Pörög az "átveréses" infláció egész Európában

Hírek2024. ápr. 20.Növekedés.hu

Most a francia hatóságok csapnak le a termékek súlyát csökkentő, de az eladási árat megtartó vállalatokra.

Új jogszabály előírja július 1-jétől Franciaországban a közepes és nagy szupermarketek számára, hogy egyértelműen tájékoztassák a vásárlókat az úgynevezett „zsugorodó” termékekre - írja a Le Monde.

A francia kormány április 19-én jelentett be az új törvényt, amely megköveteli az üzletektől, hogy tájékoztassák a vásárlókat, ha egy termék tömege kisebb lesz, az ára ugyanakkor változatlan marad. Ezt nevezik zsugorflációnak, vagy árszint megtartása melletti termék-tömegcsökkentésnek.

A fogyasztóknak meg kell érteniük a termékek valódi árváltozását, amikor méretük megváltozik

- mondta Bruno Le Maire, pénzügyminiszter, aki "átverésnek" nevezte a jelenséget.

A fogyasztóvédelmi szervezetek üdvözölték az új szabályt, melynek értelmében a terméken történt bármilyen változtatást követően két hónapig jelzésként kell megjelennie a boltok polcain.

Magyarországon még március elején elindult a csökkentett kiszerelésekre vonatkozó kötelező tájékoztatás a boltokban – hívta fel a figyelmet a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

Az elmúlt hónapokban számos országban kiemelt figyelmet kapott az a jelenség, miszerint bizonyos termékek árának változatlanságával vagy akár emelkedésével párhuzamosan, a termék kiszerelési mennyisége csökken.

Ezen megtévesztő gyakorlat azt eredményezheti, hogy a fogyasztók a megvásárolt termékekből a korábbiaknál kevesebbet kapnak a pénzükért.

A minisztérium ismertette: a tájékoztatási kötelezettség – főszabály szerint – a csökkentett kiszerelésű termék forgalmazásának megkezdésétől számított két hónapig áll fenn.

Tájékoztatási kötelezettségüknek a kereskedők akkor tesznek eleget, ha üzleteik bejáratánál jól látható módon elhelyezik a jogszabályban meghatározott méretű és szövegű információs táblát, valamint a kiszerelés csökkentését közvetlenül a termék mellett is jelölik.