Bankvezérek is beállnak diákokat tanítani ezen a héten

Pénzügy2024. márc. 4.Bukucs Zsuzsanna
A rovat támogatója:

Ma kezdődnek több mint 1200 iskolában a PÉNZ7 Pénzügyi és vállalkozói témahét rendhagyó tanórái.

A különleges tananyag immár tizedik éve járul hozzá ahhoz, hogy a diákok felkészülhessenek a rájuk váró hétköznapi pénzügyi döntésekre. Joggal merül fel azonban a kérdés, hogy pontosan melyek azok a döntések, mi az a tudás, mellyel fel kell vértezni a fiatalokat. Természetesen cseppet sem árt, ha felnőttként is tisztában vagyunk az alapvető ismeretekkel és a pénzügyileg tudatos magatartásformával.

A PÉNZ7 2015 óta a fiatalok pénzügyi nevelésének legszélesebb kört megmozgató, legjelentősebb eseménysorozata. Minden évben egy héten keresztül a mindennapi pénzügyi ismeretek kerülnek a témahétre regisztrált iskolák fókuszába.

Tematikus tanórákat tartanak, szakmai önkénteseket hívnak meg az órákra, de a témahét zárását követően még heteken keresztül izgalmas és szórakoztató kísérő eseményeken vehetnek részt a diákok és tanáraik, hogy a pénzügyek és a vállalkozások világa minél közelebb kerülhessen a fiatalokhoz.

A tanév rendjébe illeszkedő pénzügyi és vállalkozói témahét középpontjában a szakmailag ellenőrzött tananyagok állnak, melyeket a kezdetektől a Pénziránytű Alapítvány, és a vállalkozói téma megjelenése óta a Junior Achievement Magyarország Alapítvány (JAM) készít.

A pénzügyi tananyagok hatéves ciklusban, minden évben egy, a hétköznapi pénzügyi döntésekhez szükséges témát dolgoznak fel korosztályonként differenciált tudásanyaggal és gyakorlatias, játékos feladatok segítségével.

A hatévente frissített formában visszatérő témák és a négy korosztály számára készült tananyagok lehetővé teszik, hogy tanulmányaik végére a PÉNZ7-en résztvevő diákok minden olyan fontos pénzügyi területtel találkozzanak, melyre szükségük lehet már akár tizenévesen, vagy később felnőttként.

Pénzügyeink egész életünkön keresztül elkísérnek

Pénzügyei mindenkinek vannak, pénzügyi döntéseket muszáj hoznunk. Az is döntés például, mikor valaki otthon a párnacihában tartja készpénzét, lemondva így megtakarításának jövedelmező befektetéséről, vagy legalábbis értékének megőrzéséről.

Pénzünk kezeléséhez nem kell közgazdásznak lennünk, elég néhány alapvető fogást elsajátítanunk, pár tanácsot megfogadnunk, hogy pénzügyeinket jólétünk növelése érdekében kézben tarthassuk.

Készítsünk költségvetést!

Az első és legfontosabb teendőnk, hogy rendszeresen áttekintsük bevételeinket és kiadásainkat. Ehhez segítséget nyújthat például bankszámlánk is.

Ha fizetésünk oda érkezik, költéseinket pedig elektronikusan intézzük, a havi bankszámlakivonat nagyon jó rálátást biztosíthat családi költségvetésünkre. Ha pedig pénzügyi appokat is hajlandóak vagyunk használni, azok sokszor automatikusan rendszerezik kiadásainkat, így arról is képet kapunk, hogyan alakul a család kiadási szerkezete.

Érdemes áttekinteni, van-e olyan kiadásunk, mely megspórolható lett volna, illetve van-e tere bevételeink növelésének. A cél mindenképpen az, hogy hosszú távon bevételeink és kiadásaink egyensúlyát megteremthessük.

Felmérések szerint korábban csökkenő tendenciát mutatott azok aránya, akik háztartási költségvetést készítettek, azonban a trend mára megfordulni látszik. Míg 2018-ban csupán minden ötödik család (20 százalék) tervezett tudatosan előre, addig 2022-ben már minden negyedik háztartás (25 százalék) tartozott ebbe a csoportba.

