkezettnek látta az időt arra, hogy autója téli gumijait nyáriakra cserélje. A tél ugyanis a négynaposra nyúlt nemzeti ünnepen még egy (utolsó?) rohamot indított, heves havazással, a hőmérőt újfent mínuszba lökve. A cserélők ugyanis csak félig követték a hüvelykujjszabályt: ha a nappali hőmérséklet tartósan 7-10 fok fölé megy, akkor érdemes megejteni a cserét. 
A hangsúly ugyanis a tartósan van, azaz érdemes bújni az időjárás-előrejelzést, mielőtt időpontot egyeztetünk a gumissal.

Milyen gumikat használjunk?

Szakértők szerint a mélyebb barázdájú gumikat a hátsó tengelyre kell felszerelni, ezáltal biztosítható ugyanis a nagyobb menetstabilitás, vagyis, hogy például szükséghelyzetekben és vizes útburkolaton a jármű ne sodródjon ki olyan könnyen fékezéskor és sávváltáskor. Különösen azon autóknál fontos ez, amelyekben nincs elektronikus menetstabilizáló. Megfelelő gumival csökkenthető annak a kockázata, hogy egy megpördülésnél az autóban ülők balesetet szenvedjenek amiatt, hogy átcsúsznak a szemközti sávba és ott egy másik járművel ütköznek. A hosszabb fékút és annak következtében, hogy csapadékos időben az autó felúszik a vízen (mivel azt a kopott abroncs nem tudja eléggé kiszorítani), a mélyebb barázdájú gumikat inkább hátulra érdemes tenni. Annak érdekében, hogy ne legyen túl nagy a különbség az első és a hátsó gumik profilmélysége között, a Magyar Autóklub azt ajánlja, a gumikat időről-időre tengelyenként elölről-hátulra cseréljük. Ebből a megfontolásból írják a szerelők krétával a leszerelt gumikra, hogy azokat elölről vagy hátulról, és jobbról vagy balról vették le. További alapszabály, hogy a kevesebb, mint 2,5 milliméter mélyedésű nyári gumikat, illetve a több mint 6-8 éveseket újra kell cserélni. Még akkor is, ha a jogszabályok ennél megengedőbbek: azok szerint ugyanis csak 1,6 milliméter alatt kell cserélni.

Mit csináljunk a leszerelt téli gumival?

A leszerelt téli gumikat alaposan meg kell tisztítani és megnézni, nincs-e azokon sérülés. Ez már átvezet ahhoz a kérdéshez, hová tegyük az átmenetileg – legalább fél évig nem használt – kerék külsőket.
Ha meg szeretnénk őrizni a minőségüket – márpedig mi más célunk lenne –, akkor a leszerelt téli gumit hűvös, száraz és sötét helyen ajánlott tárolni.
A nedvesség, a meleg és a napsugárzás ugyanis ártalmas. A leszerelt felnis gumikat egymásra fektetve, a felni nélkülieket azonban állítva kell elhelyezni, és a nyári hónapokban többször megforgatni, hogy megelőzzük a deformálódásukat. Még arra kell vigyáznunk, hogy az eltárolt gumiknak még a közelében se legyen vegyszer, kenő- és üzemanyag. Ám még mielőtt átmeneti időre búcsút intenénk téli gumijainknak, érdemes azokat felfújni, a nyomásukat 0,5 barral megnövelni, mivel ennyit a féléves tétlenség alatt bizonyosan eresztenek. Még így is persze újra ellenőrizni kell a keréknyomást a téli gumik visszaszerelése előtt. Akinek nincs hová tennie gumijait, az díj ellenében azokat műhelyekre bízhatja, akik gondoskodnak a szakszerű tárolásról.

Érdemes négyévszakos gumival operálni?

De vajon megspórolható-e az évi két gumiszerelés? És most véletlenül sem arra gondolunk, hogy a télieket nyáron is fent hagyjuk és fordítva. Hiszen ahogy veszélyes lehet egy nyári gumival havas, jeges útnak nekivágni, úgy a téli gumi sem olyan hatékonyan reagál egy 30 fok feletti hőségben, mint a nyári. Megoldás a négyévszakos konstrukció lehet, ám szakértők szerint elsősorban csak a kis- és kompaktautókra, azok közül is mindenekelőtt azokra, amelyek csak városokban vagy azok környékén futnak.

Mennyit költsünk a gumikra?

Ahogy az egyéb termékeknél, az autógumiknál is érvényes a tétel, miszerint az olcsóság visszaüthet, azzal járhat, hogy jóval hamarabb kell majd újra cserélni a portékát, mint ha egy drágább konstrukciót veszünk, így hosszú évek átlagában rosszabbul járhatunk.
Egy érdekes szakértői számítás szerint 5-6 ezer forinttal olcsóbb gumi fékútja akár 40 méterrel is hosszabb lehet, vizes úton pedig 70 százalékkal.
Érdemes ez esetben a gumiműhelyben dolgozók javaslatát elfogadni és nem a nagy bevásárlóközpontok rendkívül vonzó kínálatából válogatni.