Mit tehetünk, hogy ne legyen ránk (akkora) hatással a recesszió?

Siker2022. aug. 27.B.F.

Egy vezérigazgató elárulta, hogyan lehet recesszió-biztos karrierünk: többek között szükség lesz a bevételi források bővítésére, esetleg szabadúszóként mellékállást is lehet vállalni, valamint a készségeink fejlesztése is napirendre kerülhet.

Egyre nagyobb méreteket ölt a globális recessziótól való félelem.

Számos technológiai vállalat jelentett be tömeges elbocsátásokat és munkaerő-felvételi befagyasztásokat a kiadások visszafogása érdekében.

Apple, Meta, Microsoft, Netflix – a világjárvány alatt fellendülő technológiai szektor a visszaesés jeleit mutatja.

A 2015-ben alapított Lemon.io vezérigazgatója szerint ezek a hírek szorongást kelthetnek, elbátortalaníthatják a munkavállalókat. Alekszandr Volodarsky szerint ugyanakkor van pár dolog, amellyel recesszióállóvá tehetjük a karrierünket – írja a CNBC.

Bevételi források bővítése

Álljunk több lábon a bevételeket illetően

– a vezérigazgató szerint ez a „legjobb válságellenes stratégia”. Érdemes más országok ajánlatait is áttekinteni, valamint nem muszáj azon a területen mellékállás keresni, ahol eddig dolgoztunk.

Ha az egyik munkahely váratlanul megszűnne, de csak a bevételünk 30 százaléka származik innen, akkor nem veszítünk el egyszerre mindent – és könnyebb is találni helyette másik munkát.

Freelance munka

Egyre több a szabadúszó (freelancer), mivel egyre többen szeretnének rugalmasságot és szabadságot, ha a munkáról van szó.

A szabadúszó nem alkalmazottként, hanem jellemzően alvállalkozóként vagy megbízási szerződéssel dolgozik, és általában csak egyes projektekben vesz részt, így nem is kötődik cégekhez. 2021-ben csak az Egyesült Államokban több mint hatmillió ilyen független szabadúszó dolgozott.

Volodarsky szerint nagy a kereslet a szabadúszó munkaerő után, így ez is egy jó lehetőség lehet a bevételek növelésére, anélkül, hogy felhagynánk a főállásunkkal.

Ügyeljünk a „baj jeleire”

Fontos, hogy időben észrevegyük, ha gond van a cégnél.

A legtöbb előrejelzés szerint zűrös időszak következik, és minden cégnek fel kell készülnie a nehezebb időkre. A legtöbben már lépéseket is tettek.

Volodarsky a svéd fintech-óriást, a Klarna-t, egy „vásárolj most, fizess később” szolgáltatást hozott fel példaként: bár tavaly nyáron a legértékesebb privát fintech lett Európában, nemrég mégis bejelentette, hogy a globális munkaerő 10 százalékát tervezi elbocsátani.

Mindig háromszor ellenőrizzük azokat a cégeket, amelyekkel dolgozunk, mivel gyakran jól láthatóak a baj jelei

– figyelmeztetett.

Készségek fejlesztése

Még a legnehezebb időkben is vannak olyan készségek, amelyekre nagy az igény

– mondta Volodarsky.

A vezérigazgató szerint érdemes megnézni, melyek jelenleg a felkapott készségek, és ha kell, tárgyaljunk HR-esekkel, hogy „megtudjuk, hogyan válhatunk értékessé”.

A munkaadók értékelik és segítenek előrelépni azoknak a tehetséges munkatársaknak, akik szívesen tanulnak

– tette hozzá