Nem véletlen, hogy a PÉNZ7 első évében, 2015-ben is a családi költségvetés kialakítása került a középpontba. Szakértők szerint a pénzügyi tudatossághoz vezető úton ez az első lépés.

A PÉNZ7 keretében már az alsó tagozatos kisdiákok tanulhatnak a családról, mint a legkisebb gazdálkodási egységről, játékosan tájékozódhatnak a családi munkamegosztásról, az erőforrásokról, az ésszerű gazdálkodás alapjairól.

A felső tagozatos tanulók már mini költségvetést készíthetnek, rendszerezhetik a család bevételeit és kiadásait. A középiskolások pedig egy konkrét család helyzetébe képzelve magukat a részletes költségvetés készítésén túl még egy-egy váratlan életesemény gazdasági hatásait is elemezhetik.

A gyerekek tehát mindezt megtanulhatják az iskolában, ugyanakkor a felnőttek számára is van segítség. Például a kormányablakokban ősz óta látható a Pénziránytű Alapítvány kisfilmje a családi költségvetés készítésének kulisszatitkairól.

Megtakarítás és pénzügyi tervezés

Ha elkészítjük a háztartás költségvetését, akkor lesz rálátásunk annak egyenlegére is. Optimális esetben bevételeink meghaladhatják kiadásainkat, s a fennmaradó összeg válik megtakarításunkká.

Ha pedig igazán tudatosak szeretnénk lenni, megtakarításainkat már a hónap elején félretesszük. A legjobb, ha havi bevételünk 20, de minimum 10 százalékát megtakarítjuk, hiszen ez az összeg lesz a biztosíték arra, hogy pénzügyi céljainkat megvalósíthassuk, vagy felkészülhessünk a váratlan helyzetekre.

Érdemes erre az összegre úgy tekinteni, mintha nem is lenne, és célzottan felhasználni. Ha pedig célzott felhasználásról beszélünk, máris elérkeztünk a pénzügyi tervezéshez.

Nem véletlen, hogy a sorban második PÉNZ7 témája a megtakarítás és a pénzügyi tervezés volt 2016-ban.

A legkisebbek a Tücsök és a hangya meséjén keresztül ismerkedtek meg a pénzügyi felelősségvállalás kérdésével, azzal a gondolattal, hogy bőség idején is gondolnunk kell a szűkebb esztendőkre.

A felső tagozatos diákok már pénzügyi célokat is meghatározhattak és felvázolhatták a megvalósításukhoz szükséges optimális lehetőséget, egyben megismerkedhettek a bankok pénzügyi szerepével is.

A középiskolások pedig - élethelyzetükből adódóan ismerős terepen mozogva - egy sikeres szalagavató pénzügyi tervének minden részletét kidolgozhatták.

A pénzügyi célok kijelölése, a tervezés, a megtakarítás fontos részét képezi a háztartások pénzügyi magatartásának. Jó hír, hogy ebben is értünk el fejlődést, sőt a fiatal felnőttek esetében kiugróan kedvező számokat is találunk.

Az OECD módszertanon alapuló hazai felmérések tanulsága szerint míg pénzügyi célokat a magyarok közel fele tűzött ki maga elé 2015-ben, 2022-ben a megkérdezettek csaknem 80 százalékának volt ilyen célkitűzése, a fiatal felnőttek körében pedig ez az arány közel a duplájára nőtt a vizsgált időszakban. A pénzügyi célok érdekében emelkedő arányban takarítanak meg, vagy fektetnek be a magyarok: míg 2015-ben minden harmadik megkérdezett rendelkezett megtakarítással célja elérése érdekében, 2023-ban az OECD legfrissebb nemzetközi felmérése szerint már minden második hazai megkérdezett úgy nyilatkozott, hogy rendszeresen félretesz.

Bankoljunk okosan!

A tudatos pénzügyi magatartás feltételezi a korszerű pénzkezelést is, melynek népszerűsége az elmúlt 10 évben töretlenül nőtt.

Az egyik ismert kártyakibocsátó társaság tavalyi kutatása a lakosság vásárlási szokásaival kapcsolatban megállapította, hogy ha a kényelemről, a gyorsaságról és a költések követhetőségéről van szó, a legtöbb magyarnak elsősorban a bankkártya jut eszébe.

