Nehéz helyzetben a Jaguar Land Rover

Hírek2018. dec. 21.Növekedés.hu

A Jaguár Land Rover csoportot fenyegeti a megállapodás nélküli Brexit veszélye, sújtja a lassuló kínai növekedés és fájdalmas a dízel-motorral ellátott járművek értékesítésének visszaesése is. Az újévi elbocsátásokról szóló hírek jelzik, hogy mennyire komoly gondokkal küzd Nagy-Britannia legnagyobb autógyártója, a Jaguar Land Rover (JRL). A JLR nem erősítette meg ezeket a híreket, amelyek először a Financial Times-ben jelentek meg. Igaz ugyan, hogy nem is cáfolta őket. Az viszont, hogy akár 5 ezer álláshelyet a megszüntetés veszélye fenyeget, az JLR szerint „média spekulációnak” tekintendő.  Tény azonban, hogy a vállalat már bejelentett egy 2,5 milliárd angol font megtakarítást célzó átalakítási programot, amely a Project Charge (Bekapcsolási projekt) és Project Accelerate (Gyorsítási projekt) nevet kapta (1 angol font = 359,50 Ft). Davies Bailey, az Aston Business School járműipari szakértője leszögezte: „Fel nem foghatom, hogyan tudnak megtakarítani 2,5 milliárd fontot anélkül, hogy elbocsátásokhoz folyamodnának”. A nehézségek jelei egész évben érzékelhetőek voltak. A JLR a szeptember végéig terjedő három hónapos időszakban 90 millió font adó előtti veszteséget mutatott ki, holott 2017 ugyanezen időszakában még nyereséget termelt. A vállalat Solihull-i üzemét, ahol a Range Rover és a Jaguár modelleket gyártják, a „változékony keresletre” hivatkozva két hétre leállították.  Ezt követően a Castle Bromwich-i gyár áttért a három napos munkahétre. Davies Bailey szerint a JLR egy „tökéletes viharba” került: fenyegeti a megállapodás nélküli Brexit veszélye, sújtja a lassuló kínai növekedés és fájdalmas a dízel-motorral ellátott járművek értékesítésének visszaesése is. A legtöbb elemző egyetért abban, hogy a brit ipar korona-gyémántjának egy felületi kezelésnél jóval komolyabb beavatkozásra van szüksége. Így a 40 ezer fős munkaerő létszám jelentős csökkentése, noha kétségkívül fájdalmas lehet, nem okozna nagy meglepetést. A JLR jelenlegi problémáinak legnagyobb egyedi oka bizonyára a a kínai eladások visszaesése. A világ legnagyobb autópiaca éveken keresztül a növekedés motorja volt, nem csupán a JLR, de a világ egésze számára. Egy-két éve még minden nagyon biztatónak tűnt. Kína vette fel a JLR eladásainak mintegy 25 százalékát és a vállalat a távol-keleti ország gyáraiban futtatta fel a termelést, hogy ki tudja elégíteni a növekvő keresletet. A kínaiak nagyon szeretik a brit luxuscikkeket, amelyek eladásait felfokozott marketingkampányok segítették elő. A JLR úgy érzékelte: tökéletes helyzetet épített ki ahhoz, hogy a kínai fogyasztók nagy márkák iránti rajongásából komoly profitot termeljen magának. A piac azonban beszakadt. Peking törölt bizonyos, az új adókra a korábbiakban biztosított adókedvezményeket, és emelte az üzemanyagok árait, ami hátrányosan érintette a nagy fogyasztású városi autók keresletét. A problémákat tovább élezte a kereskedelmi háború és az autókra kivetett vámok szigorításával kapcsolatos bizonytalanság. Még az a friss spekuláció is lassította az eladásokat, hogy Kína csökkenti az importvámokat, mivel a vevők az áresés reményében halasztják a vásárlást. A lassuló kínai piac súlya a múlt hónapban egyértelmű bizonyítást nyert, amikor az összes autóértékesítés 14 százalékkal maradt el az előző évitől. A piac közel hét éve nem tapasztalt ekkora