Így irányítsa csapatát online

HR2020. szept. 21.Növekedés.hu

Az egymástól fizikailag távol lévő munkacsoportoknál különösen fontos, hogy egy rátermett vezető irányítsa őket. Ugyanakkor, ami sikeressé tesz egy olyan vezetőt, aki személyesen irányítja a csapatot, nem feltétlenül tesz valakit jó virtuális vezetővé. Ha nem szemtől szemben folyik a munka, akkor a vezetőket inkább az alapján ítéljük meg, amit valójában csinálnak, nem pedig annak alapján, hogy kik ők.

Azok a vezetők, akik személyesen vezetnek egy csapatot, nem feltétlen lesznek jó vezetők, ha virtuálisan kell irányítani a beosztottakat. Az a magabiztosság, intelligencia és extroverzió, amely általában a vezetőket jellemzi, már nem elég ahhoz, hogy sikeresen vezetni tudják a munkavállalókat az interneten keresztül. Azok indulnak nagy előnnyel, akik szervezettek, megbízhatóak és produktívak – olvasható a BBC oldalán. Virtuális vezető lehet, aki a virtuális térben folyó munkát fogja össze vagy a távmunkában otthonról dolgozókat irányítja.

Egy tanulmány konkrétan azt mutatta, hogy a nagyhangú vezetők helyett a virtuális csapatoknál azok a feljebbvalók a sikeresebbek, akik valóban kiveszik a részüket a munkából.

Ők azok az egyének, akik segítenek a csapat többi tagjának a feladatokban, figyelnek az ütemtervre és a célokra összpontosítanak

- mondja Radostina Purvanova egyetemi professzor.

Egy másik felmérés is alátámasztani látszik az előbbieket. A Journal of Business and Psychology folyóiratban megjelent tanulmány 220 amerikai csapatot követett nyomon, hogy kiderüljön, mely csapattagok emelkedtek ki vezetőként az egymással közvetlenül dolgozó, a virtuális és a hibrid csoportokban. A tanulmány még a pandémia előtt készült.

Ahogy az várható volt, a szemtől szemben dolgozó csapatok a magabiztos, határozott, intelligensnek tűnő, extrovertált tulajdonságokkal rendelkező vezetőket választották, a legtöbbször ilyen emberek is kerülnek a cégek élére. A szakértők szerint azokat, akik szervezettek és megbízhatók, hatékony vezetőkként látjuk.

Akiket a kutatás során viszont virtuális vezetőknek választottak, inkább a tettek emberei voltak: segítettek a tervezésben, erőforrásokkal segítették a csapattagjaikat, a közelgő feladatokat figyelemmel kísérték és ami talán a legfontosabb, ténylegesen részt vettek a munkafolyamatban. Ezek a vezetők célorientáltak, eredményesek, megbízhatóak és segítőkészek voltak.

Tehát mondhatjuk azt is, hogy gyakorlatilag a hangsúly a beszéd helyett már a tetteken van. Ez a felfedezés időszerű, mivel a legtöbb munkahelyen a pandémia miatt a személyes munkavégzés helyett a távoli munkavégzésre álltak át. "A közvetlen ügyfélkapcsolatok során a legtöbbünket nagyon könnyen megingathatja az egyén személyiségének ereje" - mondja Purvanova professzor.

Virtuálisan viszont kevésbé befolyásol minket valaki személyisége, és sokkal precízebben tudjuk felmérni, hogy valóban vezetői magatartást tanúsítanak-e vagy sem. Ilyenkor az embereket inkább annak alapján látjuk, amit valójában csinálnak, nem pedig annak alapján, hogy kik ők.