Ebben a tekintetben a mobilfizetés végzett a második helyen, megelőzve a készpénzt.

A megfelelő bankszámla kiválasztásakor általában a költségekre fókuszálnak a banki ügyfelek. Emellett azonban fontos, hogy olyan csomagot vegyünk igénye, amely leginkább illeszkedik bankolási szokásainkhoz. A pénzintézetek is ösztönzik az elektronikus szolgáltatások használatát, hiszen ha előnyben részesítjük a digitális bankolást, kedvezőbb csomagajánlatokat kaphatunk bankunktól.

A PÉNZ7 is kiemelt figyelmet fordít az online bankolás, a modern fizetési módok és a digitális biztonság kérdésköreire. Az alsóbb évfolyamokon a gyerekek megismerhetik a fizetési módokat (készpénz, bankkártya, telefonos fizetés), előnyeiket és korlátaikat.

Felfedezhetik a bankkártya elemeit, valamint a bankkártyás és egyéb korszerű fizetési megoldásokkal kapcsolatos legfontosabb biztonsági szabályokat.

Az általános iskola 7-8. osztályosait abban segíti a tananyag, hogy el tudjanak igazodni a korszerű, készpénz nélküli pénzhasználati lehetőségek világában. Cél, hogy tudjanak különbséget tenni az egyes bankkártyatípusok között, sajátítsák el a lakossági folyószámla vezetéséhez és a számlacsomagok közötti választáshoz kapcsolódó alapvető információkat. Emellett fontos, hogy tisztában legyenek az internetes vásárlás folyamatával és fizetési lehetőségeivel. A középiskolások a korszerű pénzkezelés gyakorlati megközelítésével találkozhatnak. A PÉNZ7 foglalkozás keretében a diákok akár egy-egy korszerű fizetési eszköz szakértőivé válhatnak a játékos feladatokon keresztül.

Legyünk biztonságban!

Digitalizálódó világunkban a gyorsaság és a kényelem mellett egyre nagyobb szerepet kap a biztonság kérdése. Egyrészt adataink biztonsága a kibertérben, másrészt hosszú távú anyagi biztonságunk megteremtése az öngondoskodás eszközein keresztül.

Bár a digitális fizetési megoldások térnyerésével újfajta kockázatokkal kell szembesülnünk, szerencsére a magyarok még így is kisebb arányban válnak kibercsalások áldozatává, mint sok más ország lakói.

Mivel gyermekeink sokkal otthonosabban mozognak a digitális térben, mint szüleik, mindenképp érdemes felhívni figyelmüket annak esetleges veszélyeire is. A PÉNZ7 tananyagok között természetesen erre is található megoldás, s ha a pedagógus úgy érzi, az aktuális PÉNZ7 órák mellett bátran válogathat a korábbi évek témái közül is.

A témahét foglalkozásai keretében gyermekeink megismerkedhetnek a helyes jelszógenerálással, azzal, hogy ismerhetik fel az adathalász próbálkozásokat bármely platformon is érkezzenek, de a biztonság egy másik kérdéskörével is, a biztosítások rendszerével.

Már a legkisebbek is megismerhetik a biztosítások lehetséges fajtáit és előnyeit, a nagyobbak már gazdasági vészhelyzeteket, valamint az ezekkel járó lehetséges váratlan kiadásokat, a jövedelemkiesést is feltérképezhetik. A középiskolások pedig a biztosítás kötésének folyamatán túl elemezhetik a biztosítási ajánlatokat, és kiválaszthatják az adott élethelyzetnek leginkább megfelelő biztosítást is. Pont úgy, ahogy a való életben kellene döntést hozniuk.

Okosan a befektetésekről

Ha egy pillanatra visszatérünk kiindulópontunkhoz, a családi költségvetés kérdésköréhez, már ott utaltunk arra, hogy hosszútávon érdemes törekedni a költségvetés egyensúlyára. Ez azt jelenti, hogy jelenkori megtakarításainkkal felkészülünk a jövőben ránk váró tervezhető és váratlan kiadásokra is. Ha van megtakarításunk, akkor azt azonban nem jó döntés a párnacihában tartani, hanem érdemes olyan befektetési formát választani, mely céljainknak, kockázatvállalási hajlandóságunknak is megfelel, valamint megfelelő hozamot is biztosít.