visszaesést. Az Autógyártók Kínai Szövetsége (CAAM) szerint 2,55 millió járművet adtak el, ami már az ötödik egymást követő hónapban jelez visszaesést. A novemberi csökkenés az előző két havi, egyaránt közel 12 százalékos zuhanást követte. Az éves eladások Kínában legalább 1990 óta nem estek vissza ekkora mértékben. „Jelenleg egy fájdalmas időszakot élünk, ez a folyamat valóban kemény” mondta a CAAM főtitkár-helyettese, Xu Haidong egy sajtókonferencián, ahol ezek az adatok napvilágra kerültek. A JLR sem tudta kivonni magát a lassulási folyamatból. November folyamán a kínai eladások 50 százalékkal maradtak el az egy évvel korábban rögzített 6,804 darabtól. Az októberi értékesítés éves alapon 46 százalékkal volt alacsonyabb. Persze az sem segített, hogy a JLR és a kínai autókereskedők között meglehetősen fagyos a hangulat. A kereskedők azt szeretnék, ha a vállalat több pénzt adna az értékesítést segítő kampányokra. A JLR néhány versenytársa ezt vállalja, a brit cég azonban ettől a gyakorlattól mindeddig elzárkózott. Küszködni kell az egyéb piacokon is, bár a problémák másutt messze nem ilyen súlyosak. A szeptemberig tartó három hónapos időszakban az értékesítés összesen 13 százalékkal csökkent, mivel valamennyi meghatározó térségben lassulás tapasztalható. Nem állítható azonban, hogy a JLR kizárólag a tőle független külső körülmények áldozata. A vállalatot folyamatos bírálatok érték, mert nem kezdte meg idejében a dízeltől való távolodást. Tavaly legnagyobb piacán, Nagy-Britanniában az eladások közel 90 százalékát a dízel motoros autók adták. Mások azt teszik szóvá, hogy túl nagy az átfedés az egyes modellek között, így a Range Rover Velar és a Range Rover Sport tekintetében. Az University of Duisberg-Essen német egyetem professzora,  Ferdinand Dudenhöffer szerint a JLR-nek túl sok a modellje ahhoz, hogy felvegye a versenyt vetélytársaival. A Jaguár tavaly 180 ezer autót adott el, modellenként körülbelül 30 ezer darabot. „A BMW-vel vagy a Mercedes-szel nem lehet versenyezni egy ekkora szériával” állítja a professzor. A BMW és a Mercedes idén kemény figyelmeztetéseket tett közzé a kínai gazdaság lassulása és a dízel motoros járművek forgalmának visszaesése miatt. Mindkét vállalat azonban, gyártási világhálózatának és értékesítési bázisának köszönhetően, nyereséges maradt. A professzor szerint a JLR-rel alapvetően az a probléma, hogy túl sok nagy autót gyárt, amelyek dízelmeghajtásúak. „A JLR-nek jóval kiegyensúlyozottabb portfólióra van szüksége, hogy az új szennyezőanyag-kibocsátási normák között versenyképes maradjon. A vállalatnak  gyorsabban kell váltania”. A jelenlegi átalakítási program csökkenteni tervezi a beruházásokat és a raktárkészleteket. A JLR vezérigazgatója, Ralf Speth szerint a terv „lefekteti a hosszú távú, fenntartható, nyereséges növekedés alapjait”. Van azonban még egy akadály, amely kisiklathatja az átalakítási folyamatot. Dudenhöffer professzor szerint ez minden más akadálynál súlyosabb: egy megállapodás nélküli Brexit. Ralf Speth figyelmeztetett arra, hogy egy „kemény Brexit-nek” súlyos következményei lehetnek a beruházások alakulására. Dudenhöffer professzor szerint teljesen igaza van.  „Az autó-export és az alkatrész-import folyamatainak megszakadása drámai módon növelheti a gyártási költségeket” állítja a professzor. „A pénzügyi pozíció leromlik. Az hiszem, a Brexit a legfontosabb probléma, amellyel a JLR ma szembesül.”