Elon Musk minden állásinterjún egy kérdést tesz fel, amivel kiszűri, ha valaki hazudik

HR2021. feb. 8.B.F.

Mire kell figyelniük a felvételiztetőknek, és hogyan tudják kiszűrni, ha valaki hazudik egy állásinterjú során? Elon Musk egy kérdéssel kiszúrja, ha valaki nem mond igazat.

Bárki mondhatja azt, hogy ő a legjobb abban, amit csinál, de nehéz - és időnként lehetetlen - rájönni, hogy az állásra jelentkező személy igazat mond-e. Jó hír, hogy Elon Musk egy pár évvel ezelőtti csúcstalálkozón elárulta a megoldást.

Minden jelöltnek ugyanazt az egy kérdést teszi fel: megkéri őket, hogy meséljenek a legkomplikáltabb problémákról, amelyeken dolgoztak, és arról, hogyan oldották meg azokat. Azok, akik valóban megoldották a problémát, pontosan el tudják mondani, hogyan sikerült nekik.

Musk módszere azon az elgondoláson alapul, hogy a hamis tényeket állító személy nem lesz képes meggyőzően alátámasztani a mondandóját, Musk pedig ezért kéri, hogy lépésről lépésre beszéljenek arról, mit tettek a krízis elhárítása érdekében. A stratégia hatékonyságát tanulmányok is alátámasztják.

A Journal of Applied Research in Memory and Cognition című folyóiratban tavaly megjelent tanulmány többféle megközelítést tárt fel azzal kapcsolatban, hogy lehet észrevenni, ha valaki nem mond igazat, az egyik technika pedig igazolja Musk módszerét.

A technika, az úgynevezett „Asymmetric Information Management” (AIM) célja, hogy az alany részletes információkkal bizonyítsa ártatlanságát vagy bűnösségét a nyomozó előtt. Cody Porter, a tanulmány egyik szerzője szerint az apró részletek nagyon fontosak a törvényszéki vizsgálatok során.

Ha az interjúalanyok hosszabb, részletesebb beszámolót adnak egy eseményről, akkor könnyebb felismerni, hogy igazat mondanak-e vagy hazudnak.

Porter és kutatócsoportja megállapította, hogy az „igazságmondók” általában ártatlanságukat igyekeznek bizonyítani, és ezért részletesebb információt adnak. Ezzel szemben a hazugok el akarják rejteni bűnösségüket.

Ez azt jelenti, hogy nagyobb valószínűséggel stratégiai megfontolásból visszatartják a tudnivalókat: minél több információt adnak meg, annál könnyebben fogják felismerni, hogy hazudnak. Ezért keveset beszélnek az adott dologról.

A tanulmány azt is megállapította, hogy az AIM módszer alkalmazásával közel 70 százalékkal nagyobb az esély a hazugok észlelésére. Ez jó hír Musknak - és más interjúztatóknak, akik használják ezt a tudomány által alátámasztott stratégiát. Musk amit igazán tudni akar, az az, hogy a jelölt valóban megoldotta-e azt a problémát, amelyről beszél.

Aki pedig tényleg megoldott egy helyzetet, az nem felejti el a részleteket sem. Tehát, ha szeretnénk egy állást, ne spóroljunk a részletekkel az állásinterjú során.

(via CNBC)