Ma már számos befektetési lehetőség közül választhatunk a biztonságos, de kisebb hozamot biztosító bankbetétektől kezdve egészen a nagyobb kockázatot rejtő, de akár jelentősebb hozammal is kecsegtető tőzsdei vagy kriptopiaci befektetésekig.

A PÉNZ7 órákon mindezek mellett a gyerekek azt is megtanulják, hogy a kockázat és hozam mérlegelésén túl, döntéseik során figyelniük kell arra is, hogy ha szükség van rá, milyen gyorsan juthatnak hozzá pénzükhöz, azaz mennyire likvid a befektetésük, illetve hogy mindig törekedjenek arra, hogy diverzifikálják portfóliójukat, azaz a régi mondás szerint ne rakjanak minden tojást egy kosárba.

Okosan a hitelekről

Az egyik legtöbb vitát kiváltó pénzügyi téma azt a kérdéskört járja körül, mit tegyünk, mit tehetünk, ha egy adott helyzetben, céljaink megvalósításához külső forrást kell igénybe vennünk.

A hitellel kapcsolatban sokunknak nagyon határozott az álláspontja. Sokan úgy gondolják, hogy a hitelfelvétel azt jelenti, valaki nem gazdálkodott megfelelően, esetleg tovább akar nyújtózkodni, mint ameddig a takarója ér. Míg mások korlátlan lehetőségként tekintenek rá anélkül, hogy végig gondolnák, hogy a hitelfelvétellel milyen kötelezettségeket vesznek a nyakukba.

A PÉNZ7 órák egyensúlyt teremtenek a hitelek világában. Egyrészt megmutatják, melyek azok a helyzetek, mikor indokolt lehet a hitel igénybevétele, rámutatnak a felvétel esetleges kockázataira, de konkrét döntési helyzetek elé is állítják a tanulókat. Az általános iskolások már összehasonlítják a bankok ajánlatait.

Kiszámolják a hitelköltségeket, összevetik a törlesztőrészletek és a felvett hitel összegét. A középiskolások adott helyzetekre azt is kiszámolhatják, hogy jár jobban a család, ha spórol céljai elérése érdekében, vagy él a hitel kínálta lehetőséggel, sőt azt is, hogy milyen törlesztőrészletekkel kell számolniuk, ha változik a hitel futamideje.

A jubileumi, tizedik év pénzügyi fókusztémája is a hitelekkel foglalkozik. A rendhagyó órák élménytananyagai mellett három éve már hagyomány, hogy a Pénziránytű Alapítvány egy több tanórát felölelő, gyakorlatias projekttervet is kínál a középiskolások számára. Ebben az évben a fiatalok az autóvásárlás és fenntartás költségeivel és egy esetleges autóhitel felvételének feltételeivel ismerkedhetnek meg a szórakozva oktató projekt segítségével.

Pénzügyi életleckék

A 10. évfordulóra tekintettel alsó tagozattól egészen érettségiig négy korosztály számára készültek jubileumi foglalkozástervek, melyek a hagyományos PÉNZ7 élményórák mellett Pénzügyi életleckéken keresztül adnak ötleteket, miről érdemes beszélgetni a gyerekekkel, ha fel szeretnénk készíteni őket a rájuk váró döntési helyzetekre.

Ahogy gyerekként először szembesültünk mi is a megtakarítás előnyeivel, majd idővel a vágyott cél érdekében pénzügyi terveket szőttünk, számolgattuk kiadásainkat, bevételeinket, költségvetést készítettünk. Idővel gyermekeink is számlát nyitnak, bankkártyájuk lesz, majd megismerik az online bankolás lehetőségeit.

Döntenek befektetéseikről, hitelfelvételről, kötnek biztosítást, majd előtérbe kerülnek az öngondoskodás rövid- és hosszútávú formái is, hogy családjukról és nyugdíjas éveikről ők is úgy gondoskodhassanak, ahogy jó esetben szüleiktől látták és most már tíz éve az iskolában is tanulják.

A szerző a Pénziránytű Alapítvány kommunikációs munkatársa.