Kudarcba fulladt az orosz olajra bevezetett ársapka: simán megkerülik a szankciót

Hírek2023. nov. 15.Sz.A.

Nem jött be az orosz olajra bevezett árplafon, szinte egyáltalán nincs orosz olaj a 60 dolláros felső határ alatt. Moszkva megkerüli a tengeren szállított nyersolaj korlátozását - írja a Financial Times.

Nyugati tisztviselők szerint az Egyesült Államok által kezdeményezett orosz olajeladások árplafonját szinte teljesen kijátsszák, melyet orosz exportadatok is megerősítenek. Ez arra kényszeríti a nyugati szövetségeseket, hogy megvizsgálják a Moszkva elleni kulcsfontosságú gazdasági szankcióik megerősítésének lehetőségeit - írja a Financial Times.

Egy magas rangú európai kormánytisztviselő nyilatkozata szerint, az októberi tengeri kőolajszállítmányok közül „szinte egy kereskedést sem” bonyolítottak a G7-ek és szövetségesei által szándékolt hordónkénti 60 dolláros limit alatt.

Az EU tisztviselői az elmúlt napokban megbeszéléseket folytattak az ár felső határának megerősítéséről, a végrehajtás megszigorításáról, valamint Oroszország használt olaj tartályhajók piacához való hozzáférésének korlátozásáról.

A nyugati tisztviselők aggodalmát támasztják alá az októberi olajeladások hivatalos orosz statisztikái, amelyek szerint a kapott átlagár meghaladta a 80 dollárt hordónként. Míg a háború alatt megkérdőjelezték az orosz gazdasági statisztikákat, mégis az akkori szint alapján lehet következtetni, hogy Moszkva mennyivel adóztatja meg az olajexportot.

A G7-tagok és Ausztrália tavaly decemberben vezették be a kőolaj ársapkát, azzal a céllal, hogy csökkentsék Oroszország bevételeit a nyugati szolgáltatásokhoz, például a szállításhoz és a biztosításhoz történő hozzáférés megszüntetésével, ha a kereskedők nem tartják be a 60 dolláros korlátot.

Míg az intézkedések kezdetben sikerrel jártak, Oroszország ügyesen túljárt a szövetségesek eszén, például a nyugati piacok megkerülésére kiépítette az úgynevezett „árnyékflottáját” elöregedett olajszállító tartályhajókból.

Az Urals, Oroszország fő exportőrének átlagára ezen a nyáron a 60 dolláros határ fölé került, mivel az olajárak emelkedtek a Szaúd-Arábia és Moszkva és a tágabb értelemben vett Opec+ kínálatcsökkentése miatt, de az eladások jelentős része továbbra is ezen árszint alatt maradt.

Szeptember végén azonban az FT arról számolt be, hogy augusztusban az orosz tengeri nyersolaj szállítmányok csaknem háromnegyede nyugati biztosítás nélkül utazott, ami arról árulkodik, hogy feltehetően egyre kevesebb szállítmány ára esik a felső határ alá.

Októberben az orosz olajat szállító 134 hajó közül csak 37 rendelkezett nyugati biztosítással, és a tisztviselők szerint a felső határ alatti szállítmányok száma valószínűleg jóval alacsonyabb lesz.

Európai tisztviselők aggodalmukat fejezik ki amiatt, hogy egyes nyugati biztosítók hamis nyilatkozatokat kaptak orosz olajtársaságoktól és kereskedőktől, amelyek kötelesek írásban igazolni, hogy a nyersolaj ára 60 dollár alatt van. Ezt korábban a szállítási költségek növelésével sikerült elérniük.

Nyugati tisztviselők továbbra is elkötelezettek az ár plafon mellett, bár elismerik, hogy kevés hordó cserél gazdát ilyen áron.

Az amerikai pénzügyminisztérium szerint a cél nem csupán az volt, hogy „a lehető legtöbb hordó olaj kerüljön az ár sapka alá”, hanem az is, hogy Oroszországot nehezebb döntési helyzetbe hozza”. Ugyanis a nagyrészt nyugati biztosítás és szállítás nélküli kereskedelem „nagy költségeket” okoz a Kremlnek.

Az orosz olajszállító tartályhajók hosszabb útvonala, a magasabb biztosítási díjak, a kikötői kapacitás növelése és az új tőkekiadások hordónként 36 dollárral növelték az orosz olajeladások költségét, mely korlátozza Moszkva nyereségét.

A G7 tagjai már megkezdték az ársapka kikényszerítésének fokozását. A múlt héten az Egyesült Királyság szankcionálta a Paramount Energy & Commodities DMCC-t, egy dubai székhelyű kereskedőt, melynek megbízásával „Oroszország enyhíteni próbálta az olajjal kapcsolatos szankciók súlyos hatását”.

Az Egyesült Államok Pénzügyminisztériuma ebben a hónapban 30 hajózási cégtől kért információt 98 hajóról, amelyek a feltételezés szerint megsértették az ársapkát – mondta egy, az ügyben jártas személy. Erről az esetről először a Reuters számolt be.

A megkeresett 30 hajózási társaság közül 17 székhelye a G7 koalíciós országaiban található. 6 az Egyesült Arab Emírségekben, mások Indiában, Törökországban, Kínában, Hongkongban és Indonéziában.

Az Oroszország által realizált olajár még mindig az októberi átlag 89 dolláros Brent, a nyersolaj benchmark alatt van.Oroszországnak azonban sikerült csökkentenie az olajára kínált engedményt az év eleji hordónkénti 40 dollárról a múlt hónapban kevesebb mint 10 dollár alá.

Az árplafont úgy alakították ki, hogy az orosz nyersolaj a globális piacokon tudjon maradni, mivel a G7-tagok igyekeztek elkerülni a kínálati válságot és áremelkedést, ami Moszkvának hasznot hajtott volna - írja a lap.